Assassin’s Creed: Alt du trenger å vite om den populære spillserien

Assassin’s Creed er en populær videospillserie som har vært på markedet siden 2007. Spillene er utviklet av Ubisoft og har blitt en av de mest suksessrike franchisene i spillhistorien. Serien har solgt over 155 millioner kopier på verdensbasis og har vunnet flere priser for sin innovative spillmekanikk og historiefortelling.

Assassin’s Creed-serien er kjent for sin blanding av historie og fantasi. Spillerne tar på seg rollen som en assassin som er medlem av en hemmelig orden som kjemper for frihet og rettferdighet i ulike perioder av verdenshistorien. Hver spillutgivelse tar spillerne med på en ny reise til en annen tidsepoke, inkludert antikkens Egypt, middelalderens Europa og den amerikanske revolusjonskrigen.

En av de mest unike aspektene ved Assassin’s Creed-serien er dens evne til å blande historisk nøyaktighet med fiksjon. Spillene inkluderer ofte virkelige historiske figurer og hendelser, og spillerne har muligheten til å utforske og lære om disse periodene mens de spiller gjennom historien. Assassin’s Creed har også blitt tilpasset til andre medier, inkludert bøker, tegneserier og en spillefilm.

Historie

Assassin’s Creed er en langvarig spillserie som har utviklet seg over tid. Hver ny utgivelse har introdusert nye karakterer, historier og gameplay-elementer. Her er en kort oversikt over hver utgivelse i serien.

Assassin’s Creed I

Assassin’s Creed I ble utgitt i 2007 og introduserte spillerne for hovedpersonen Altair Ibn-La’Ahad. Handlingen i spillet foregår under tredje korstog i Jerusalem, og spilleren må infiltrere Templar-ordren for å få tilgang til deres hemmeligheter. Spillet var kjent for sin åpen verden og gameplay-mekanikk, som inkluderte fri løping og skjulte mord.

Assassin’s Creed II

Assassin’s Creed II ble utgitt i 2009 og introduserte spillerne for Ezio Auditore da Firenze, en italiensk adelsmann som blir en Assassin etter at hans familie blir myrdet av Templar-ordren. Handlingen i spillet foregår i renessansens Italia, og spilleren må infiltrere Templar-ordren og finne ut hva de planlegger. Spillet introduserte også nye gameplay-elementer, som en mer avansert kampmekanikk og muligheten til å oppgradere Ezios evner og utstyr.

Assassin’s Creed Brotherhood

Assassin’s Creed Brotherhood ble utgitt i 2010 og var en direkte oppfølger til Assassin’s Creed II. Handlingen i spillet foregår i Roma, og spilleren må bekjempe Templar-ordren og deres allierte, Borgia-familien. Spillet introduserte også en flerspiller-modus og muligheten til å rekruttere andre Assassins for å hjelpe deg i kamp.

Assassin’s Creed Revelations

Assassin’s Creed Revelations, utgitt i 2011, er det fjerde hovedspillet i serien. Det fullfører historien til Altaïr ibn-La’Ahad (fra det originale Assassin’s Creed) og Ezio Auditore da Firenze (fra Assassin’s Creed II og Brotherhood). Spilleren kontrollerer hovedsakelig Ezio, som reiser til Constantinople, i hjertet av det osmanske riket, på jakt etter fem nøkler som åpner Altaïrs hemmelige hvelv. Spillet inneholder også historieinnslag som lar spilleren styre Altaïr og Desmond Miles. Revelations introduserer nye mekanismer som en hookblade, som kan brukes til å zipline gjennom byen eller slå fiender, samt en “Den Defense” minigame.

Assassin’s Creed III

Assassin’s Creed III ble utgitt i 2012 og introduserte spillerne for en ny hovedperson, Connor Kenway, som er halvt engelsk og halvt mohawk. Handlingen i spillet foregår under den amerikanske revolusjonen, og spilleren må bekjempe både Templar-ordren og den britiske hæren. Spillet introduserte også nye gameplay-elementer, som muligheten til å jakte på dyr og delta i sjøslag.

