Black & White – En historisk skatt

Black & White Banner

Black & White gjør deg bokstavelig talt til en gud

Året var 2001 og lille meg var 13 år, og snart skulle jeg få tak i et spill som forandret livet mitt. I en lokal spillbutikk fikk jeg øye på et rart spillcover, det så ganske minimalistisk foran, men når jeg så bak så ble jeg fanget av et par bilder av noen gigantiske dyr og en stemningsfull verden. Hvordan kunne jeg motstå noe slikt? Spillet ble selvfølgelig med meg hjem og dette ble en av de beste opplevelsene jeg har hatt i min barndom.

Black & White var revolusjonerende på alle måter

Når man tenker tilbake på hvordan Black & White var, og med teknologien de hadde tilgjengelig for 22 år siden så er spillet intet annet enn et teknologisk mirakel. Credit where credit is due så er det gjerne et personer som skal få mesteparten av æren til hvorfor Black & White ble som det ble. De to som skal nevnes, selvom dette var en team effort, er følgende: Peter Molyneux, selve produsenten. Og Richard Evans, programmereren som sto for den kunstige intelligensen, «Creature» AI.

Tok lang tid å lage

Black & White tok ca 3 år å lage og tok hundrevis av timer med overtid, blod, svette og tårer. Alt dette ble lagt inn i et spill som ble nominert til 38 awards og vant 24 av de. Black & White endte opp med å selge to og en halv million enheter frem til 2006 og ga studioet mer enn nok til å lage en god og verdig oppfølger, Black & White 2. Black & White fikk stort sett 8/10, 9/10 og 10/10 over hele linja, dette var alt annet enn unaturlig for et spill som tok verden med storm, og har du spilt Black & White så vet du veldig godt hvorfor.

Black & White Game Cover
Black & White Spillcover | Lionhead Studios

Peter Molyneux stifter Lionhead Studios

Lionhead Studios ble i 1997 stiftet av Peter Molyneux, Mark Webley, Tim Rance og Steve Jackson, og var et britisk utviklerstudio som fokuserte på spill. Studioet var lokalisert i England og gjengen var hovedsaklig ansatt i utviklerstudioet Bullfrog Productions, hvor Peter Molyneux også var leder. Grunnet komplikasjoner med Electronic Arts som tidligere kjøpte opp Bullfrog i 1995, og Peter misfornøyd i sin daværende stilling, forlot han og de andre studioet for å stifte det nye selskapet, Lionhead Studios.

Mange husker kanskje titler som Theme Park, Magic Carpet og Syndicate fra tidligere spilldager, men det Bullfrog Productions kanskje var mest kjent for var vel Dungeon Keeper serien.

DungeonKeeperBanner
Dungeon Keeper | Bullfrog Productions | Electronic Arts

Black & White ble vist frem under E3 i 1998 med en håndfull av screenshots som skulle bevise hvor bra dette kom til å bli. Det endte opp med at ingen trodde Molyneux, for hvem som helst kunne jo lage dette her i 3D Software eller annet tegneprogram. Han fikk uansett mye komplimenter i den lille improviserte spillboden sin under messen, men etter hva han selv beskriver så føltes det ikke annet ut som tomme og overfladiske komplimenter. Molyneux satt et estimat at spillet ville bli ferdig i 1999, men dette ble alt annet enn den faktiske realiteten, det endte opp med ytterligere 2 år før vi endelig så sluttproduktet.

Peter Molyneux var alltid fascinert av tanken på å kunne ha en gudelig innflytelse og kontroll i en egen verden. Denne ideén har vært i minnet siden de første dagene av Populus, og hans visjon om dette ble endelig gjort til virkelighet etter hverdager som startet tidlig på morgenen, sluttet sent på kveld og helgejobbing som etterhvert ble en standard i desperasjon for å rekke lansering av Black & White i 2001.

Peter Molyneux | Fable | Xbox360

Les også: «Terroriserte en Bungie spillutvikler». En av de som var med å skape Bungie var også med i Lionhead Studios.

I et intervju gjort med Gamedeveloper.com sier Peter Molyneux følgende:

Black & White is the game I always wanted to make. From the days of Populous I had been fascinated by the idea of controlling and influencing people in an entire world. I was also interested in the concepts of good and evil as tools the player can use to rule or change the world. These themes crop up regularly in my games, but I realize now that with every game I was heading toward my ultimate goal the god game Black & White.

Black & White var det ultimate gudespillet

Introen er meget kreativ samtidig som det “sier seg selv?”. En gud blir skapt og lander på en strand foran et par som skriker ut etter åndelig bønn og hjelp, deres sønn holder på å drukne etter svømmetur og nå er det opp til deg om barnet skal reddes eller ei. Du hørte riktig, for det er nemlig her du allerede blir introdusert til en av de viktigste spillmekanikkene som egentlig er mer et valg, skal du la dine følgere få leve, eller skal de dø. Valget er ditt. Etter introduksjon til håndbegevelser og funksjoner kan du plukke opp sønnen og naturligvis plassere han tilbake på stranden sammen med foreldrene, eller i vannet?

