Spillåret 2023 har vært stappet med gode nyheter, og ikke fullt så gode nyheter. Alt fra titler som er rangert til et av verdens beste spill, og til selskaper som Epic Games som produserer gull, og andre selskaper som viser utrolige former for grådighet. Alt kan ikke bare være fryd og gammen til siste slutt, men dette året har sannelig tatt for seg mye rart, og vi er enda ikke ferdig med året.
Epic Games kutter med 16% ansatte
Epic Games har kunngjort at de må si opp 16 prosent av sine ansatte, ifølge en pressemelding fra selskapet torsdag. Totalt vil 830 ansatte miste jobbene sine hos Epic Games, i tillegg til at 250 personer vil forlate selskapet gjennom de to datterselskapene nevnt under. Det er synd å se at dette skjer, når vi allerede har hatt alt for mye av det i 2023.
LES OGSÅ: Epic Games har forbedret tilbudet for utviklere i Epic Games Store.
I tillegg til intern nedbemanning, vil Epic også avvikle datterselskapene Bandcamp og SuperAwesome. Bandcamp, som er involvert i musikkdistribusjon, blir solgt til Songtradr, mens SuperAwesome vil kjøpe seg ut og operere som et eget selskap under samme ledelse, her er det tydelig at de kanskje sitter på en liten gullgruve, men ikke har mulighet til å satse hardt.
Epic-sjef Tim Sweeney uttrykte sorg over å måtte si farvel til de som har bidratt til å bygge opp Epic, og han innrømmet at selskapet en stund hadde brukt mer penger enn det tjente. Dette skyldtes investeringer i fremtidige utviklingsprosjekter og særlig den nåværende utviklingen av Fortnite som et mulig metaverse-inspirert marked og system for skapere, kall det et økosystem. Sweeney hadde tidligere vært optimistisk med tanke på at overgangen kunne gjennomføres uten oppsigelser, men han erkjente nå at dette var noe urealistisk, og et uoppnåelig mål.
LES OGSÅ: Spillåret 2023 har vært det «Beste» året for gaming.
Sweeney forsikret imidlertid at selskapet ikke ville kutte i kjernevirksomheten og at utviklingen av titler som Fortnite, Rocket League og Fall Guys vil fortsette. De fleste stillingene som blir berørt av nedbemanningen er knyttet til selskapets driftsfunksjoner, og det vil være relativt få utviklingsstillinger som blir kuttet.
Og til sist kan «Indie» skapere, større selskaper og den vanlige mannen i gata rope hurra for at Unreal Engine også vil fortsette med uforstyrret arbeid, men dette kommer nok ikke som et sjokk for det fleste. Unreal Engine er tross alt en av verdens mest kjente varemerker innenfor gaming.