Under et nylig investormøte diskuterte toppledelsen hvordan de kan klare å skvise mer penger ut av produktene sine. Et av spørsmålene som ble reist, var om de kunne presse reklame direkte inn i spillene sine. Dette er blitt prøvd før, og toppledelsen svarte at de allerede ser på muligheter for en slik implementasjon.
Holder EA på å begå en stor feil for reklame i spill?
Penger er dagens tema, og for EA er ikke dette gammelt nytt, heller ikke for de største spillselskapene i verden. Penger er det som drar selskapene fremover, penger er det som deres spillutviklere, designere, vaktmestere og sjefer har til felles, og alle må ha det. Men hvordan selskapene skaffer dette er opp til hver og en.
I et nylig investormøte ble det diskutert hvordan de kunne integrere mer reklame direkte inn i spillene. Hvis du er usikker på hvordan dette fungerer, kan du ta en titt på motorsport, der det er vanlig å se racerbiler fulle av klistremerker fra ulike sponsorer. Dette er konseptet vi vurderer å implementere, bare mer direkte og kanskje mer livlig. I videospill er mulighetene nesten ubegrensede. Ønsker du for eksempel å se en TV i spillet som viser reklame for Dr. Pepper eller Coca-Cola? Eller kanskje et fly som trekker med seg en lang reklamebanner når det flyr forbi? Dette er enkle funksjoner å implementere, og det kan faktisk bli virkeligheten for fremtidens spill.
Det er fortsatt usikkert hvor direkte spillere vil bli eksponert for disse reklamene, men EA-sjef Andrew Wilson kunne fortelle at de alltid har forsøkt å være bevisste på hvordan de eksponerer spillere for dette i deres spill. Det må føles naturlig, slik at det ikke ødelegger spilleropplevelsen.
To answer your question on advertising broadly, again, I think it’s still early on that front. And we have looked over the course of our history to be very thoughtful about advertising in the context of our play experiences. But again, as we think about the many, many billions of hours spent, both playing, creating, watching and connecting and where much of that engagement happens to be on the bounds of a traditional game experience, our expectation is that advertising has an opportunity to be a meaningful driver of growth for us.
-Andrew Wilson
Det å snike reklame inn i spill er et følsomt tema for mange. Noen bryr seg ikke, noen irriterer seg, og for andre er det helt uaktuelt. Likevel kan det faktisk ha en positiv effekt. Jeg trekker igjen paralleller til motorsport, noe de fleste av oss kan relatere til. I motorsport er reklame en hoveddriver; uten reklame og sponsorer ville ikke sporten vært i live. Det er ikke gratis å kjøpe biler til flere hundre tusen kroner, og det er heller ikke billig å ha et helt team i ryggen når man ikke er en etablert vinner.
Implementeres reklame inn i spill på en naturlig måte tror vi det kan gå rimelig bra, for det er det som er fremtiden. Begynner EA med reklame i deres spill, da kan du banne på at resten av de store følger etter for å få mer inntjening på deres bunnlinje, det er tross alt “gratis” penger for selskapet. Det er heller ikke mange årene igjen før det sendes reklame direkte inn i skallen, merk mine ord.
LES OGSÅ: Kom i gang med spillstreaming i 2024.