Det er tradisjon tro at en etterkommer av et spill, altså at nummer to eller tre skal være betydelig bedre enn forgjengeren. Realiteten av dette er noe annerledes fra tid til annen, men hvorfor er det slik? Man skulle nesten tro at playtesting finnes av en grunn, og i hvilken sammensetning blir de aller dårligste valgene tatt? Dette er nok et spørsmål kun utviklerne kan svare på, her skal vi ta en titt på en av disse titlene som ramlet før målstreken.
De store forventningene til Frontier
Hypen var stor, og vi gledet oss som et barn i godtebutikken. Jurassic World Evolution hadde allerede blitt spilt i hjel og rundet fire ganger sammen med alle de kjente ansiktene og stemmene vi har møtt i Jurassic Park universet, litt nostalgisk er det også. Dette måtte jo bli bra, enern var jo alt vi hadde drømt om. Vi klarte jo tross alt å holde oss lenger enn sist vi var innom en fornøyelsespark hvor vi fikk ordne med dinosaurer. Jurassic Park: Operation Genesis kom jo ut i 2003, alt for mange år siden spør du oss.
Jurassic World Evolution II gjorde alt tungvint
Jurassic World Evolution II skulle ta alt fra forgjengeren og gjøre det enda bedre, men slik ble det ikke. Det ble heller en salig røre uten like, et micromanagement system sendt rett fra helvette for å si det på en mild måte. Vi spilte dette på kontoret igjen her om dagen, bare for å se om ting hadde blitt noe bedre. Det har blitt litt bedre siden release, og mange ting er endret til det bedre. Men gud for et stykke kaos dette var ved release, de trengte bare to år før det ble overlevbart.
Jurassic World Evolution hjalp oss dinosaurfans å bringe de tilbake inn til vår verden gjennom en frodig, moderne og morsom fornøyelsespark. Klart det var noen frustrasjonsmomenter her også, men det var liksom ikke så game breaking at det gjorde spesielt mye. Det ble et rimelig balansert oppdrag der hovedparten av fokus lå på å gjøre gjestene glade, og dinosaurene friske, raske og fornøyde. Tenkte du deg om litt før du stappet inn alt av produkter på uvilkårlige steder kunne det gå litt galt, men man fikk det til allikevel. Og hele prosessen var gøy! Det var liksom ikke noe fatale hinder som ødela spillmoroa, kontra etterkommeren.
Detaljstyring fra helvette
Herre jemini så mye tull med dinosaurene som skulle skje i Jurassic World Evolution II, her må du mikro-manage sykdomsforløp, mating, skader, oppsyn og hele sulamitten på en gang. Det er liksom ikke et rolig øyeblikk du kan bruke for å nyte dinosaurparken din, det er jobb jobb jobb og atter jobb. Spill skal ikke føles slik ut, og ødelegger bare all moroa når 90% av tiden din går ut på å ordne med kun en eneste spillmekanikk.
Men, nok om det. Noe godt har dette spillet å by på om man klarer å se bort i fra de utrolige irriterende spillmekanikkene. Dinosaurmangfoldet er utvidet og bra, animasjonene er bedre, bygningsvariasjonen er bedre og alt ser egentlig veldig bra ut, noe en forventer fra en sequel.
Mer av det gode fra Jurassic World forgjengeren
Det har blitt mer attraksjoner for gjestene i parken din og kampen mot en fem-stjerners park er like vanskelig og kålete som før, hvis ikke vanskeligere denne gangen her, og det er bare bra! Også godt er det med tilskuddet fra de nye flyvende øglene som nå er en stor del av parken din, i forgjengeren fikk vi smake litt på det, men det ble liksom ikke så bra før Jurassic World Evolution II kom ut.
Campaign delen her er noe en kan skryte av, og som i forgjengeren koste vi oss hele veien, det ble liksom ikke kjedelig som det fort kan bli i slike “trege” spill. Utviklerne sørget for at det ble fylt med action og moro rundt nesten hver eneste sving, sett bort fra litt micro-managing.
Mer content i Jurassic World Evolution II
I etterkant har det kommet en del mer content, slik det også gjorde i forgjengeren. Mer dinosaurer, mer attraksjoner, rett og slett mer av alt. Vi skulle ønske dette var en greie ved release, at det ikke ble holdt igjen content bare fordi at de skal kunne tjene mer penger, men det er vel the name og the game om dagen, det er jo slik nesten alle opererer med spillene sine. Vi ser det kanskje en sjelden gang at det tenkes mer på spillerne enn det gjør lommeboken, men vi skjønner greia, en skal jo leve av det.
Som sagt var de nye attraksjonene og dinosaurene mer enn velkommen inn i vår nye park, og vi likte dinosaurene i vann veldig godt. Dette har vært en veldig etterlengtet del av dinosaurverden helt siden Jurassic Park verden entret fornøyelsespark sjangeren. Det å kunne få stappe hele ni forskjellige dinosaurer i et vann er bare helt spektakulært. Her holdt utviklerne ikke tilbake denne gangen, det føltes riktig og godt. Men pass på å ikke ha alle samlet på ett sted, som i forgjengeren må du kanskje eksperimentere litt med dette, men det er en stor del av moroa.
Det som er nydelig med Jurassic World Evolution II er måten du kan bygge din egen park på, her får du mange flere muligheter til å gjøre akkura det du vil. Ønsker du å bygge en dinosaurpark rundt attraksjonene dine? Eller kanskje attraksjoner rundt dinosaurparken din? Valget er ditt, og utviklerne har ikke holdt tilbake på det massive utvalget av pynt og moroa du kan dekorere med.
Frontier har fått god tid til å rydde opp
Vi spilte dette i tre og en halv time ved release før alt + f4 ble trykket på i rent sinne, hvorfor betalte vi 599,- for den søpla her, og for sent ble det for en refund fra steam også, bummer. Men ut av ren nysgjerrighet ble det fyrt opp igjen her om dagen, og da ble historien en litt annen, de hadde tross alt fått to år ekstra på å imponere oss igjen. Kritikken siden den har tatt en litt annen vei og det scorer nå faktisk ganske bra hos de fleste, og også fra oss. Sett bort fra noen steder hvor det ramler litt på bakenden, men de fleste spill gjør jo det.
Frontier har gjort en god jobb allikevel og Jurassic World Evolution II er verdt å kjøpe, vi lover deg at du kommer til å kose deg om du gir spillet en sjanse (igjen). Det er en verdig dino park vinner og du skal strebe litt med å finne dinosaurer som ser og oppfører seg like bra som det gjør her. Spillet føles nå veldig levende og dynamisk ut, slik man kan forvente av en fornøyelsespark. To år senere er det blitt en 10/10 would play again, slik vi originalt håpet på ved release.
LES OGSÅ: Jurassic World Evolution – Dinosaurspillet over alle dinosaurspillene.