Diablo: Terror Stalks your World

Diablo IV

Blizzards Diablo er uovertruffent en av verdens mest kjente spillserier. Året var 1997 da Blizzard startet dungeon crawler og hack’n slash eventyret som snart skulle sette fyr på hele verden, bokstavelig talt. En idé under modning siden 1994 av selveste David Brevik, en av co-founderne og tidligere president av Blizzard North.

Diablo er enkelt og gøy

Diablo er en enkel idé og en relativt enkel oppskrift. Gi et utvalg av relativt unike karakterer som spilleren kan velge mellom, kast de ut i en brutal verden hvor endestasjonen er å knerte fanden selv, og kast så mye skit på spilleren du bare klarer i mellomtiden.

Historien til Diablo er rik, slik sagaen om djevelen og himmelen gjerne er. Legg til en klype med kreativ frihet og en dæsj med utdrag fra bøker og teorier, og vipps så har du en perle født i et av verdens største spillselskap.

Diablo skulle raskt vise seg å bli populært, for før året var omme hadde Blizzard pumpet ut over en million kopier til et sultent publikum. Og arbeidet med en oppfølger fulgte i salgets fotspor.

Kartene og dungeons i Diablo er generert med teknologien kalt “Procedurally Generated”. Dette betyr at nesten hver eneste krik og krok er forskjellig på hver playthrough. Noe er selvfølgelig likt da diverse objekter er fastsatte, men ellers er alt ulikt fra gang til gang.

Diablo1Gameplay

Diablo II, oppfølgerens drøm

Oppfølgeren til David Breviks Diablo skulle ikke ta mer enn tre år etter launch av det første spillet i 1997. Året er 2000, og pc-er over hele verden fungerte fortsatt. Utviklerne satset på bedre grafikk, styggere monstere, mer engasjerende gameplay og nye metoder vi skulle få slakte demoner med. Verden kunne knapt vente på hva Blizzard hadde i ermet. I løpet av kun en og en halv måned hadde Diablo II solgt over to millioner kopier, og fire millioner året etter.

Det var vel i 8. klasse jeg fikk oppleve denne galskapen, jeg hadde nettopp fått låne meg en ny gaming PC, og siden har det gått en usunn mengde timer til denne franchisen. Første møte med Diablo var på et LAN arrangert av min storebror, på hjemmebane. Kamerater møtte gladelig opp og vi satt boltet fast til pultene våre i nesten en uke i strekk. Det å ha en tech savvy storebror var et stort pluss, for nå kunne vi alle spille sammen gjennom TCP/IP. Det her var noen av de beste dagene i mitt 13 år gamle liv, det kunne rett og slett ikke toppes.

Demonblodet fløyt, bossene ramlet en etter en, godteriet ble konsumert og vi rullerte på hvem som skulle på butikken for å handle inn mer brus.

Det ble gjort run etter run etter run og jeg tror ikke at jeg tør tenke på hvor mange timer vi satt i strekk for å få tak i det beste utstyret spillet hadde å by på. Når vi trodde at det ikke kunne droppe bedre gear, kom det enda et stykke som viste seg å være bedre. Lister ble satt opp, software ble lastet ned og svettingen satte nye grenser.

diablo 2 barbarian

Diablo III, veien går nedover

Det er en stund siden Diablo III ble sluppet, men det føles ikke sånn allikevel. Spillet kom ut i Mai 2012, og senere til alle de andre platformene. Denne gangen ble det derimot ikke en dans på roser, det føltes heller ut som en stygg salgspitch og et konsumerprodukt som skulle melke meg. Med store forventninger fra fans over hele verden ble Diablo III tatt i mot med halvveis lukkede armer. Spillmarkedet har utviklet seg drastisk siden Diablo II, og det kunne man se klart og tydelig.

Modellen Diablo III dro med seg var selvfølgelig mye av den samme som Diablo og Diablo II, men hva var det vi egentlig forventet? Hvor gikk Blizzard galt med denne oppfølgeren? Blir vi som spillere bare særere og særere? Vanskelig å si, men en kan vel gjette på at spill var “enklere” å ha med å gjøre i gamle dager. Forventningene var ikke skyhøye og gamerne var ikke like blodtørstige som demonene i Diablo.

Det er ikke mye i Diablo III jeg som forbruker kan sette fingern på, bortsett fra et par ting såklart. Jeg likte Diablo III, virkelig, men endgame for meg ble bare et alt for tydeliggjort forsøk på å holde på deg så lenge som mulig.

