Vi håper Baldur’s Gate 3 har satt “standarden” for RPG spill fremover.
Den 3. August 2023 lanserte Larian Studios sitt Dungeons & Dragons inspirerte RPG Baldur’s Gate 3. Denne gangen var det de som fikk æren av å utvikle den populære spillserien, og vi kan med stor stemme si at Baldur’s Gate 3 er nå et av verdens beste spill, noe som fremtidige spillutviklere kan strekke seg etter med egne prosjekter. Vi sier ikke at dette er den nye standarden, men heller noe å bli inspirert av.
Baldur’s Gate 3 har vært en lang prosess
I samtaler og uttalelser fra Swen Vincke, en spilldesigner med livslang glede for RPG sjangeren, så har Baldur’s Gate 3 vært alt annet enn plankekjøring. For et så lite og spesialisert spillstudio som Larian Studios så har de måtte fått hjelp og trappe opp staben fra alle verdens hjørner. Ikke nok med at de har utviklet nå et av verdens mest populære spill, har de også gjort dette på “egen” hånd. Larian Studios er nemlig et privateid selskap uten finansiell støtte fra andre enn seg selv, eventuelle private investorer og spillerne.
Baldur’s Gate 3 har vært i early access i mange år, og har alltid kostet full pris. Dette er det mange som har satt spørsmål ved, men er nå vist seg å være det Larian Studios trengte for å gi spillerne det de ønsket seg, nemlig et fullverdig RPG og Dungeons & Dragons opplevelse ulikt alt annet.
Les også: Om du ikke har testet Baldur’s Gate enda anbefaler vi denne sjekklista.
Men prosessen stopper ikke her, langt i fra. Nå begynner arbeidet med bugfixing, content updates og feeback fra spillerne om hva som kan gjøres bedre. Swen Vincke sier på sin twitter at de har meget mange planer for Baldur’s Gate 3 fremover og har ingen intensjon om å stoppe opp. Vi har ikke fått tak i noen offisielle salgstall enda, men kan avsløre at i early access solgte Larian Studios 2.5 millioner kopier.
Åpningen av Baldur’s Gate 3
Det ble en heftig start for Baldur’s Gate 3 og Larian Studios kunne aldri forestilt seg hva som kunne skje. Under åpningshelgen og de siste 30 dager ble det registrert en peak på 875.343 spillere som var å koste seg med hva Baldur’s Gate 3 hadde å by på, og ved skrivende stund er det over en halv million spillere online. Larian Studios sa de forventet rundt en 100.000, men dette var bare å ta godt i melder de. Det var vel egentlig ingen som forventet at spillet skulle eksplodere så hardt som det gjorde, men dette er vel enda et bevis på hva spillere egentlig ønsker seg.
Et spill som har fokus på historiefortelling, karakterbygging og noe som er visuelt innbydende samtidig hvor vi får kjønnsfrihet er nok det verden trengte akkurat nå. Med storm rundt LGBT+ samfunnet og den globale motstanden som blir ytret så er inkludering verdt gull, og Larian Studios tok en meget stor sjans ved å gjøre det de gjorde, noe som gjør oss stolte av valget som ble tatt.
Vår spilletid og mini anmeldelse av Baldur’s Gate 3
Selvom vi ikke har klart å skrape mer enn overflaten av hva Baldur’s Gate 3 har å by på har vi uansett fått oss noen tanker og meninger om hva vi synes om spillet.
Vi er ikke meget drevne når det kommer til Dungeons & Dragons, men vi vet veldig godt hva det går ut på og hva som kan vente oss gjennom første playthrough. Baldur’s Gate 3 er et spill som du egentlig ikke kan møte med forventninger, heller et åpent sinn om hvilket eventyr din Dungeon Master (DM) skal ta deg med ut på denne gangen, akkurat som i en ekte D&D kampanje. Vi har spilt et par kampanjer gjennom oppveksten, og da mener vi bare et par.
Frihet & Dialog
Friheten til å velge dialog og andre ting i Baldur’s Gate 3 er stor, men samtidig ikke for stor, for det å føle at man går glipp av alt fordi en gjør et par dumme valg her og der kan være meget frustrerende.
Det er nok i livet her som skal ha vår tid, så det å måtte spille gjennom alt opp til fem ganger for å få med hver minste detalj er ikke opp for diskusjon, og hvis det skal være sånn at man er 100% nødt til å bruke 800 timer på en tittel alene er det uinteressant. Du skal bruke tid på spillet hvis du har lyst, ikke fordi du føler du går glipp av noe og at du må.
Kjønnsfrihet
Les også: Baldur’s Gate 3 åpner for kjønnsfrihet.
Som vi nevnte tidligere rundt kjønnsfriheten i Baldur’s Gate 3 er vi mer enn fornøyd. Vår karakter er noe “standard”, men om din karakter identifiserer seg som en mann i en kvinnes kropp og en får mulighet til å ha penis så er dette et valg man kan gå for, og det er fantastisk.
Fleksibilitet
Det er allikevel noe vi savner når resten er såppass perfekt. Greit, en ekte D&D kampanje kan kanskje ikke bytte ut spillere, eller kan en faktisk det? Jo, det burde man få kunne, for akkurat nå i skrivende stund så kan man ikke det. Er du og vennene dine ute på tokt så forblir det sånn, du kan nemlig ikke bytte ut noen karakterer med din venn etter de har blitt med. Dette burde være valgfritt slik det også er i en ekte D&D kampanje.
