Spillmotorer: Vi tar for oss de mest populære

Bjørn Christian Stokke

Updated on:

Det finnes en rekke spillmotorer der ute, men hvilke er «best»?

Er du litt over gjennomsnittet glad i hva som finnes under «panseret» i et spill, hvilket studio som står for utviklingen eller hvordan grafikken og mekanikken i spillet oppfører seg? Det er en bøtte med forskjellige spillmotorer der ute, noen kommersielle som kun studioer får tilgang på og noen som publikum og studioene har tilgang på. Vi har noen svar til deg som lurer eller planlegger å prøve på utvikling, enten alene eller sammen med andre.

Unity Game Engine

Vi starter selvfølgelig med Unity, en av de mest populære spillmotorene der ute. Dette enestående verktøyet er under utvikling hver dag og selskapet har ingen plan i å stoppe dette med det første. Unity har holdt på siden 2005 og ble lansert med en idé om å gjøre spillutvikling mer tilgjengelig for indie, solo og mindre utviklere. Det er kommet en drøss med revisjoner hvor den ene forbedringen er gjort etter den andre, noe vi ikke trenger å gå inn i detalj den gangen her.

Unity er i bunn og grunn en motor utviklet i programmeringsspråket C++. Men selve språket du bruker når du selv skal skrive det Unity kaller «Scripts» gjøres det i en C# wrapper, tidligere fantes det også Boo og Java men dette ble senere sparket på dør. C# er en forenklet versjon av C og C++, som gjør det lettere for nybegynnere å hoppe rett inn i utviklingen. Du må selvfølgelig ha noe peiling på hva dette går ut på, så her gjelder det å ta noen kurs før man setter i gang så det basiske er i boks, hvis ikke du gjør dette så er det lite du kommer til å finne ut av.

Det finnes en million YouTube tutorials der ute av nesten hva du enn måtte finne på å interessere deg i, enten det er FPS, RPG, VR og tilogmed MMORPG. Selvfølgelig er det diverse sjangere du burde holde deg unna hvis du har planer om å gå solo/indie, slik som MMORPG – Dette krever et kraftig studio om du skal komme noen vei.

Litt eksempler på spill laget i Unity er titler som: Subnautica, Valheim, Hearthstone, Cuphead, Rust, Hollow Knight, BeatSaber og en drøss til.

Har du planer om å starte med 2D, 3D eller mobil utvikling er dette et godt valg, en god balanse mellom vanskelighetsgrad i programmering, visuell sammensetning og ressurser tilgjengelig på nett annet enn dokumentasjonen til selve motoren samt gode muligheter for å slippe dine spill på de fleste type platformer.

Spillmotorer : Unity

Unity

Unreal 4.0-5.0

Historien om Unreal er lang, milesvis lang, så lang at jeg føler meg meget gammel. Mitt første møte med Unreal var, vel, Unreal? Spillet var utviklet av Epic MegaGames og Digital Extremes i Mai 1998, da var ikke jeg gamle knotten – men minnene det ga meg er uforglemmelige.

Unreal 4 er en heavy hitter, en skikkelig tungvekter innenfor håndtering av grafikk, og den gjør det meget godt. Denne spillmotoren har overtaket på de fleste når det kommer til dette og er derav førstevalget til de som er litt bedre kjent med programmering. Denne motoren tar for seg C++, det språket de fleste spillstudioer holder seg til da dette gjør seg bedre til å tweake på alt du kan tenke deg, her har du mer kontroll over alle aspekter.

Vi får også noe som er litt mer enkelt å forholde seg til om du ikke er fullt så gal etter programmering. Dette går som visuell programmering og er litt mer nodebasert hvor du kobler noder inn i noder med muligheten til å søke etter den logikken du er ute etter samtidig som du kan skrive dine egne C++ scripts om du kan dette. Et lite minus med denne motoren er at du ikke har så gode muligheter til å utvikle spill i 2D. Unity og Godot tar for seg dette et hakk bedre.

