Dragon’s Dogma 2, oppfølgeren til Dragon’s Dogma fra 2012, har blitt årets store samtaleemne. Spillet har opplevd både enorm suksess og betydelig kritikk fra spillere over hele verden. Etter lanseringen har utviklerne vært gjennom en berg-og-dalbane av utfordringer og oppturer. De største strømmerne har delt sine meninger, spillernes tilbakemeldinger har vært varierte, og resultatet er blitt blandet.
Dragon’s Dogma 2 har allerede for mye mikrotransaksjoner
Mikrotransaksjoner og meningsløse DLC-er har ingen plass i spill man spiller alene. Og det første du ser når du åpner Dragon’s Dogma 2 på Steam, er en vegg med DLC-er du kan skaffe deg, selv om du allerede har kjøpt et spill til godt over 600 kroner. Alle DLC-ene koster til sammen rundt 444 kroner, og det går til og med rykter om at det vil bli implementert flere mikrotransaksjoner i spillet.
LES OGSÅ: Bygg din egen Gaming PC i 2024.
Ifølge rapporter fra spillere og diverse foruminnlegg er det enighet om at DLC-gjenstander som selges på Steam, er enkle å skaffe på egenhånd. Alt du trenger å gjøre er å bruke litt tid, så vil det meste falle på plass. Noen av DLC-ene følger også med når du kjøper Dragon’s Dogma 2 Deluxe Edition.
Det er tydelig at spillutviklerne tjener godt på DLC, og det krever minimalt med arbeid å legge til. Det er nok å se tilbake på historien om enhjørningen fra World of Warcraft som ble solgt for rundt 150 kroner, og som genererte mer inntekt enn de kombinerte salgstallene til StarCraft 2. Kort sagt lønner det seg med ekstrainnhold som spillerne kan kose seg med, og det ser ut til å være en trend som vil fortsette.
Spillet har fått relativt høye karakterer fra flere spillkritikere, med karakterer fra 80 og opp til 100, noe som tyder på at Capcom har gjort en god jobb. Men hvis vi ser på prosentandelen på Metacritic og Steam, begynner det å bli mistanke om at noe er galt. Flere ting går igjen i tilbakemeldingene: dårlig fast traveling, utdaterte spillmekanismer, høy grad av repetisjon, for kort avstand mellom monstrene, og selvfølgelig mye snakk om mikrotransaksjoner.
Hvis mikrotransaksjoner og de negative tilbakemeldingene har gjort deg skeptisk til Dragon’s Dogma 2, er det forståelig. Men selv om det er fundamentalt feil, trenger du ikke nødvendigvis å kjøpe det. Du kan like gjerne nyte spillet, men vær forberedt på å jobbe for utstyret ditt – det er ikke pay-to-win ennå. Vi er bare forbauset over valget om å inkludere mikrotransaksjoner i et spill som egentlig ikke trenger det.
Dragon’s Dogma 2 ble lansert for PlayStation 5, Microsoft Windows (PC) og Xbox Series X/S den 22. mars 2024. Spillet ble generelt godt mottatt av kritikerne, men har siden opplevd store variasjoner på grunn av omfattende feil og problemer generelt.
LES OGSÅ: Teknoteket’s samletester.
Capcom står for utgivelsen av spillet, og utviklingen ble gjort med spillmotoren RE Engine (Reach for the Moon Engine), en motor som Capcom opprinnelig utviklet for Resident Evil 7: Biohazard. Senere ble spillmotoren også brukt til Devil May Cry 5, Monster Hunter Rise og Street Fighter 6.