Activtision Blizzard satte fyr på hele verden med Diablo IV, det var det hack’n slash eventyret vi så sårt trengte etter en rekke med skuffelser. Aviser og anmeldere skrøyt dette spillet opp i skyene. 10/10 – 9/10 – 10/10 – 8/10. Det var gode karakterer over hele linja. Vi er enige, men det er noe som skurrer med hele opplegget, så la oss skinne et lite lys over hva vi mener og kanskje vi får din aksept over Diablo IV.
Diablo IV gir et godt inntrykk
Alt ved Diablo IV starter bra, det første som møter deg er en intro og historie skapt ut ifra noe vi bare kunne drømme om, dette er alvorlig bra saker. Men etter intro mission er fullført og første time med hensynsløs slakting av fiender er over begynner det å lukte litt rart av hele opplegget, for det er allerede her problemet vi har med Diablo starter.
Problemene starter allerede fra første stund
Det er som en stor og kraftig hånd tar tak i deg, den nekter å slippe. Denne hånden som Blizzard har skapt, er skapt med et formål. Spill spillet vårt, spill spillet vårt, vi nekter å gi slipp på deg. Når vi spilte Diablo IV ble vi bombardert med insentiver og det som føltes som psykologisk terror, en manipulasjon for å få oss til å bruke mer tid i denne brutale og herlige verden. Vi har allerede tatt frem dette litt smått i andre saker vi har publisert, men her skal det forklares på en fullverdig måte.
Det å bruke psykologi og manipulasjon av gamere til å spille dine spill er ingen ny greie, dette har vært i flere tiår. Men når markedet er som det er i dag blir dette et stort fokuspunkt, et alt for sårt og stort fokuspunkt. Lengden noen selskaper går for å gjøre dette til det maksimale er til å spy av, det brukes millioner på dette, millioner som heller kunne gått til å faktisk fylle spillet med mer og bedre innhold.
I skrivende stund ser det ut til at Diablo IV faller lenger og lenger ned i et mørkt hull som det er vanskelig å komme seg ut av. Kjære Blizzard, det startet jo så bra. Nei, vent. Activision Blizzard Microsoft? Det her blir bare mer og mer en parodi på noe vi har sett i en dårlig sketsj.
Activision Blizzard – Grådige og ivrige etter lommeboka
Advarsler om permaban ved bruk av uoffisielle mods og tredjeparts programvare, greit det ikke er lov å jukse seg til diverse, men hva om det bare er visuelt det er snakk om. Og allerede er de i gang med første sesong, samt et battlepass som gir deg platinum som ikke rekker til et eneste item. Og nå er det snakk om første expansion pack?
Diablo IV har ikke engang vært ute i to måneder før det spyles ned med ekstra content som tvinger deg til å dra frem lommeboka. Vi har vært med Blizzard fra de lanserte Lost Vikings, Warcraft, Diablo og World of Warcraft. Vi har bare en ting å si om gaming hos Blizzard, etter oppkjøpet fra Activision har det rett og slett blitt et motbydelig selskap med helt feil fokuspunkt, det har blitt for stort.
Playthrough av Diablo IV stoppet brått etter Act II eller III, vi husker ikke, det føltes bare ut som vi ble dratt inn i en spillopplevelse hvor det eneste formålet var å misbruke pengene til folk. Ikke tro at vi synes det nyeste Diablo på noen måte er dårlig, det var faktisk on par med Diablo II når det kom til gameplay og historiefortelling. Men det var rett og slett andre faktorer som ødela absolutt alt for oss, og vi er ikke de eneste som føler det slik.
Den nye melkekua til Activision Blizzard
Activision Blizzard kommer garantert til å håve inn og gjøre Diablo IV til en ny melkeku, og det er absolutt bra for dem, sjefene har fått det som de vil og investorene er fornøyde. For det er slik verden fungerer nå, gameren kommer dessverre nå sist i rekka og det trengs bare å være godt nok til at de blir huket godt på kroken og fortsetter å henge der lenge nok til neste melkeku blir laget. Kall oss gjerne old fashioned, men vi setter større pris på hvordan gaming var før i tiden.
Det finnes såklart avvik fra dette, men det kommer gjerne ikke fra selskaper av den størrelse som Activision Blizzard har blitt. Selskaper som har noe å bevise og som elsker faget er gjerne de som klarer å levere gode spill til konsumerne, vi drar ofte opp Indieselskapet Irongate Studios som et perfekt eksempel på hvordan å levere et spill som selger seg selv. Det går selvfølgelig ikke an å sammenligne kostnadene som må til for å utvikle et triple a spill i dag kontra et spill som Valheim, men konseptet og ideén er noe likt her.
Vi mener Diablo IV kommer til å være en viktig spillebrikke for Activision Blizzard i mange år fremover, men personlig kommer vi mest sannsynlig ikke til å røre Diablo igjen før trangen til å bli ferdig med storyline blir for stor, og per nå så er den trangen absolutt ikke eksisterende. Kall oss sære, men fremtidige spill fra Activision Blizzard Microsoft fremover kan bli spennende, men store forhåpninger har vi absolutt ikke. Nå som de originale nøkkelpersonene og selskapets drakraft forsvant oppimellom årene er nok Blizzard sine solskinnsdager dessverre over.