Unreal har også sluppet en ny og forbedret versjon av motoren sin, Unreal 5. Denne er enda et hakk over alt annet som finnes på markedet ved håndtering av grafikk. Har du sett klipp av dette, og hvis du ikke har så anbefaler vi å ta en titt. Hva den er kapabel til er helt enestående.

Noen eksempler på spill utviklet i Unreal er: Fortnite, Ark: Survival Evolved, Kingdom Hearts IV, Sea of Thieves, Gears of War, det nye fullt så ikke suksessrike Redfall og en bøtte andre spill.

Denne motoren kan være litt tricky å starte med da det ikke finnes like mye ressurser på nett som mange andre har. Dokumentasjonen er dog veldig god og denne motoren har support til de fleste spill platformer.

1035484 22c9

Unreal Engine 4.0

Godot

En av nykommerne, men samtidig ikke. Godot har opp i mellom årene skaffet seg et rykte som stadig forbedrer seg. Denne motoren er smidig, skalerbar og gjør det den gjør veldig godt. Godot er open-source og utviklet under MIT lisensen. Lansert i 2014 med programmeringsspråk som C#, C++ og GDScript (GodotScript) gjør denne til en av de mer fleksible når det kommer til språkvalg.

Godot gjør seg egentlig best til 2D titler, men kan også ta for seg 3D på en god måte, nå nylig også med mulighet for VR utvikling. Minuset med denne platformen er at den er som nevnt, open-source. Dette er ikke de større spillselskapene og platforminnehaverne veldig glade i og vil heller da ikke at det skal publiseres noe på maskinene dems, slik som Xbox, Playstation osv. Det skal helst være lisensiert og sikker drift fra ansvarlige selskaper.

Eksempler på titler laget i Godot er: Lumencraft, Brotato, Commander Keen in Keen Dreams, og Cruelty Squad. Denne platformen har mindre og mer ukjente spill da den ikke gjør seg så godt til AAA-Titler.

Godot har en del ressurser og videoer på nett, men et ganske stort hakk ned fra Unity og Unreal. Dokumentasjonen er god, som alle andre men du skal være litt dreven om du vil starte med denne platformen.

Godot Game Engine

Hvilken skal jeg velge?

Motorene er mange og valgene er vanskelige når du skal sette fart ut i nye eventyr som nybegynner, men en liten oppsummering vil kanskje kunne hjelpe deg litt videre.

Om du er veldig bekymret over hvor hardt du klarer å pushe grafikken ut av spillet ditt, og kan takle det litt mer krevende språket C++, er du nok mest sannsynlig en som vil finne Unreal Engine til din prefererte spillmotor. Husk at her får du også muligheten til visuell koding, om C++ ikke er helt for deg. Men hvis du planlegger litt avansert logikk i det du tenker å utvikle, er nok det litt nødvendig med generell C++ kunnskap allikevel.

Vil du ha en god motor som klarer det meste innen 2D, 3D og Mobilspill ville vi nok gått for Unity Engine. De fleste nybegynnere begynner nemlig her, da Unity har milevis mye mer content for utvikling både på sine egne nettsider og informasjon utgitt av enkeltpersoner samt andre foretak. Her har du også en mulighet for visuell koding med plugins, samt et språk som er litt lettere enn C++. Unity takler det meste godt, men ønsker du en tilspissning av grafikk så er nok dette litt vanskelig å få til på en god måte, her må du være flink med kodinga og render pipeline om du skal få ut effektive fps.

Godot Engine er nok det beste valget om du primært skal fokusere på 2D-Spill. Motoren klarer også 3D, tilogmed VR utvikling også med de nye oppdateringene. Men her ville vi nok kun anbefale deg Godot om du er dreven på programmering og logikk, samt ha i tankene at det å publisere på maskinene til de store aktørene ikke vil la seg gjøre. Men om du kun skal ha Windows basert content, kjør på.

Vi gleder oss til å se hva du har å by på!

Legg igjen en kommentar