Lords of the Fallen er den beste «Soulslike» vi har sett på lenge

Lords of the Fallen Banner

«Soulslike»-spill er utrolig hot om dagen, og nå kommer snart Lords of the Fallen.

Lords of the Fallen er en tittel mange av oss venter på, ifølge utviklerne er det satt til å lanseres i Oktober, 2023 til Playstation, Xbox og Windows. Lords of the Fallen er et «Action / Fantasy / Soulslike»-RPG satt i et fiktivt univers og er utviklet av Hexworks og Defiant Studios.

Et verdig «Soulslike»-spill

Hexworks og Defiant Studios gir oss et meget unikt «Soulslike»-spill som kan gjøre de fleste spillutviklere sjalu. Lords of the Fallen ser rett og slett uovertruffent og nydelig ut, med grafikk som år 1999 vi bare kunne fantasere om. Dynamikken og kamp systemet ser meget balansert ut så langt og kan sammenlignes på mange punkter til From Software sine kreasjoner.

Men nå må vi ikke glemme at dette er faktisk ikke Dark Souls eller Elden Ring, dette er et helt annet spill med elementer fra det vi liker å kalle for «Soulslike». Her er det snakk om en helt annen estetikk, andre kampsystemer og intensiver. I Lords of the Fallen blir man ikke drept og hengt på en påle 30 sekunder etter man har gått ut av utgangsdøra, det er bare Elden Ring og Dark Souls som får lov og kan komme seg unna med et sånt system. Vi vet nemlig hva vi går til når Fromsoft kommer med en ny tittel.

Lords of the Fallen | IGN | Utvikler: Hexworks & Defiant Studios

Prøver å bygge på en god oppskrift

Lords of the Fallen har en spillmekanikk vi liker godt, utviklerne innoverer godt med «Umbral» konseptet og at det finnes to hele univers i ett og samme sted. Dog skøyt de seg kanskje noe i foten her når de da må gjøre alt to ganger og få universene til å linkes godt sammen slik at det ikke blir noe tull når man skal fra det ene til det andre.

Hvis du må over til «Umbral»-verdenen er du nødt til å ofre livet ditt, og hvis du skal ha det tilbake så er det jammen meg ikke lett å skaffe seg et liv heller, akkurat som i virkeligheten. Fiendene i «Umbral» er gjerne en del vanskeligere enn i de levendes verden, så man må komme forberedt og kanskje skifte litt spillestil når man ofrer livet. Slik som sett i traileren fra IGN er skapningen med et svært ansikt meget vanskelig, for her må du kun satse på å få inn slag i bakhodet når fronten sjelden tar skade.

Lords of the Fallen Screen1
Lords of the Fallen | Mendacious Visage | IGN | Hexwords & Defiant Studios

Ikke like tungt som «Dark Souls»

Lords of the Fallen ser ut til å ha et litt mer «snappy» combat system enn det vi vanligvis kan forvente fra et spill som vi kan sammenligne med denne spillsjangeren. Det ser også ut til å være meget tilgivende fra tid til annen, men også med elementer av å føle at trynet ditt kan knuses på få sekunder om du treffer på riktig type fiende, slik som «Spiked head» monsterene. Disse ser helt brutale ut, og vi kan nesten ikke vente på å prøve selv.

«Vestige Seedlings» og «Permanent Vestiges» skal også nevnes her, dette er steder en kan oppgradere og skifte tilbake til de levendes verden på, og skal vi tro tradisjon så blir vel dette et sted en kan lagre på også.

Magi blir en fin del av Lords of the Fallen, her får vi tre type «Schools of Magic» man kan mestre. «Umbral, Rugar & Radiant», dette ser ut til å være like kraftig som det ser dødelig ut. Hver av typene krever en annen katalyst enn den andre så her er det ikke bare å mikse og matche, dette må planlegges litt. Skal vi tro spillsiden på Steam så er det mye mulig at ikke alle klasser kan bruke magi.

Lords of the Fallen Screen2
Lords of the Fallen | Rugar Mage | IGN | Hexword & Defiant Studios

Lords of the Fallen byr på mange timer med moro

Lords of the Fallen kommer til å ha en god form for replayability slik andre «Soulslike»-spill også gjerne har, for her stopper det ikke med bare en fullføring, her må det nemlig flere til for å få prøvd det meste. Vi vil gjerne prøve å knuse tryner med et svært sverd man trenger begge hender til, samt det å bombardere fiendene våre med ildmagi eller annet en kan velge mellom.

I videoen så sier de at hver lampebærer har en felles ability, og dette er «Soulflay». Det vi kan fort sammenligne med her er om du har spilt League of Legends og kjenner til «Kraken Priestess Illaoi», for dette angrepet hadde meget likt konsept. Uansett ser det veldig gøyalt ut.

Lords of the Fallen Screen3 Soulflay
Lords of the Fallen | Soulflay | IGN | Hexwork & Defiant Studios

Endelig multiplayer i Lords of the Fallen

Sett bort fra forgjengeren har det nye Lords of the Fallen «co-op» mode, dette er gode nyheter, for spill med mulighet for flerspiller er noe av det viktigste vi vet om. Ikke noe er bedre enn å dele glede og gode spillminner sammen med bestisen, eller kanskje noen helt ukjente?

Spillet vil være helt «seamless co-op» som utviklerne sier, og det varer så lenge du vil uten at du blir avbrutt eller avskjært fra vennen din. Litt mer tilgivelig, slik vi ser igjen og igjen med denne tittelen. Det er tross alt ikke Elden Ring eller Dark Souls vi prater om her.

Pass på å gjøre klar PC-en, eller skaff deg ny konsoll for resterende av spillåret 2023, for her kommer det mye spennende. Vi håper på at 2024 blir like givende som nåværende året var og er, utviklerne skuffer sjeldent og lommeboka kommer nok til å bli like tom som i år også, bare vent å se.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!