Tidligere i Mai i år ble The Lord of the Rings: Gollum lansert fra Daedalic, og det minnes litt om når Projekt Red kastet Cyberpunk 2077 på oss, kritikken haglet inn, og ikke på en god måte. Selvom Cyberpunk 2077 slet med andre fatale feil, fikk jammen meg Daedalic gjennomgå på nesten samme måte. En skulle neste tro at de aldri hadde playtestet med noen utenfor selskapet.
Daedalic fikk mer enn hardt regnfall
Det har vært en virkelig tøff måned for Daedalic siden Gollum ble lansert. Kritikken hos spillanmeldere er drit, anmeldelser hos steam er “Stort sett negative”, kritikken hos diverse spillmagasiner er drit. Hva skjedde her folkens? Gikk dere tom for penger midt i utviklingen, eller var bare spillet utført på en dårlig måte? Dette er meget vanskelig å si da vi ikke sitter med sannheten.
Vi tror Daedalic lekte litt for mye med ilden her, og fikk litt for mye kreativ frihet. The Lord of the Rings universet er stort sett satt i sten, og en skal være meget forsiktig hvis man skal tukle med et univers som har en så stor fanbase som dette. Daedalic lider nå av konsekvensene, og la dette være en lærepenge for andre utviklere der ute som leker med tanken om å gjøre spill ut av film eller bok.
Kroken på døra for utviklingsteamet hos Daedalic
Daedalic gir opp spillutviklingen for videre Ringenes Herre spill, og dette forstår vi helt og fullholdent etter en så stor fiasko som The Lord of the Rings: Gollum. Når vi fikk se nyheten hos Kotaku for noen dager siden kom det en liten stygg følelse, de skulle jo lage et nytt Ringenes Herre spill, dette kunne jo vært sjansen for å bevise hva de var gode for.
Les gjerne spillanmeldelsen gjort av Andreas Gjøsæther Jensen hos Gamer.no – Vi kjøpte det ikke da vi følte Gollum kom til å være et meget irritasjonsmoment, heller arbeid en måtte pine seg gjennom enn fryd.
Arbeidet med det nye spillet og andre prosjekter stopper opp, pengene er allerede tapt og over 20 ansatte må nå gå fra selskapet for å finne andre jobber. Selskapet sier at avgjørelsen var vanskelig, dette skjønner vi. Men allikevel gir de ikke fullstendig opp, Daedalic skal nå fokusere ene og alene på publishing avtaler, markedsføring, og andre spillprosjekter.
Daedalic har holdt på lenge
For de som ikke kjenner Daedalic og hva de egentlig er gode for så kan vi belyse at de allerede har holdt på i 16 år som utviklere. De har skapt en rekke med det man kaller pek-og-klikk spill, som Deponia-serien og det beryktede Ken Follet’s, The Pillars of the Earth. Shadow Tactics: Blades of the Shogun er kanskje det aller største de har å vise til. Mon tro om Daedalic aldri kommer til å snuble så kraftig som de gjorde denne gangen, la oss håpe det ikke skjer igjen.
Arbeidet med det nye spillet i Deponia serien fortsetter ettersom studioet AtomicTorch nå er primærstudioet istedenfor det tidligere som holdt på med The Lord of the Rings: Gollum. I en mail til Kotaku forteller en Daedalic representant at det jobbes iherdig med hele åtte lovende titler, men det var ikke spesifisert om det var Daedalic eller eksterne firmaer som utviklet disse.
En formell beklagelse fra Daedalic
Representanten sier blant annet i e-posten at:
Even though The Lord of the Rings: Gollum did not live up to the expectations we had for the game, we are very grateful for the opportunity and the learning experience it brought us,”
“We value each and every member of our team very much and it is important to us that the transition goes as well as possible. We will therefore support our former employees in finding new opportunities within our network.”
Det er ikke alltid like lett med spillutvikling, og Daedalic fikk oppleve dette hardere enn de fleste. Vi håper de fleste fikk med seg denne brutale fiaskoen da vi ikke ønsker å se andre gå i denne fella. For det første er slike ting meget store kostnadstap for utviklerne, og for det andre så blir de vel aldri stolt på igjen av konsumermassen. Gamere er et av de største “folkeslaga” der ute, og kanskje en av de mest brutale når det kommer til forventninger. Kødder du med tilliten til en gamer, er det veldig lang vei tilbake. Men vinner du først hjertene våre, er du en venn for livet.
LES OGSÅ: Hvilke spillutviklere står bak ditt favorittspill?