Assassin’s Creed IV: Black Flag

Assassin’s Creed IV: Black Flag ble utgitt i 2013 og introduserte spillerne for en ny hovedperson, Edward Kenway, som er far til Connor Kenway fra Assassin’s Creed III. Handlingen i spillet foregår i Karibia under den gylne tidsalderen for pirater, og spilleren må bekjempe både Templar-ordren og rivaliserende piratbander. Spillet introduserte også en åpen verden til sjøs, hvor spilleren kan styre sitt eget skip og delta i sjøslag.

Assassin’s Creed Rogue

Assassin’s Creed Rogue ble utgitt i 2014 og var en direkte oppfølger til Assassin’s Creed IV: Black Flag. Handlingen i spillet foregår i Nord-Amerika under den franske og indianske krigen, og spilleren må bekjempe både Assassins og Templars. Spillet introduserte også nye gameplay-elementer, som muligheten til å bruke luftgevær og å jakte på hval.

Assassin’s Creed Unity

Assassin’s Creed Unity ble utgitt i 2014 og introduserte spillerne for en ny hovedperson, Arno Dorian, som er en fransk adelsmann. Handlingen i spillet foregår under den franske revolusjonen, og spilleren må bekjempe både Templar-ordren og den franske revolusjonære regjeringen. Spillet introduserte også en co-op-modus, hvor spillerne kan samarbeide om oppdrag.

Assassin’s Creed Syndicate

Assassin’s Creed Syndicate ble utgitt i 2015 og introduserte spillerne for to nye hovedpersoner, tvillingene Jacob og Evie Frye, som er Assassins fra London. Handlingen i spillet foregår under den industrielle revolusjonen i London.

Assassin’s Creed Origins

Assassin’s Creed Origins, lansert i 2017, er et action-rollespill som markerer en betydelig kursendring for serien, med større vekt på rollespillelementer. Spillet er satt til oldtidens Egypt under Ptolemeiske dynasti og forteller historien om Bayek, en Medjay, som er involvert i konflikten mellom de hemmelige selskapene; Assassinene og Tempelridderne, som her er kjent som Order of the Ancients. Det var i dette spillet serien introduserte et nytt kampsystem og en ny forbedret oppgraderingsmekanikk.

Assassin’s Creed Odyssey

Lansert i 2018, er Assassin’s Creed Odyssey satt i oldtidens Hellas under Peloponneskrigen mellom Athen og Sparta. Spillerne kan velge å spille som enten Alexios eller Kassandra, begge leiesoldater og etterkommere av den legendariske spartanske helten Leonidas I. Odyssey utvider rollespillelementene fra Origins, legger til dialogvalg, flere ender, romantiske forhold, og evner i en “fertighets-tre”. Spillet har også et “kjærlighet eller hat” system, der NPC-er vil reagere forskjellig avhengig av spillerens handlinger.

Assassin’s Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla, utgitt i 2020, tar serien til vikingtiden. Spillerne tar på seg rollen som Eivor, en vikingkriger som kan være mann eller kvinne. Spillet finner sted i Norge og England, og bygger videre på de rollespillbaserte systemene introdusert i Origins og Odyssey, inkludert beslutningspåvirkede narrativer, ferdighetsoppgraderinger og utrustningsforbedringer. Det introduserer også nye funksjoner som raid, bygging og forbedring av bosetninger og en mer strategisk tilnærming til kamp. Eivors forbindelse til Assassinene og Tempelridderne (kalt Order of the Ancients her) utforskes gjennom spillet.

Assassin’s Creed Mirage

Assassin’s Creed Mirage er det kommende spillet i det populære action-eventyruniverset, utviklet av Ubisoft Bordeaux og publisert av Ubisoft. Dette vil være det trettende hovedspillet i Assassin’s Creed-franchisen, og vil ta over etter Assassin’s Creed Valhalla fra 2020. Hoveddelen av handlingen vil finne sted i Bagdad i det 9. århundre, under den blomstrende perioden av den islamske gullalderen.

