Som mange spill i zombie-sjangeren kan de fleste skjæres over en og samme kam. Et virus har spredd seg og alle rundt deg har blitt til levende døde, og det er opp til deg og dine evner om du overlever eller ei. Sånn er det også i One Way Home, men denne gangen er det et lite barn som skal guides gjennom alle farene.
One Way Home gir noe friskt inn i sjangeren, for nå skal du løse noen oppgaver, flykte fra zombier og skalere mange hinder. I One Way Home er det ikke en konkurranse om å skyte ned alt som beveger seg, tvert i mot, og det liker vi i denne søte 30 minutter-ish lange demoen fra Cyberhead Games du kan få på Steam.
Hjelp lille Jimmy vekk fra zombiene i One Way Home
I One Way Home er det ditt oppdrag å hjelpe den lille 12-år gamle gutten, Jimmy, vekk fra en pågående zombie-apokalypse. I introen våkner du opp forvirret og alene i en kjeller etter noe som kan virke som en bilulykke. I kjelleren gjør du deg kjent med noen enkle kontrollere og blir introdusert til mekanikkene som skal hjelpe deg gjennom resten av demoen. Cyberhead Games har lykkes med å gjøre introduksjonen på en god og naturlig måte.
LES OGSÅ: Arizona Sunshine 2 – Zombiemoro står høyt på lista vår.
Bevegelsene til lille Jimmy er litt janky enda, men vi går ut i fra at dette kanskje vil forandres litt på, det er tross alt en demo. Videre får vi litt mer innsikt i hva som kan gjøres og hva vi er nødt til å gjøre. Då må kunne skru av og på lys, deaktivere strømkilder, flytte på større og mindre gjenstander, hoppe og gå ned på huk for å komme seg forbi alskens hinder. Igjen, alt på en veldig polert og god måte.
Det eneste vi kanskje savner fra den lille demoen til One Way Home er en litt større trussel fra den sultne zombiehorden, ellers er det kun det å falle ned fra bygninger og andre gjenstander som er den største faren gjennom litt over halvparten av opplevelsen.
One Way Home treffer spikeren for riktig atmosfære
One Way Home setter mer fokus på riktig atmosfære og grafikk enn det gjør i gameplay under demoen, og det er mer enn forståelig. Det å ha riktig lyd-design og grafikk som passer prosjektet ditt er alfa og omega for å skape en god atmosfære som trekker spilleren inn i ditt mesterverk.
Det er lite som er så skuffende som å betale for et spill for å så få en følelse om at alt er enkel fyllmasse for å ikke få det til å se tomt ut. Dette er absolutt en følelse vi ikke fikk i One Way Home, der har Cyberhead Games gjort det riktig.
Etterhvert som du har gjort de fleste puslespill-oppgavene, får du endelig treffe på noen zombier. Først så starter det bare med et par som du må unngå, og straks så får du hele horden i helene, og det var her One Way Home begynte å bli komplett for oss.
Bortsett fra et lite møte med en øks og et par uheldige zombier, er du uten våpen i hånd gjennom hele spillet. Ditt oppdrag er å komme deg gjennom hele zombie-horden uten å dø, eller å snuble på gjenstander. For som du får vite kort tid etter du har startet, har politiet satt opp midlertidig base ved ungdomsskolen ved 130 Brookridge Avenue.
Konklusjon
Selvom One Way Home bare er i demo-fase enda, har utvikleren Cyberhead Games gjort det meste riktig. Den stemningsfulle verden lille 12-år-gamle Jimmy er nødt til å komme seg gjennom på egenhånd, er rett og slett en fryktelig opplevelse å bli møtt med når en vet at barn i den virkelige verden må gjøre det samme, minus zombiene da såklart.
Den rolige oppbygningen, introduksjonene til spillmekanikker, og verden rundt deg som er bygd med omhu gjør at One Way Home burde være en opplevelse de fleste burde få med seg. Cyberhead Games har enda tid til å gjøre det mye bedre, og når spillutvikleren først har vist at de klarer å gjøre One Way Home så bra som de allerede har gjort, er det bare å fortsette med samme stil.
One Way Home får 10/10 Would Play Again fra oss, og det med god grunn. Det er få spill og utviklere som får til riktig atmosfære og følelse på første forsøk. Dette er One Way Home, og selvom slutten er litt ekkel, anbefaler vi dette på det sterkeste.