Hitman 3 kommer til Meta Quest 3

Hitman 3 VR: Reloaded

Nå skal IO Interactive, sammen med XR Games, utvikle Hitman 3 til VR, helt fra bunnen av. Og i det siste har det blitt mer og mer populært å portere sine gamle spill til VR. Capcom har gjort det med sitt Resident Evil 4, og selvom porteringen er noe rar er det fremdeles mye underholdningsverdi i det gamle spillet.

Hitman 3 VR: Reloaded

Den tidligere VR-adapsjonen av Hitman 3 har vært litt så som så, og har egentlig endt opp med å skuffe pga manglende gjennomføring. Men nå som det blir laget fra bunnen og opp, har jeg større forventninger. Vil Hitman 3 VR: Reloaded bli like bra som Half Life: Alyx og Arizona Sunshine 2 i både funksjonalitet og gameplay? Neppe, men det er lov å håpe.

Hitman 3 VR: Reloaded frister med en rekke nye funksjoner, hvorav en av de vil være å kunne holde objekter i begge hender, samtidig, noe som egentlig burde være standard i alle VR-spill. En funksjon som ikke er forferdelig vanskelig å implementere, med mindre fingergrepene skal være dynamiske, da snakker vi en hel del mer arbeid og problemløsning.

Selve bevegelsen og styringsbiten av hovedkarakteren, Agent 47, loves også å bli mer flytende enn den var i forrige versjon, som forøvrig er å spille på PlayStation og PC. Brukergrensesnittet er oppgradert, samt det skal nå være mye lettere å kunne snike seg rundt, slik at NPC-er ikke ser deg så veldig fort. De har nok justert på noen “detection”-sliders her, slik at opplevelsen blir litt mer sømløs.

Det er fremdeles en del bugs og rare utfordringer med den gamle Hitman 3: VR, og brukerne venter enda på noe svar fra utviklerene, men den biten der tror jeg vi kan se langt etter.

VR er en krevende affære

For de som ikke har vært borti hva som kreves for å portere eller utvikle et spill til VR, la meg belyse litt. Først og fremst er tilnærmingsmåten for hvordan karakteren du styrer skal bevege seg på, helt annerledes. Det er ingen ting som kan kopieres eller brukes om igjen fra en standard “Character-Controller,” så dette må utvikles fra bunnen av i det angitte prosjektet.

Det finnes selvfølgelig en unntaksregel for dette, og det er ferdigsydde pakker som kan integreres og lastes ned til f.eks spillmotoren Unity, Unreal Engine, eller Godot. Bruker du ingen av disse motorene er du nødt til å ordne det selv, og for IO Interactive og XR Games, er det slik med sin Glacier spillmotor.

Den andre og tredje utfordringen ligger i interaksjon- og kamerasystemet til spilleren og alle objektene som skal interageres med. Dette er en helt annen kode og oppskrift enn det tradisjonelle du ser på PC-skjermen din, og krever sin tid for å få til et punkt hvor det føles “godt” å kunne være i en virtuell verden. Det finnes såklart flere utfordringer ved å utvikle et spill til VR, men dette er en god start på den store tegningen.


Det beste til Gaming

Steelseries Gaming Headset Beste Gaming Headset

Gaming headset: Test av de 5 beste på markedet (2024)

Dette er vår offisielle guide for de Topp 5 Beste Gaming Headset på markedet. Vi tester og plukker ut de …
Razer Viper Ultimate Gaming Mus

Gaming mus: Test av de beste på markedet (2024)

Har du problemer med å finne frem til hvilken gaming mus du skal ha, så kan vi belyse noen gode …
Beste Gaming Tastatur 2023 og 2024 Banner

Gaming tastatur: Test av de 5 beste på markedet (2024)

Dette er vår offisielle guide for de topp 5 beste gaming tastaturene på markedet. Vi tester og plukker ut de …

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!