Forgjengeren, Kingdom Come Deliverance, er et action-rollespill utviklet av Warhorse Studios og utgitt i 2018 på PC, PlayStation og Xbox. Spillet foregår i det middelalderske Böhmen på 1400-tallet, og det skiller seg fra mange andre rollespill ved å fokusere på historisk nøyaktighet, brutal realisme, og mer historiefortelling via cutscenes enn noe annet spill.
Kingdom Come Deliverance 2 er større og bedre
Torsdag kveld kunne spillutviklerne hos Warhorse Studios fortelle at de gleder seg til en lansering av deres Kingdom Come Deliverance 2. Spillet skal være omtrent dobbelt så stort og inneholde over 5 timer med cutscenes.
LES OGSÅ: Bygg din egen Gaming PC i 2024.
Som i forgjengeren følger vi Henry of Skalitz i jakten på å hevne sine foreldre som ble brutalt drept av Sigismund’s høyre hånd; Sir Markvart von Aulitz. Handlingen tar plass i Böhmen på 1400-tallet, da kongen Wenceslaus IV regjerte. Spillet har fokus på historisk korrekt innhold, og når den Ungarske kongen, Sigismund, beordrer et angrep på den lille landsbyen Skalitz, begynner kampen for vår unge Henry.
I Kingdom Come Deliverance 2 får Henry of Skalitz virkelig noe å bryne seg på. Bak hvert eneste hjørne er det stappfullt av intriger, utfordringer og valg som får direkte konsekvenser. Spillstudioet har nemlig forbedret systemene sine, og alt du gjør i spillet kan få et utfall som enten gagner deg eller ei. Begynner du å ta livet av mennesker litt for ofte, eller drikker deg stupfull og rusler naken rundt i gatene, får dette konsekvenser.
Denne gangen har også spillet fått en mye større skala av handling. Det er ikke lenger en kamp mellom innbyggerne og krigsherrer; det er heller problemer på skala av det kongene er nødt til å håndtere.
Warhorse Studio skryter Kingdom Come Deliverance 2 opp i skyene. Det er dette spillet de egentlig ønsket å lage tilbake da de startet med forgjengeren, men på den tiden ikke hadde nok ressurser eller kunnskap om hvordan de skulle få det til, sier de i spillavdukingen. Denne gangen tok de med seg over 250 mennesker, og jobbet hardt i 6 år for å få til deres visjon. Deres visjon om et RPG som vil fange spillerens oppmerksomhet i endeløse timer.
Ved å begi deg ut på eventyr, smi egne våpen, mestre skjold og sverd, eller å nå kunne ta fiendene dine med et armbrøst, er valget ditt. Dette er et RPG med de typiske elementene man finner i sandbox-spill, bare enda bedre enn før. Kampsystemet skal være oppgradert og mer realistisk, og du skal denne gangen virkelig få en følelse om at sverdet ditt treffer et annet, eller når du bommer og får en knyttneve rett i gapet og Henry seiler i bakken.
LES OGSÅ: Spillmotorer og et dypdykk inn i de topp 5 beste.
Forgjengeren, Kingdom Come Deliverance, var et upolert spill, men fungerte til tross for den manglende kunnskapen til Warhorse Studios på den tiden. Det var mye bugs, og spillet ble grovt kritisert for dets tekniske mangler. Studioet har selv kommentert saken ved lanseringen og uttrykte ønske om mer tid til å polere og rette feil før deadline. Teamet jobbet etterpå hardt med å rette de mest kritiske feilene, og spillet ble til slutt noe man virkelig kunne kose seg med.