Baldur’s Gate 3 skapere, Larian Studios, grunnlagt i 1996 av Swen Vincke, er anerkjent for sine nyskapende rollespill med dyp historiefortelling og engasjerende interaktivitet. Deres “Divinity” -serie, inkludert “Divinity: Original Sin” og “Divinity: Original Sin 2“, har fått ros for sine fascinerende verdener, karakterer og strategiske kampsystemer, som gir spillerne en sentral rolle i spillopplevelsen.
Baldur’s Gate 3, utviklet av Larian Studios, er den etterlengtede oppfølgeren til den legendariske Baldur’s Gate-serien, kjent for sin episke historiefortelling og komplekse rollespillelementer. Spillet viderefører den dype interaktiviteten og tar spillere med til det fengslende Forgotten Realms-universet. Med imponerende grafikk, dynamiske kamper og rike dialoger, har Baldur’s Gate 3 skapt stor spenning blant både etablerte og nye tilhengere av rollespill.
Swen Vincke avslutter Baldur’s Gate 3 prosjektet
Larian Studios oppnådde massiv suksess med Baldur’s Gate 3, med mange priser og millioner av solgte eksemplarer ble selskapet permanent markert på kartet.
LES OGSÅ: Baldur’s Gate 3 tok med seg seks av åtte priser.
Til tross for suksessen kunngjorde spillstudiosjef Swen Vincke under et foredrag på Game Developers Conference at Larian ikke planlegger å fortsette med rollespillserien. Ifølge Vincke vil det ikke bli laget tilleggspakker, utvidelser eller oppfølgere til det kritikerroste spillet.
Via nyhetsmediet Kotaku bekrefter en talsperson at det Vincke sa ikke bare var sprøyt.
I told you at the beginning that we were a company of big ideas. We are not a company that’s made to create DLCs [or] expansions. We tried that actually, a few times, and it failed every single time. It’s not our thing. Life is too short, our ambitions are very large. And so, like Gustav [the codename for BG3, taken from Swen’s dog who recently passed away], Baldur’s Gate will always have a warm spot in our hearts. We’ll forever be proud of it, but we’re not going to continue in it.
We’re not going to make new expansions, which everybody is expecting us to do. We’re not going to make Baldur’s Gate 4, which everybody is expecting us to do. We’re going to move on. We’re going to move away from D&D, and we’re going to start making a new thing. I’m saying it here because I have a forum and [we’re getting] bombarded by people that expect us to do these things, but that’s not for us. It’s going to be up to Wizards of the Coast, because it’s their IP, to find somebody to take over the torch. We think we did our job and so, for us, it’s time to get a new puppy.
Swen Vincke – Larian Studios
Det å gi seg på toppen er kanskje det mest bemerkelsesverdige vi kommer til å se fra Larian Studios fremover. Swen Vincke har nerver av stål som tar denne beslutningen, men som han har nevnt, de prøvde seg på utvidelsespakker før og fant ut av at dette ikke var noe for dem.
LES OGSÅ: Baldur’s Gate 3 burde sannelig være en reality check for alle spillselskaper.
Hva som blir Larian Studios neste prosjekt har vi ingen informasjon på, men det vi kan være sikre på er at neste prosjekt blir av den kvaliteten vi forventer fra selskapet, og Swen Vincke. Han har også nevnt at spillstudioet ønsker et noe mindre ambisiøst prosjekt enn det Baldur’s Gate 3 var.