Auctionhouse hvor du kunne selge items for virkelige penger? Joda, god idé, eller? Neida, det var det ikke, for det tok ikke lang tid før det forsvant.

DiabloIIIGameplay

En annen dealbreaker for meg var paragonsystemet. Spillet ble bare nå en endeløs grind for levels og utstyr, og det tok bare aldri slutt. Takk for at dere ble sellouts Blizzard, business kom å tok dere også til slutt. Var det kanskje Activison som skjedde? Det kan spekuleres.

Spill nå om dagen skal vare så lenge som mulig, det skal melkes og tynes ut hver siste dollar/krone. Dette er en modell som er kommet for å bli, og det er grenseløst irriterende. Mengden ressurser det legges i mikrotransaksjoner, lootboxes, skins, unlockables og diverse er overvelmende. Blizzard er ikke et unntak her. Det burde virkelig ikke ta 12 år før vi får se en oppfølger, og heller ikke 10 år til neste, som i og for seg selv er en egen historie, for det spillet nekter jeg å røre. Kall meg heller sær.

Diablo Immor(t)al ble katastrofalt levert

Umoralsk, med stor U. Cashgrab uten like. Denne versjonen har mange titler, og burde heller ikke sett dagens lys. Låst bak betalingsmur ligger omtrent alt du trenger her, om du ikke er villig til å grinde i usunt mange timer. Er dette det nye systemet vi nå skal få se mer av? Tydeligvis.

Den kjente streameren “Asmongold” og mange andre syntes Immortal var bra, men ikke hadde godt av betalingssystemet. Og selvom Diablo Immortal er en av de spillene Blizzard tjener best på betyr ikke det at valget var riktig, synes nå vi. “Do you not have phones?”. Spillet kom ut i Juni. 2022.

diablo immortal classes art banner

Diablo IV, hva har vi i vente?

Dette lover godt, det ser ut som om Blizzard har tatt tilbake til røttene sine. Men klarer de levere den gangen her? Tiden får vise. De som har fått smake på betaen og pre-launch eventene fikk også med seg en del snacks de andre ikke får. Litt morsomt, men samtidig ikke. Vi gleder oss uansett til den neste oppfølgeren, og det er ikke lenge igjen nå til helvette bryter løs!

Oppfølgeren tar for seg et sted de fleste som har spilt Diablo kjenner til, nemlig Sanctuary. Skapt for å være et tilfluktssted for de som var med i krigen mellom himmelen og helvette. Men istedenfor å være et tilfluktssted ble det heller en ny slagmark for denne evige konflikten.

“This is Sanctuary. To protect it, you must cross many lands. Where forgotten evils linger. Yet you must go without fear. Into the heart of the unknown. This burden falls to us. A chance to fight the darkness. To ensure our home’s survival.”

– Deckard Cain

Det kommer en dag der du må gjøre et valg, og det valget vil være meget viktig for de rundt deg. Valget vi prater om er intet annet enn hvem du skal knerte alle demonene med.

Hvem er du i Diablo IV?

diablo 4 classes best 11

Fra venstre finner vi Barbarian, Necromancer, Sorceress, Rogue og Druid.

Vi gleder oss som et barn i godtebutikken, dette må bare bli bra. Diablo III som skuffet med middelmådige forsøk på å lage en pengemaskin, samt det å faktisk lage en pengemaskin i Diablo Immor(t)al. Så langt av det vi har sett av Diablo IV lover veldig godt, både av gameplay, betatesting og trailere. Har Blizzard lært av sine fans? Mye mulig, for jeg er klar til å slakte demoner igjen.

LES OGSÅ: Historien om Mortal Kombat.


Siste Historier og Anmeldelser

Forza Horizon 5

Forza Horizon 5 review: en oppslukende reise for alle motorfans

Forza Horizon 5 var et fantastisk eksempel på sim-cade-opplevelsen. Vakker grafikk sammen med godt tilpassede spillmekanismer brakte denne serien til …
Topp 5 Beste Spillene fra 2020 Banner

Topp 5 beste spillene fra 2020

Vi tar en titt på et av de tidligere spennende årene, og kårer det vi synes var de topp 5 …
Nintendo 64 Super Nintendo Spill Ekstrautstyr

Er ekstrautstyret til konsollens dager over?

Vi tar et dypdykk i historien og forteller om gode minner, oppveksten, og alt ekstrautstyret til spillkonsollene …

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!