Mange nye godbiter til CitieS Skylines II siden sist
Vi må enda vente i nesten to måneder på neste versjon av bybyggerspillet Cities Skylines, men vi kan vel fortsatt snakke om hva vi har i vente. Nå er det en stund siden vi laget en artikkel om dette spillet, og vi har fått en del gobiter vi kan kikke på i mellomtiden.
For de som ikke vet er Cities Skylines II etterkommeren av Cities Skylines, utviklet av Colossal Order og Tantalus Media, og lansert av Paradox Interactive og Tri Synergy (Cities 1). Cities Skylines II er utviklet av Colossal Order og blir lansert av Paradox Interactive.
Cities 1 og 2 er bybyggersimulatorer som tar for seg bygging av trafikkhåndtering, veier, rundkjøringer, motorveier, strøm, boliger, vann, og alt en kan tenke seg en by måtte trenge, inkludert byens pengehåndtering.
Hva vi allerede har snakket om i Cities Skylines II
Veinettet
I de forrige artiklene har vi allerede tatt for oss litt av hvert, men i hovedsak har vi pratet om de nye verktøyene vi har fått til å bygge veinettet med. Dette har sårt trengt en oppdatering, og her har Colossal Order smelt til med en salig overhaul og forbedring. I det første Cities Skylines har det allerede blitt utviklet mods til slikt hvor spillere har følt stor mangel, noe vi også selvfølgelig har lastet ned. Her får du slike ting som trafikklys, ordentlige lyskryss, flere filer og mer.
LES OGSÅ: Cities: Skylines II, vi får bedre trafikk.
Trafikkens AI
Trafikken i Cities 2 kommer til å bli noe helt annet enn det var i forgjengeren. Her snakker vi om en komplisert AI som vil vektlegge forskjellige valg en typisk sjåfør er nødt til å ta iløpet av turen til jobb, hjem, til butikken, eller annet. Om køen skulle oppstå kan for eksempel en mer “risikabel” sjåfør finne på å ta en farlig manøver for å komme seg til en mer alternativ og enklere rute.
En farlig manøver kan selvfølgelig skape mer trøbbel om uhellet er ute, og vipps så har vi stengt trafikken i begge veier. Dette er bare et av eksemplene på hvor mye Colossal Order har lagt inn i arbeidet sitt rundt et bedre trafikksystem i Cities 2.
Kollektiv trafikk og transportering av gods
Kollektiv trafikk var også en del av forgjengeren, og var egentlig ganske komplisert, så vi gleder oss veldig til å se hva Colossal Order har gjort for å få dette enda bedre i Cities 2. For er det en ting vi vet så er det at enhver by som har respekt for seg selv trenger noe form for kollektiv trafikk. Det sparer veldig mange for unødig innkjøp av bil og mer alternativ for unge og eldre mennesker som ikke har behov for noe annet.
Transportering av gods er noe helt nytt, og dette åpner nok for å kunne gjøre handel med andre byer, samt det å transportere mennesker og annet gods på diverse ruter en selv velger å sette opp. Dette blir nok bra.
LES OGSÅ: Cities: Skylines II – Enda smidigere enn før.
«Zones» og bygningsmasser
Cities Skylines 1 kunne vel ha sine begrensninger til hva en fikk lov til å bygge. Dette ble selvfølgelig tatt hånd om av mods, men nå i etterkommeren får vi enda mer valg. På lista er det mange flere bygninger, bygningsmasser og «Zones». Disse “sonene” kan deles inn i noen kategorier, slik som vanlige boliger, blokker, pene leiligheter og rikmansstrøk, samt litt annet snacks. Industriområder hvor folk kan jobbe er også her, samt matbutikker, elektronikksjapper og alt en kan ønske seg på daglig basis.
Det som vi liker spesielt godt her i Cities 2 er mulighetene en har for å kombinere litt diverse hvis man ønsker dette. Vil du ha en bolig oppå den lokale matbutikken på hjørnet av gata? Null stress, dette har Colossal Order fikset for oss. Alt Cities 2 gjør nå er å kombinere litt mer, samt gi oss mange flere muligheter til planlegging av vårt neste store byprosjekt.
Cities Skylines II – Hva er neste på lista?
Nødetater, byens tjenestefolk og andre livslinjer
Neste på lista vår i den kommende Cities Skylines II er hva enhver by trenger å ha, stor eller liten. Vi snakker selvfølgelig om nødetatene, politi, ambulanse og brannetatene. Det er utrolig viktig å ha disse tre store under sjakk og en by som er dekt godt. Er tilbudet for lite vil en fort se at flere branner oppstår, folk dør mer hyppig og tyverier, samt andre kriminelle handlinger skjer litt for ofte. Disse bygningene kan nå oppgraderes for å dekke større områder, dette var ikke mulig i forgjengeren, en god forbedring synes nå vi.
