Cities: Skylines II – Enda mer smidig enn før

Cities Skylines II

Paradox Interactive har avduket to nye kapitler hos etterkommeren Cities: Skylines II.

Lanseringsdatoen til Cities: Skylines II nermer seg med stormskritt, og er like rundt hjørnet. Etterkommeren tar for seg store nye funksjoner og oppdateringer vi ikke fikk i forgjengeren. Alt virker å være mer komplett denne gangen, det blir nok noe form for modding, men det blir nok mye mindre enn før.

Bygningsmasser i Cities: Skylines II

Nå har Paradox Interactive avduket to nye seksjoner med hva som kommer til etterkommeren, dette ser absolutt så bra ut. Denne gang er det snakk om transportmidler, slik som bil, båt, buss, tog og fly, samt mer flyt i “Zoning tools”. Vi er egentlig like imponerte over begge delene her, men det må nevnes at bybyggingen vil flyte så mye bedre når vi får tilgang til “Mixed zoning”.

Mixed Housing / Zoning – Cities: Skylines II

“Mixed Housing / Zoning” er noe vi absolutt skulle hatt i forgjengeren, der var det kun mulighet for å blokke ned ett og ett område med enten residential, commercial eller industrial. Du hadde noe forskjellige varianter av områdene, men det ble liksom bare den ene typen man kunne ha et sted. Nå har Cities: Skylines II løsningen til “problemet”. Denne gangen blir det meget realistisk likt som i den virkelige verden, har du et område hvor du har lyst på en bolig eller blokk oppå en butikk eller en restaurant? Skal bli. Bare dette alene vil gjøre byen din mye mer livlig fra start.

Nå er det “vanlige folks” tur?

Det er nå også flere varianter av zones der man kan bygge hus for vanlige folk. Før fikk vi kun tilgang til low og high density residential zones, med Cities: Skylines II får vi også medium residential som skal være en form for “mer hus på mindre område”. Det blir også mulighet for å lage litt “dårligere” strøk for folk som ikke har så mye å rutte med kan da få bolig på andre steder hvor alt skal koste litt flesk. En god og balansert by synes nå vi, dette blir nok tiårets ultimate bybygger.

Cities: Skylines II
Nord Amerikanske og Europeiske rekkehus – Cities: Skylines II

Mer variasjon og realisme kommer også til business zones, nå blir det mer butikkdrift og bensinstasjoner i low density mens high density fokuserer mer på matbutikker, jernvarehandler osv. Hotell og restaurant vil også nå dukke opp nermere bygninger enn det det gjorde i forgjengeren, dette var mer “willy nilly” plassert og så ikke så veldig bra ut. Det samme gjelder egentlig for alle type zones, det blir mer variasjon og mer logisk plassering av bygninger ifht hva som er rundt i nærhet.

Transportsystemene fra Cities 2

Transporten i Cities: Skylines II får seg en real overhaul som skal bedre representere hva en by faktisk har tilgjengelig. Nå kan du bygge dine egne flyplasser, båthavner, ordne taxi systemer, busslinjer, trikker og mer.

Flyplassene er som i virkeligheten noe som tar ekstremt mye plass, her må det planlegges godt i forveien på hvor dette skal være, og helst litt vekk fra selve byen. Sett opp flyruter fra by til by og alt skal virke stort sett av seg selv.

Båthavnene brukes til å frakte ressurser og mennesker fra by til by. Men det er særlig fraktebåtene som virkelig kan få ting til å kræsje om du ikke planlegger godt. Fraktbåtene bruker ekstremt lang tid på av og på-lessing så om du har planer om å bruke begge båthavnen til begge deler må du nok dra litt i håndbrekket i transportlinjene dine.

BoatlinesCities2
Her kan du frakte personer fra en båthavn til en annen – Cities: Skylines II.

Paradox Interactive lover storhet

Lag ditt eget nettverk med trikker, t-baner og tog. Her er det kun fantasien som setter grenser på hvor effektivt systemet ditt kan bli. Her får du leketøy en byplanlegger bare kan drømme om, og kanskje dette tilogmed kan brukes til fremtiden? Verktøyene er kanskje avanserte nok til å konverteres til virkelighet her.

Paradox Interactive avduker fler og fler nyheter frem til lansering av selve spillet. Vi følger med i spenning på hva som er bak neste luke. Det ser ut som Cities: Skylines II blir alt vi har drømt om, og mer med alle disse nye og fantastiske funksjonene. Listen over hva vi har ønsket av blir litt som å åpne alle pakkene vi har fått til jul, stort sett alt er der for de fleste av oss. Pass på å sjekke ut om pc-en din takler systemkravene satt til Cities: Skylines II, og følg med når vi dekker videre funksjoner i denne spennende oppfølgeren av Cities: Skylines.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!