Summer Games Fest og Xbox Games Showcase ga oss mye å se frem til, men det var noe som manglet. Nemlig VR, og Assassin’s Creed, dette er et fokuspunkt hvor mange av de store ikke er så veldig gode på. Dette er enda en smal nisje som får lite dekning, men når det først kommer så blir det som regel store nyheter.
Gledelig nyhet for VR
Møt Assassin’s Creed Nexus VR, den neste store hypen vi kan glede oss til fra Ubisoft Forward. Vi ventet å se noe form for VR i år, og det fikk vi levert av Playstation Showcase og i dag. Et minus som vi kan se her er at det er veldig bevegelsesbasert. Dette er kun for de som har stødig VR ben enn så lenge, jo mer bevegelse jo mer sjøsyk blir du. Er du slik som oss i Teknoteket vil du fort bli nødt til å ta av deg VR brillene etter en god halvtime til times session for å angre resten av dagen. Vi skulle ønske dette var noe enklere, men vi er vel bare bygd annerledes alle sammen.
Uansett så ser Assassin’s Creed Nexus VR utrolig kult ut, og det skal 100% inn i spillbiblioteket til Quest porteføljen. Meta Quest 3 skal også kjøpes inn, så vi håper på at dette bærer med seg over til den nye platformen.
Andre titler fra Ubisoft
Vi har enda ikke fått vite hva “Codename Red” og “Codename Hexe” er fra Ubisoft enda, da vi allerede har fått sett på “Codename Jade” og “Mirage” under Ubisoft Forward. I Assassin’s Creed Nexus VR får vi møte helter vi allerede har møtt fra før, slik som Ezio, Kassandra og Connor fra AC II, Valhalla og AC III. Disse vil gi deg oppdrag fra sine egne “spill” og tidsperioder.
Mye bevegelighet i Assassin’s Creed Nexus
Ubisoft ga lovnad at det skulle være store kart, altså en viss form for “open world”, men ikke helt. Du skulle få lov til å vandre, klatre og hoppe fritt rundt i denne verdenen. Våpnene, slik som i alle AC spill omtrent, er festet til kroppen din. De som har spilt mye VR kjenner dette litt fra før av, da du som regel må hente frem en backpack eller noe fra beltet ditt.
For å prøve å gjøre dette så bra som mulig for så mange som mulig har Ubisoft brukt mye tid og ressurser på å forminske “motion sickness” du lett kan få av diverse VR spill. Om det er gjort riktig så vil det være mindre av oss med litt ustø VR ben eller de som er utsatt for dette, som vil slite med kvalmhet etter kort tid. De lover mange innstillinger slik at vi kan få lov til å tweake frem hva som er best og mest komfortabelt for oss.