Vi vil følge reisen til Basim Ibn Ishaq, en figur vi først møtte i Valhalla, når han går fra å være en simpel gatesnok til å bli et fullt innsverget medlem av Assassins broderskapet. Dette broderskapet kjemper for en verden med frihet og fred, i konstant konflikt med Tempelridderordenen som søker å oppnå fred gjennom dominans og kontroll. Assassin’s Creed Mirage representerer en tilbakevending til seriens opprinnelige stil, med et økt fokus på lineær narrativ struktur og snikebasert spillmekanikk, i motsetning til de senere spillene som i større grad har fokusert på elementer fra rollespill og åpne verdener.

Spillmekanikk

Assassin’s Creed-serien er kjent for sin unike spillmekanikk som gir spillerne en følelse av å være en del av historien. Spillmekanikken i serien har utviklet seg mye siden den første utgivelsen i 2007.

Kampsystem

Kampsystemet i Assassin’s Creed-spillene er basert på timing og strategi. Spillerne kan utføre ulike angrep og kombinasjoner ved hjelp av en rekke våpen og verktøy. I senere spill kan spillerne også bruke evner som slow-motion og stealth for å overvinne fiender.

Assassin's Creed

Assassin’s Creed, Valhalla.

Fremdriftssystem

Fremdriftssystemet i Assassin’s Creed-spillene er basert på et poengsystem der spillerne tjener erfaringspoeng ved å fullføre oppdrag og utforske verdenen. Disse poengene kan brukes til å oppgradere ferdigheter og våpen, og å låse opp nye områder og oppdrag.

assassin's creed - Unity Points

Assassin’s Creed, Unity Points.

Åpen verden

Assassin’s Creed-spillene er kjent for sin store og åpne verden med mange oppdrag og sideoppdrag. Spillerne kan utforske byer og landskap fra ulike historiske perioder og kulturer. Verdenen er full av hemmeligheter og skjulte steder som spillerne kan oppdage ved å utforske og samle informasjon.

I tillegg til disse hovedelementene inneholder Assassin’s Creed-spillene også en rekke mindre mekanikker og funksjoner som gjør spillopplevelsen enda mer variert og engasjerende.

Karakterer

Assassin’s Creed-franchisen har en bredt utvalg av karakterer i sine historiske og science fiction-baserte fortellinger. Denne delen vil se på hovedpersonene og fiendene i spillserien.

Hovedpersoner

Assassin’s Creed-spillene har hatt en rekke hovedpersoner som spillerne har kontrollert gjennom historiene. Noen av de mest kjente hovedpersonene inkluderer:

assassin's creed - Altaïr Ibn-La'Ahad

Altaïr Ibn-La’Ahad

assassin's creed - Ezio Auditore da Firenze

Ezio Auditore da Firenze

assassin's creed - Connor Kenway

Connor Kenway

assassin's creed - Edward Kenway

Edward Kenway

assassin's creed - Arno Dorian

Arno Dorian

assassin's creed - Bayek of Siwa

Bayek of Siwa

assassin's creed - Kassandra & Alexios

Kassandra & Alexios

Disse hovedpersonene har forskjellige personligheter og bakgrunner, men alle er medlemmer av Assassinerordenen og kjemper mot Templerordenen for å beskytte friheten og menneskeheten.

Fiender

Templerordenen er hovedfienden i Assassin’s Creed-spillene. De er en hemmelig organisasjon som har eksistert i århundrer og søker å kontrollere verden ved hjelp av teknologi og makt. Noen av de mest kjente fiendene i spillserien inkluderer:

assassin's creed - Rodrigo Borgia

Rodrigo Borgia

assassin's creed - Cesare Borgia

Cesare Borgia

assassin's creed - Haytham Kenway

Haytham Kenway

Charles Lee

Charles Lee

assassin's creed - Crawford Starrick

Crawford Starrick

assassin's creed Germain Francois-Thomas

Germain Francois-Thomas

Disse fiendene har ulike mål og motiver, men alle jobber for å oppnå Templernes mål om å kontrollere verden.

