Capcom blir den neste i linja til å øke prisen på deres produkter. Selskapet har vært mye i søkelyset i det siste året med mange gode titler, og nå med Dragon’s Dogma 2 underveis er alle lysene igjen mot Capcom.
Det japanske videospill- og underholdningsfirmaet Capcom ble grunnlagt i 1979. Selskapets hovedkontor ligger i Osaka, Japan, de har vært ansvarlige for utviklingen og utgivelsen av flere velkjente videospillserier, inkludert Resident Evil, Street Fighter, Monster Hunter, Mega Man og Devil May Cry. I tillegg til disse seriene har Capcom også skapt populære arkadespill som Ghosts ‘n Goblins, Final Fight og Ghouls’ n Ghosts.
Capcom har hatt planer om å øke prisen
Capcom ser seg nå nødt til å øke prispunktet på deres produkter med tanke på dagens pengepolitikk. Med økte kostnader på slike ting som tjenester, lønn, og andre driftskostnader må også spillutviklere justere seg for å kunne levere de beste produktene til sine lojale fans.
Så langt er det kun Dragon’s Dogma 2 dette gjelder for, men skal vi tro utviklingen blir det nok til at deres resterende spill følger og øker i pris. Om de vil gjøre dette for eldre produkter allerede lansert er usikkert, men skal Capcom kunne holde følge er de nødt til å se deres produkter øke i pris.
Dragon’s Dogma 2 er satt til å lansere den 22 mars i år, og blir deres nyeste installasjon i Dragon’s Dogma-universet. Totalt blir det nå fire spill satt i Dragon’s Dogma, hvor det originale Dragon’s Dogma ble lansert i 2012, Dragon’s Dogma Dark Arisen i 2013, og Dragon’s Dogma Online med lansering i 2015. Franchisen har solgt godt, hvor serien totalt sett har solgt over 8 millioner kopier. Capcom legger en estimasjon på at Dragon’s Dogma 2 skal selge godt over 1 million kopier i løpet av den første uken av lansering. Vi forventer også at spillet blir en av de topp 10 beste spillene i 2024.
Dragon’s Dogma 2 vil bli lansert på spillkonsollene Playstation, Xbox og PC. Vi ser nok ikke dette spillet på Nintendo Switch pga dets høye krav til maskinvare. Dragon’s Dogma 2 vil ikke ha multiplayer.
Etter utsagnet til Ubisofts Yves Guillemot, hvor han sa at de måtte øke prisen på deres Skull and Bones fordi “spillet er en AAAA-tittel, og må da ha et høyere prispunkt” gjør nok Capcom smart i å melde at deres produkter må øke prispunktet.