Oppkjøpenes era er her, og det ser ut som at dette er en trend som har kommet for å bli. Giganter som Tencent kjøper det som kjøpes kan, Embracer Group blir bare større og større, Facebook kjøper opp all motstand, og nå Microsoft Xbox. De store får rett og slett fri tilgang til å spise de små.
Microsoft ødelegger markedet
Faren for slike aktiviteter blir til et usunt marked, hvor den naturlige konkurransen og rivalskapet blir skjevfordelt. Utviklere som brenner for det de gjør er lenger ikke uavhengig, men heller finansierte av svære spillstudioer som får beskjed om å pumpe ut halvspiste ideér som kan generere mest penger for aksjonærene sine.
Misforstår meg rett, de gode titlene kommer selvfølgelig ut, men heller i form av penger enn ekte kjærlighet for faget sitt. Det blir mindre historier om selskaper, for å nevne noen, som Iron Gate Studios med sitt ultrapopulære Valheim, Blizzard med Warcraft, Diablo og Starcraft, og Mojang med nå verdens mest solgte spill noensinne, Minecraft. Alle disse går rett inn i gamingens historiebøker.
Alle sammen, inkludert Microsoft Xbox, burde lære seg at som oppskriften tilsier, trenger en ikke alltid være et svært spillstudio for å lykkes, man trenger heller bare en original og god idé, samt riktig utførelse av denne.
Microsoft slutter med innovasjon
Listen over selskaper som spiser selskaper begynner nå å bli slitsomt lang, og mer skal det bli med det som ser ut til godkjenningen av oppkjøpet Microsoft planlegger for seg selv. For en svimlende sum av 68.7 Billioner Dollar. Altså, 728 milliarder norske kroner skal brukes på denne galskapen for å sikre seg en tryggere fremtid, og fler muligheter for selskapet. Noe å tenke på da vårt Oljefond for Norges fremtidige generasjoner er nå på 14 tusen milliarder sett i sammenheng, altså litt over 14 ganger budsjettet for oppkjøpet av firma.
Med Microsoft Xbox blir dette den største dealen gamingindustrien har noen sinne sett maken til, og hvem skulle tro at denne dominoen kunne rase så galt og fort etter Ralph Baer startet med det vi kjenner som det første spillet i historien.
Mange vil blokkere Microsoft
Men det er ikke bare dårlige nyheter, det er ganske mange som er uenige i dette oppkjøpet og vil gjøre alt i sin makt for å få dette stoppet. U.S Federal Trade Commission har sagt de vil prøve å stoppe dette, også den Europeiske Unionen (EU) ønsket også dette, men har senere tatt litt lettere på oppgaven, og nå godkjent oppkjøpet fra dems side. Hos polygon.com kan du lese om hva FTC har sagt om saken. Selvfølgelig har også Sony sagt seg uenig i saken.
EU tar en helomvending den 15. Mai, og sier nå at oppkjøpet kan gjøre “Cloud Gaming” bedre. Hvorfor de plutselig har snudd i døra, er alle usikre på – Penger? Bestikkelser? – Mulig, hvem vet. Det vi vet er at England ikke vil ha noe av dette, og har satt harde blokkeringer i gang for at kjøpet ikke skal fullføres, og vil ikke England så blir det heller ingen transaksjon, håper vi.
Det Microsoft så velger å ytre er som å se på barn som leker i sandkassen, vil ikke dere leke med oss så leker heller ikke vi med dere. Her kan dere lese om hva Microsoft-sjefen har sagt til BBC. For å gjøre det kort for andre lesere sa Smith i hovedsak, det at UK har blokkert transaksjonen gjør oss sinte, da vil heller vi gjøre mer business i Europa enn med dere.
Som vi alltid har sagt, “Business and Entertainment does not make a good match”. Dette går ut over oss som forbrukere og vil skape en mørkere fremtid for oss gamere. Konkurranse er sunt, og burde eksistere i alle markeder. Som et ordtak sier “Alt kan kjøpes for den rette sum”.