En by trenger også god håndtering av søppel og kloakk, og som i forgjengeren får vi også naturligvis gjøre dette i Cities 2, dog med litt oppgraderinger. Uten å vite for mye om hva som er gjort her er det nok en del forbedringer en kan regne med som gir en bedre opplevelse.
Liv og død er en naturlig hendelse, og vil da også kreve helsetilbud, samt håndtering av døden. Sykehus, små klinikker, ambulanser, krematorium og kirkegårder er på lista, og denne vil nok vokse seg enda litt større etterhvert. Skoler og utdanning er et meget viktig tema i alle byer, store og små, og selvfølgelig har vi tilgang på dette. Det Colossal Order ikke fikk lagt inn i Cities 1 har de nå fått muligheten til å legge inn i etterkommeren.
Internett er viktig, og dette kunne vi aldri vært foruten i en moderne dag. I Cities Skylines II er det også lagt opp til mye av det samme. Dette brukes til kommunikasjon, fritid og i arbeid, akkurat som i virkeligheten, bortsett fra det unødvendige. Har ikke innbyggere eller bedrifter tilgang på internett i Cities 2 er det en større sannsynlighet for at området er mindre attraktivt og områdets naturlige “progresjon” vil gå noe tregere.
En har mulighet til å lage forskjellige distrikter, gjøre veiarbeid, ryddearbeid etter ulykker, renhold og vedlikehold og en rekke andre ting i Cities Skylines II. Dette er den mest kompliserte bybyggeren i spillhistorien, og det skal veldig mye til for å toppe det Colossal Order gir oss nå.
Elektrisitet og avløpshåndtering
For å forstå hva neste tema handler om trenger en kun å ta en liten titt på seg selv. Hva trenger vi for å leve et godt, moderne og komfortabelt liv? Jo, elektrisitet, rent vann, og nok av begge deler. I Cities Skylines II er behovet for dette massivt forandret fra forgjengeren.
Det må mikrohåndteres for den store gullmedaljen her nå, akkurat som i den virkelige verden. Et tema som kanskje går igjen her? Tilgang til ny teknologi som solceller og ren elektrisitet vil selvfølgelig innbyggerne lovprise for alle penga, men om behovet er der kan en selvfølgelig gå tilbake til kull, gass og tilogmed atomkraft, hvor vi lurer på om sistnevnte kan forårsake litt stor skade om det går galt.
Når en bygger veier vil det også følge med elektrisitet som alle boliger og andre zones kan koble seg på, dette er bra. Men en må også huske på her at større kraftlinjer og strømnett må bygges, her holder det ikke lenger med en enkel «Power Line» fra Cities Skylines I, planlegger du ikke her vil det fort ende i spaghetti og «bottlenecks». Om området utvides fortere enn det strømnettet klarer å håndtere så vil alt gå i svart, og går det i svart så har du fort noen innbyggere og bedriftseiere som ikke er så glade lenger. Tenk litt før du setter i gang.
En får også mulighet til å styre økonomien rundt strøm, det vil si import og eksport, nettleie, strømpris, supply and demand, her får vi hele sulamitten. En liten ting vi kan nevne her er de fire årstidene, tenker du ikke på forhånd under bybyggingen her kan det fort gå galt når vinteren slår inn for fullt og termostatene i de fleste hjem skyter i været.
En del gjenstår på lista til Cities Skylines II
Med fare for at artikkelen blir for lang og drøy, så tenker vi at den kuttes her og tas opp på et senere tidspunkt. Det er mange nye godbiter som Colossal Order har på lista si, så om det ønskes litt videre lesing så anbefaler vi at dette gjøres via nettsidene til Paradox Interactive. Her oppdateres det stadig vekk med nye funksjoner og spillmekanikker, og har du ikke forhåndsbestilt enda så er det jaggu på tide.
Cities Skylines II er et spill de fleste burde glede seg til, enten om du bare er nysgjerrig og kunne tenke deg å prøve, eller om du er blodfan av hva Colossal Order gjorde med Cities Skylines. Når vi tenker oss om så er vel dette en av de spillene og simulatorene som tar for seg virkelighetens daglige liv aller best.
Her får vi mulighet til å kontrollere en by omtrent fra topp til tå, samt gjøre mye av det vi allerede kan i 2023. Vil du skape en strømkrise og flå innbyggerne dine pga økte kostnader og endret strømpolitikk? Kjør på! Ønsker du å skattlegge folk mindre, samt ruinere byen din i samma slengen? Knock yourself out. Dette blir gøyale saker!