Microsoft har lenge stanget hodet i murvegger, slik som FTC, CMA og andre aktører. Men gjennom nøye planlegging og riktig strategi har Microsoft endelig seiret. Nå har siste motstander, CMA, det Britiske konkurransetilsynet gitt grønt lys for det en kan nå kalle Microsoft Activision Blizzard. Navnet kommer dog nok ikke til å være akkurat det, men Activision Blizzard er nå en avdeling Microsoft kan skryte av.
Verdens største gaming-oppkjøp vil nå sende kraftige bølger gjennom teknologi- og spillindustrien. Med en imponerende stilling i underholdningsverdenen, har Microsoft gjennom dette dristige trekket ytterligere forsterket sin posisjon som en sentral aktør i spillbransjen. Dette oppkjøpet markerer et betydelig skritt for begge selskapene, og det er forventninger om at det vil forme fremtiden for spill og teknologi på en måte som vil gagne spillere på en god måte.
Vendepunktet for Microsoft Activision Blizzard
Som vi skrev i forrige artikkel angående oppkjøpet for Microsoft Activision Blizzard var hovedvendepunktet for CMA og Microsoft at de sa seg villige til å selge strømmerettighetene for Activision Blizzard-spillene sine til Ubisoft. Grunnen til at dette var så viktig for CMA var fordi at dette ville hindre Microsoft Activision Blizzard å blokkere all form for konkurranse for resten av spillmarkedet. Og med denne avtalen i boks sa endelig alle parter seg fornøyde, og det største oppkjøpet i gaming-markedets historie kunne nå gjennomføres.
Dette skriver CMA i en pressemelding:
Microsoft concession is a gamechanger that will promote competition.
The new deal for Microsoft to buy Activision without cloud gaming rights has been cleared after the CMA concluded it would preserve competitive prices and better services.
LES OGSÅ: Nvidia RTX4080TI – Ryktes ila 2024.
Brad Smith, sjefen over Microsoft uttrykker sin takknemlighet i en personlig post på det sosiale nettstedet X/Twitter.
Brad Smith
We’re grateful for the CMA’s thorough review and decision today. We have now crossed the final regulatory hurdle to close this acquisition, which we believe will benefit players and the gaming industry worldwide.
Med oppkjøpet i boks kommer Microsoft til å sikre seg giganter i markedet som Call of Duty, World of Warcraft, og verdens største mobilspill, Candy Crush Saga i datterselskapet King. Med disse titlene kommer Microsoft til å ha en veldig lys fremtid om oppkjøpet og strategien håndteres riktig. De har pengene, men har de det som skal til?