I tillegg til disse hovedpersonene og fiendene, har Assassin’s Creed-serien en rekke andre karakterer, inkludert allierte, støttespillere og nøytrale figurer. Disse karakterene bidrar til å skape en rik og kompleks verden som spillerne kan utforske.

Verden

Assassin’s Creed-universet har et stort og variert miljø som spenner over flere historiske og fiktive steder. Verdenen er full av detaljer og historiske referanser som gir spillet en autentisk følelse.

Historiske steder

Assassin’s Creed-serien tar spillerne med på en reise gjennom historien, og gir dem muligheten til å besøke noen av de mest ikoniske stedene i verden. Fra det gamle Egypt til det franske revolusjonære Paris, har spillerne muligheten til å utforske en rekke historiske steder.

Noen av de mest bemerkelsesverdige historiske stedene i Assassin’s Creed inkluderer:

  • Det gamle Egypt (Assassin’s Creed Origins)
  • Det antikke Hellas (Assassin’s Creed Odyssey)
  • Det franske revolusjonære Paris (Assassin’s Creed Unity)
  • Det viktorianske London (Assassin’s Creed Syndicate)

Fiktive steder

Assassin’s Creed-universet inkluderer også en rekke fiktive steder som gir spillerne muligheten til å utforske fantasifulle verdener. Disse stedene er ofte basert på virkelige steder, men med en vri som gjør dem unike.

Noen av de mest bemerkelsesverdige fiktive stedene i Assassin’s Creed inkluderer:

  • Abstergo Industries (Assassin’s Creed-serien)
  • Monteriggioni (Assassin’s Creed II)
  • Masyaf (Assassin’s Creed-serien)
  • Isu-templer (Assassin’s Creed-serien)

Uansett om spillerne utforsker historiske eller fiktive steder, er Assassin’s Creed-universet fullt av detaljer og referanser som gir spillet en autentisk følelse.

Mottakelse

Assassin’s Creed er en av de mest populære spillseriene i verden, og hvert nye spill i serien blir møtt med stor spenning og forventning fra fansen. Mottakelsen av de nyeste spillene i serien har vært blandet, med noen kritikere som roser spillene for deres historiefortelling og gameplay, mens andre kritiserer dem for å være for repeterende og mangle innovasjon.

Kritikk

En av de vanligste kritikkene av de nyeste spillene i Assassin’s Creed-serien er at de er for repeterende og mangler innovasjon. Flere kritikere har uttalt at serien har blitt forutsigbar og at hvert nye spill føles som en iterasjon av det forrige. Kritikere har også kritisert serien for å ha for mye fokus på samme type oppdrag og aktiviteter, som kan føre til at spillerne mister interessen etter en stund.

Salg

Tross kritikken har de nyeste spillene i Assassin’s Creed-serien fortsatt solgt godt. Ubisoft rapporterer at Assassin’s Creed Valhalla, som ble utgitt i 2020, var en massiv suksess, og at det fortsatt er en av de mest solgte spillene i 2023. Ubisoft har også uttalt at de vil fortsette å investere i Assassin’s Creed-serien og at de har store planer for fremtiden.

En annen faktor som bidrar til at Assassin’s Creed fortsetter å selge godt, er seriens lojale fanbase. Mange spillere har fulgt serien siden den første utgivelsen i 2007, og de fortsetter å kjøpe hvert nye spill i serien. Ubisoft har også gjort en god jobb med å markedsføre spillene og skape spenning rundt hver nye utgivelse.

Til tross for kritikken har de nyeste spillene i Assassin’s Creed-serien fortsatt solgt godt og har en lojal fanbase. Ubisoft fortsetter å investere i serien og har store planer for fremtiden.