Det gode valget er stort sett det beste valget, alltid. For etter første gode gjerning når du redder sønnen, får du tilgang til et quest item du trenger litt senere i spillet. Men er du uheldig og blir utsatt for det Black & White er noe kjent for så blir det ikke helt som du har tenkt deg. Spillet har nemlig en lei tendens til å gjøre det stikk motsatte av det du vil noen ganger.

BlackAndWhiteBuildReq
Lag mange forskjellige bygninger | Black & White | Lionhead Studios

Black & White er meget komplekst og var veldig nyskapende for sin tid, og effekten av dette er et spill som har noen kinkige bugs du ikke kommer deg unna. Heldigvis skjer ikke dette så alt for ofte, men når det skjer kan det være litt irriterende, og samtidig veldig morsomt. «Quick Save & Quick Load» er en venn du burde bli kjent med ganske fort, trust me. Husk også på å save ofte i tempelet ditt som du nå skal få innbyggerene til å bygge ferdig for deg.

Interaksjon med innbyggerne i Black & White

Innbyggerne, eller dine «followers» i byen din kan være nyttige til mye forskjellig, de er din ryggrad og din livslinje. Uten innbyggere eller troende så er det heller ingenting som holder deg i live, og du blir rett og slett stuck i limbo. Skjer dette så har du gjort noen dumme valg eller noe forferdelig har skjedd med byen din, på tide med en load tilbake til en tidligere save.

Med innbyggerne kan du lage templer, hus, barnehager, «village center», kirkegårder og mer. Det er veldig ressurskrevende med bybygging, så hvis du ikke er sparsom eller bygger for fort så vil det gå dårlig med trærne innenfor din gudelige innflytelsesgrense.

BlackAndWhiteVillagers
Innbyggerne i spillet | Black & White | Lionhead Studios

Denne innflytelsesgrensen er hvor du får lov til å bruke din gudelige hånd, beveger du deg utenfor så stopper også muligheten til å bruke hånden. Du kan allikevel bevege deg litt utenfor i noen sekunder, men jo lenger ut du går jo fortere mister du kontroll.

Innbyggerne dine er som sagt det som holder deg i live, så er du flink til å ta vare på de med ekspansjon og deres diverse behov så kan de gjøre deg til en meget kraftfull gud. Og det er her vi kommer inn på bruken av mirakler.

Er du gud kan du også utføre mirakler

Black & White holder lite igjen på dine gudelige krefter, for her får du tilgang på kraftige saker. Her kommer vi også igjen på det å være en ond gud og det å være en snill gud. Miraklenes natur sier egentlig seg selv her, og bruker du mer av de onde og destruktive miraklene blir du også ond, og dette synes godt via hånden din eller interaksjonen mellom deg og dine to nyttige hjelpere, engelen og demonen. Det stemmer, din underbevissthet er to ganske snakksalige og gøyale saker.

Med mirakler kan du holde matforsyningen eller trelageret til dine følgere under kontroll, får de for lite begynner de fort å klage, og klager de så mister du også «belief», går den i null så vet du hva som skjer.

BlackAndWhiteVillageStorage
Forsyningslageret | Black & White | Lionhead Studios

Dine troende kan også brukes til å tilbe deg, og jo mer mennesker som tilber deg jo mer kraft får du til å utføre mirakler. Du kan også ofre gjenstander (eller innbyggere) om du er 100% nødt, dette anbefales ikke om du absolutt ikke må, for jo fler du ofrer jo ondere blir du. De som tilber deg trenger MYE mer mat enn vanlig, så her er det viktig igjen å holde matlageret på siden av alteret toppet opp.

Miraklene du bruker nerme innbyggere får de også til å tro mer på deg, og jo mer de tror på deg jo større blir innflytelsesgrensen din. Gjør du dette trutt og stadig så tar det ikke lang tid før du kan imponere nabobyen slik at grensen din og dine følgere blir større.

BlackAndWhiteMiracleTemple
Fireball Miracle | Black & White | Lionhead Studios

Men det er ikke bare med mirakler hvor du kan vinne troen til de som holder seg nøytrale, eller om du har planer om å gå rett for byene til din motstander. Det er nemlig her ditt personlige kjæledyr kommer inn, denne lille (og snart store) krabaten er nemlig en av dine viktigste partnere gjennom reisen i Black & White.

«Creature» er din viktigste partner i Black & White

Ganske tidlig i spillet får du en introduksjon til hvilke kjæledyr du kan få velge mellom, kanskje husker du vi snakket om første item du fikk når du reddet gutten på stranda. Når du endelig har samlet alle disse og gjort et par quests til så kommer du til et sted hvor du kan velge mellom tre forskjellige krabater – En ape, en ku eller en tiger.