Itemsystem
Vi savner også et litt bedre item system, der vi slipper en bag som er full av drit vi ikke vet hva er. Det er sikkert en god oppskrift på dette, men det gir absolutt null mening for oss om hva som er vendor trash, camp supplies og andre ting vi “må” ta vare på. Det er ikke så ekstremt gøy å sitte timesvis med hodet i ryggsekken fordi du ikke aner hva du skal med denne sølvkoppen eller den hundrede Leather Armour stykket du får fra en bøtte, her skulle det vært litt automatikk.
Kampsystemet
Kampene i Baldur’s Gate 3 er satt opp på en god og oversiktlig måte. Selvom vi ikke er veldig drevne med terningsystemet eller planleggingen rundt hvordan D&D er satt opp er det allikevel noe som vi kan forstå uten for store problemer. Det kan være noe langdrøyt med kampene, men vi føler allikevel at man sitter fast i en evig kamp en ikke kan vinne, og selvfølgelig har vi brukt quick load knappen et par ganger fordi førstevalget eller rett og slett vår uforsiktighet har ført til en rask død.
Dette er også noe vi må ta opp her, Baldur’s Gate 3 er egentlig en utfordring for en casual RPG-ist som oss selv. Det er ingen her på kontoret som er noe særlig drevne i D&D, og det gjør det ekstra moro, for vi higer alltid etter noe som kan gi oss en god utfordring. Så alt i alt når det kommer til kamp i Baldur’s Gate 3 så anbefaler vi at du planlegger litt godt og tenker deg om før du springer avgårde for å smelle klubba i skallen på neste harpy eller goblin.
Baldur’s Gate 3 er helt nydelig
Dette spillet er fantastisk, det er bare ren magi og det er gjerne lang tid mellom hver gang vi får se noe slikt. Alle spiker må bli truffet og timingen må være riktig for at noe slikt skal skje. Baldur’s Gate 3 og Larian Studios fortjener all respekt og alle toppkarakterer som er gitt her. Vi kommer nok til å synke flere hundre timer inn i dette spillet alene og sammen med vennegjengen. Baldur’s Gate 3 er nok laget mest for solo spilleren, men spør du oss er dette et spill som spilles best med andre folk, det blir på en måte litt mer “ekte” Dungeons & Dragons følelse når man spiller dette slik en ekte D&D kampanje skal spilles.
Baldur’s Gate 3 har satt standarden
Nå har det seg slik at Baldur’s Gate 3 ikke bare har fått heder og ære for det å være et komplett mesterverk. Larian Studios har nermest blitt hengt ut og fått råtne tomater kastet etter seg for å ha “satt standarden” for hva spillere kan forvente av fremtidige spill og spillutviklere.
Slike meninger som er delt her er noe helt nytt for oss, og muligens resten av verden også når det kommer til spilluniverset. Vi har aldri vært borti noe mer ekstreme uttalelser fra så store selskap som vi har fått servert på internett nå. De har nermest fått alle store Trippel A studioer etter seg etter lansering av Baldur’s Gate 3.
Beskjeden er stort sett den samme: Hvorfor har dere gjort spillet deres så bra? Nå kommer alle til å ha store forventninger til hva som blir sluppet i fremtiden fra oss andre. Og fra noen andre: Nå må Larian Studios passe seg med deres neste tittel, hvis ikke kan det gå dårlig.
De fleste store studioer kaster seg på dette som fluer over møkk, men det ligger noe sannhet i dette allikevel. Larian Studios har hatt en spillserie å lene seg over, en historie som har blitt formet over mange år og en fanbase som rommer mangfoldide fotballstadioner til sammen. Dungeons & Dragons og RPG fans er verden over, og det er ikke få av oss.
Men allikevel er det noe som er opp for tolkning og diskusjon her, vi er veldig enig i hva som blir sagt av begge parter men det må belyses på en annen måte for å komme i mål.
Det som virkelig burde være temaet her er en blanding mellom to ekstreme parter. Selvom Larian Studios garantert har «raised the bar» for RPG og spillutviklere reagerer sterkt på at de må ikke tro at vi kan klare å levere noe som har kvaliteten til Baldur’s Gate 3, og at det er et «anomaly».
For all del, det er få spillstudioer som klarer å levere det Larian Studios har gjort, og for å nevne noen fler kan vi for eksempel ta Blizzard med sitt World of Warcraft og From Software med sin Dark Souls serie og nå Elden Ring. Dette er spill som virkelig er unike og skal godt gjøres for å gjenskapes. Og vi er enige, for dette burde ikke være standarden. Som vi skrev i toppen av artikkelen, burde heller disse kjempene i spilluniverset være noe spillutviklere heller kan strekke seg etter.
Bli heller inspirert over andres verk istedenfor å grine over at dere aldri kommer til å klare å lage noe som er i nærheten. Alt du kan gjøre i realiteten er å gjøre så godt som over hodet mulig og håpe på at alle spikrene blir truffet på riktig måte. Baldur’s Gate 3 og de andre store spillene som virkelig satt alle på plass er ikke annet enn det man kan kalle for ren magi, det skjer en gang i blandt, og når det skjer så er det fantastisk. La oss håpe det kommer igjen om ikke så alt for lenge.
De fleste har gitt Baldur’s Gate 3 en toppkarakter, og det gjør vi også.
10/10 Would Play Again.