Det er ikke hver dag en kan ha flaks som indieutvikler
Noen ganger er verden litt urettferdig og kan gå litt mot deg, men når noe sånt som det her skjer så kan en få litt blandede følelser. Vi har allerede pratet om et spill som tidligere fikk cease and desist av skaperene til det populære The Last of Us, men i den versjonen så var det et meget tydelig forsøk på blåkopi. Var det det denne gangen her også?
Paradox of Hope er borte fra Steam
Dette var angivelig det eneste utvikleren hadde som innekt, og var med god grunn fornøyd over verket sitt. Når en ser på gameplay, så er det ganske tydelig hvor dette spillet trekker inspirasjon fra, og en skal ikke lete lenge eller bruke mange forsøk på å gjette om man har vært borti spillserien.
Nå er Paradox of Hope ble fjernet fra Steam av indieutvikleren, han hadde brukt flere år på å lage dette helt fra bunnen av. Utvikleren eide da alle rettighetene til sitt eget spill, annet enn selve idéen. Men kan man virkelig ta patent på en idé og diverse spillmekanikker? Dette var noe vi også diskuterte med oss selv litt ved forrige cease and desist artikkel.
Likhetene mellom Paradox of Hope og Metro
En av de største likhetene vi kan trekke mellom Metro og Paradox of Hope her må jo være det omstridte utskiftbare pustefilteret med nedtelling via klokke og gassmasken. Dette ser man hele tiden bli brukt i Metro spillene og kan forstås at det reageres kraftig på. En annen ting å påpeke her er ryggsekken, denne er klart inspirert av The Walking Dead: Saints & Sinners.
Det andre vi kan trekke frem her er selve musikken fra menyen, denne er skummet lik og kunne kanskje vært unngått, greit du liker serien og drar inspirasjon derfra, men dette blir vel litt over toppen. Her var det omtrent som om spillutvikleren ba om bråk, og det hadde ikke kostet mye for å lage et tema som er sitt “eget”.
Annet enn disse to åpenlyse tingene så er det faktisk ikke så mye mer en kan ta Paradox of Hope på, og hadde utvikleren hatt litt mer kreativitet ifht hvordan å håndtere diverse spillmekanikker og lyddesign annet enn å totalt blåkopiere en sterkt etablert spillserie, hadde nok Paradox of Hope enda vært ute på Steam.
Tvisten rundt Paradox of Hope
Det ser ut som om de fleste er partiske med utvikleren av Paradox of Hope her, og vi kan ikke si annet enn at vi er ergelige for at hovedinntekten hans nå er totalvraket. Men som vi diskuterte i forrige artikkel rundt dette temaet endte vi opp med å ta partiet til utvikleren av det originale spillet The Last of Us.
Denne gangen, om en mening absolutt skal ymtes så må vi bare si oss enige med utviklerene av Metro serien her også. Det finnes mange fallgruver i spillutvikling og musikkproduksjon, og om en har hodet plassert riktig på nakken så burde det ringe noen bjeller om man velger å blåkopiere kjente og særegne spillmekanikker og musikk. Hadde han faktisk tatt seg bryet med å forhøre seg med en advokat eller andre mennesker rundt seg ville dette problemet vært unngått.
Som sagt, det er meget ergelig at utviklerens eneste inntekt nå er borte, men en må brenne seg meget kraftig en gang i blandt for å lære. Og dessverre er det noen som må lære på en slik måte som det her. Men til en liten ettertanke kan man jo bare håpe på at utvikleren ikke kaster inn håndkle med det første. Det han har laget her er mangfoldig mange ganger bedre enn mye av det andre skrapet som er ute å går på markedet.