Alle dyrene har forskjellge stats og ting de gjør bedre enn andre. Noen lærer mirakler fortere, særlig apen fordi den er smartere, noen er flinkere til å slåss og noen har en god balanse av begge deler. Gjennom Black & White får du quests hvor du kan låse opp flere dyr og bytte til dem om du så ønsker. For å nevne noen så får du tilgang på en svær skilpadde, en sau, en bjørn og mange fler.

BlackAndWhiteCreatures
Litt størrelsesforskjell, bruk tid på dyret ditt | Black & White | Lionhead Studios

Kjæledyrene kan sendes på oppdrag for å imponere nabobyen, slåss med motstanderens dyr eller andre morsomme ting. Men i hovedsak det første, for du kan nemlig lære opp dyret ditt til å gjøre nesten alt av det du gjør selv, men det kommer litt an på hva du vektlegger oppførselen til dyret. Ønsker du at den ofte skal fylle på matlageret eller å tenne på åkrene til folk, så er det det den vil fokusere på og lite annet. Her kommer også «leash» inn, og enkelt forklart er det ett til å lære dyret ditt ting fortere, ett til å være snill og ett til å være slem og aggressiv.

Dyret ditt er som sagt en av dine viktigste hovedspillere og vil være din høyre hånd gjennom Black & White. Ta godt vare på den og lær den opp til det du ønsker, bruker du mer tid på den så vil det også komme tilbake på en positiv måte, litt sånn som en hund i virkeligheten.

Hovedoppdraget i Black & White

Plottet til Black & White er egentlig ganske enkelt. Utrydd dine motstandere på alle scenarioene så vil du etterhvert komme til siste motstander «Nemesis». Nemesis er den sterkeste guden i gata, og det synes godt når du møter han for første gang.

BlackAndWhiteCreatureFight
Kampen mot dyret til Nemesis | Black & White | Lionhead Studios

Hver øy har en egen gud, og noen ganger fler. Noen av de vil teame opp med deg og resten vil prøve å knuse trynet ditt gjennom å noen ganger vrake byene dine eller ved å vinne innbyggernes gunst. Det er ditt oppdrag å unngå at dette skjer samtidig som at du skal slåss for å ta deres byer og innbyggere.

Hovedoppdraget ditt gjennom Black & White er å skaffe noe som heter «Creed», dette er guddommelige krefter som finnes i alle kjæledyrene til gudene. Du får gjerne dette av dyret selv, eller ved å slå motstanderen din. Når du har samlet alle og slått Nemesis er det du som blir den sterkeste og spillet er over.

Black & White er på topplista

Black & White har en spesiell reservasjon i gaminghylla vår, og den kommer mest sannsynlig alltid til å stå der. Minnene vi har i behold etter denne fantastiske reisen fra Lionhead Studios er uvurdelig. Er det et stykke av spillhistorie som fortjener å ha en plass i «The World Video Game Hall of Fame» så er det Black & White, vi er ikke alene for IMDB og mange fler er enige med oss her.

BlackAndWhiteFireBall
Ikke alle er en snill gud | Black & White | Lionhead Studios

Selvom Black & White har sine bugs, og noen av de er faktisk så alvorlige at man trykker alt+f4 i rent sinne, så er dette kanskje på topp10 lista av de spillene vi synes er aller best. Jeg har ikke peiling på hvor mange playthroughs jeg har av Black & White, men hver eneste gang er en fryd og et helvette. Du får spilt dette på Windows 10, men det er noen mods du må installere for at det skal være kompatibelt. Det er die hard fans som har laget dette og hatten av for de som faktisk tok seg tiden, dere er de virkelige gudene her.

På ønskelisten er det en «Black & White Remaster» som vi gjerne skulle hatt tak i, men dette kommer nok aldri. Grunnen til hvorfor dette ikke kommer er meget enkel, men samtidig er det meget komplisert. Så langt vi har fått med oss er det enda EA som eier rettighetene til spillet, men av en eller annen grunn ikke ønsker å lage en remaster. Kanskje det er snakk om kostnader og tid? Kanskje det er snakk om manglende popularitet og etterspørsel? Dette er det kun EA som har svarene på. Det er heller ikke muligheter for noen andre å ta oppdraget med en remaster uten samtykke fra EA, tross alt er det deres rettmessige eiendom.

Hva skjedde med Black & White? | NoClip Video Game Documentaries | YouTube

Black & White får garantert en «10/10 Would Play Again» fra meg og jeg vet at det er mange som vil være enige med karaktervalget. Det er nok ikke lenge til ny playthrough og støvet må blåses vekk fra spillene i hylla. Black & White er grusomt vanskelig og jeg ble ikke ferdig med en ordentlig runde før etter jeg plukket det opp i senere alder, slik var det jo selvfølgelig med mange spill fra 90 og 2000-tallet, lille meg var ikke så glup. Godt jeg ble “voksen” og fikk rettet litt på den biten. Black & White har djevelsk mye sjarm, og vi anbefaler det på det sterkeste.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!