Etterkommeren av det første Cities: Skylines er snart på plass, og det braker allerede løs i morgen for Cities Skylines II, Colossal Order og Paradox Interactive. Den nye bybyggeren som skal simulere det å styre en hel by og alt arbeidet som medfølger. Dette innebærer skattlegging, trafikkstyring, byplanlegging og en drøss med andre oppgaver, og det har ikke akkurat vært en dans på roser for utvikleren.
Trøbbel i heimen hos Cities Skylines II
For en liten stund tilbake kunne Colossal Order melde at konsollversjonen til Cities Skylines II ikke kjørte så godt som de ønsket. Dette medfører tyngre utsettelser for de med spillkonsoll, men de har lovet at dette skal komme tidlig ila 2024. Skal vi gjette her ser vi vel etter et sted i det første kvartalet for lansering av konsollversjonen.
Når man bruker en spillmotor som ikke er inhouse kan man ofte støte på problemer som gjør at planen ikke går som en vil. Den første Cities Skylines bruker Unity Engine, og som nummer en bruker også Cities Skylines II Unity Engine, selvom det var en del rykter og spekulanter som tenkte at neste steg ville vært Unreal Engine. Det kommer en liten kostnad med dette.
LES OGSÅ: Unity-sjefen trekker seg etter hardt vær.
Kommersielle spillmotorer kommer ofte med det en kaller bloatware. Dette vil si unødvendige prosesser og handlinger som kjører i bakgrunn uten at egentlig trenger å være der, som kan være med på å gjøre spillet unødvendig tungt for en PC eller konsoll. Unity Engine er kjent for å være litt hard mot større skala spill uten en rekke med optimaliseringer, et ofte diskutert emne i utviklermiljøet blant indie og solo utviklere.
Lansering skjer uansett for Cities Skylines II
Lanseringen for PC versjonen kommer uansett til å skje den 24. Oktober i år, og all heder og ære skal Colossal Order ha for at det har vært åpne og ærlige med sine fans. Dette er kun noe de kan tjene på i det lange løp, og er det smarteste valget de har tatt når det gjelder problemene.
Det er allerede kommet drøssevis av reviews og gameplay videoer på YouTube, og så langt så ser det ut som om Colossal Order med sitt nye Cities Skylines II har sprengt alle grenser de forsøkte å nå med den forrige lanseringen.
Manglene kommer dog alltid til å være der, men dette er noe du kan sette av til moddermiljøet Cities Skylines allerede har. Hvis du kan tenke deg frem til en ekstra funksjon så kan du jammen meg banne på at det vil komme en mod til det, eller at det allerede finnes fra før av.
LES OGSÅ: Dine neste VR briller – En komplett guide.
Cities Skylines II vil definitivt være neste standard i bybyggersimulering, og kommer til å være en goto tittel for tusenvis av fans verden over. Planen er å spille det like lenge som forgjengeren, og vi kan vel egentlig på forhånd si med sikkerhet at denne lett får en toppkarakter.