Parkitect: Simpelt og Avansert

Parkitect finnes på Steam og Epic Store, mange timer med moro.

Du må langt tilbake for å finne røttene til Parkitect, helt tilbake til 1999 faktisk. Et hit prosjekt og samarbeid mellom utvikler Chris Sawyer og publisher selskap Hasbro Interactive. Spillet vi snakker om er selvfølgelig det legendariske RollerCoaster Tycoon.

De fleste pc-gamere kjenner godt til RollerCoaster Tycoon, et sjukt gøy sandbox og tivoli eventyr. Kun kreativiteten satt grenser for hva du kunne lage i ditt eget tivoli her. Fulgte du reglene spillet satt for deg ble parken din en himmel for gjestene dine, fylt med mye moro og adrenalinfylte begivenheter. Valgte du derimot å ikke følge de satte regler, ble parken din plutselig et mareritt uten like for alle dine testsubjekter. RollerCoaster Tycoon gjorde det du ønsket, og dømte deg ikke om du var ond eller godhjertet.

RollerCoaster Tycoon

RollerCoaster Tycoon, Hasbro Interactive.

Parkitect, dette er hva vi synes.

Det finnes mange “remakes” der ute som følger oppskriften og suksessen til RollerCoaster Tycoon, og noen er selvfølgelig bedre enn andre. Parkitect, utviklet og publisert av Texel Raptor er en av dem, denne perlen av et spill er så avansert og gøy som du selv gjør det til, kanskje litt for avansert også til tider. Iløpet av de første timene snubler du kanskje innom “blueprint” tabben, og da vil du fort se hva du kan være kapabel til å lage. Som i RollerCoaster Tycoon, setter kun kreativiteten din grenser her.

Parkitect Gameplay

Parkitect, Texel Raptor.

Gamerne i Teknoteket gjør den samme tabben hver eneste gang, noen ganger er det nermest null konsekvenser, mens andre ganger er det omtrent fatalt. Parkitect er en av spillene du faktisk burde gjøre introduksjonen til, altså en grundig gjennomgang av tutorialen. Gjør du ikke denne vil du støte på en del hinder, men det er vel moro det også om du ikke er skrudd sammen riktig.

Gameplay

Konseptet er enkelt, bygg din egen park stappet med alt fra pølseboder til digre berg og dahlbaner. Gjør det så avansert og intrikat som du bare klarer, eller bare smekk ned selve det du trenger for å møte minimumskravet, alt er opp til deg.

Simpelt eller avansert? Det finnes ingen grenser.

ParkitectSimpleVSAdvanced

Parkitect, Texel Raptor.

Du blir fort introdusert til konseptet med at det fort lønner seg å gjøre parken din “attraktiv”, altså å legge inn litt arbeid i det du faktisk gjør. Gjestene dine er kanskje små på skjermen, men i realiteten er de like kravstore som oss. Er det ikke bra nok setter vi i gang kjeftamentet fortere enn du rekker å tenke over hva du har gjort. Følger du et par konsepter så går det som regel bra, bare pass på at du møter kravene vist på høyre side her så har du en drøss av fornøyde gjester som vil legge igjen masse penger i parken din.

GuestSatisfaction

En fornøyd gjest, Parkitect.

Parkitect krever en meget god balanse mellom kostnader, pris og planlegging. Det vil si at hvis du setter prisen for høyt på et produkt, enten det er en burgersjappe eller om det er tekoppene så vil gjesten snu i døra. Her må det justeres godt til grensen, samt justeres videre som tiden går og parken vokser.

BurgerPricesParkitect

Burgersjappe, Parkitect.

Du kan redigere pris til hva du ønsker, men husk at det må stemme overens med hva gjestene ønsker. Her kan også valget ditt synkroniseres videre over til resten av attraksjonene, eller så kan du sette prisen forskjellig på hver enkelt sted. Eksperimenter gjerne litt her.

Et par andre punkt man bør tenke på i Parkitect er gjestenes behov for hvilesteder og parkens håndtering av søppel. Det ene punktet er en smule enklere enn det andre, bare sørg for å ha nok benker rundt i parken din så er dette punktet tatt hånd om. Søppelhåndtering derimot kan gjøres meget avansert. Her kan du lage tuneller rundt i parken din hvor søppel sendes, og du må også ha punkter som kobles opp med disse tunellene hvor søppel kan kastes. Men husk på at gjestene dine ikke ønsker å se bygninger som ikke har med “moro” å gjøre, de er litt sære sånn sett.

Pass på at du har nok personale i parken din, arbeidere som reparerer, underholder gjestene og selger mat / drikke er veldig viktig. Har du ikke nok av dette vil du miste en stor del av inntekten din, samt parken din vil se ganske dårlig ut etterhvert. Ingeniører som reparerer bygningene dine er kanskje den aller viktigste, har du ikke en operativ park har du heller ingen gjester. Sørg også for at alle arbeiderne har et eget sted hvor de kan hvile og bevege seg, gjør så godt du kan for å separere alt. For som tidligere nevnt så ønsker ikke gjester å se hva som skjer bak kulissene i parken, de vil kun se det som er gøy for å øke “immersiveness” punktet.

Game Modes

Texel Raptors Parkitect kommer med litt forskjellige game modes du kan leke deg med, og nylig ble også funksjonen for multiplayer lagt til, og det er derfor vi har testet dette. Det å bygge tivoli sammen kan være like krevende som det er morsomt, og i Teknoteket er vi sterke tilhengere av multiplayer pga det sosiale aspektet, samt en stor glede av å dele et spill sammen.

Scenario challenge mode er en serie med kart du får tildelt hvor alt er forskjellig. Vanskelighetsgraden forandrer seg fra kart til kart, størrelsen er annerledes og du får varierte utfordringer gjennom 26 forskjellige scenarioer.

SandBox mode er for den kreative sjelen, den som ikke ønsker å bryne seg på noe annet enn å bare slå seg løs med det avanserte byggesystemet til Parkitect. Det stopper dog ikke her da det finnes en drøss av custom scenarioer laget av forskjellige spillere. Naviger til SteamWorkshop så kan du finne mye moro der når du blir ferdig med “det obligatoriske” spillet har å by på.

Parkitect Game Trailer – YouTube.

Konklusjon

Selvom Parkitect ikke er super populært så betyr det heller ikke at det trenger å være kjedelig. Dette spillet er veldig nisjebasert samtidig som det har en nostalgifaktor som ikke er på skalaen. RollerCoaster Tycoon sitter fortsatt som et skudd i sjela og det tok ikke lang tid før Parkitect havnet på lista, dette måtte jo utforskes.

Parkitect byr på mye moro, frustrasjon og glede. Her er det mange systemer som kan mestres, og mange hinder som må hoppes over før en kommer i mål. Det gikk en del timer på å finne ut av ting, men sånn skal det jo også være, spill skal ikke være for lett for da blir det fort kjedelig.

Dette spillet er selvfølgelig ikke for alle, men for de som opplevde RollerCoaster Tycoon på 90-tallet burde absolutt få med seg denne tittelen, her får du mye for pengene. Og om du ikke vil betale full pris så kommer det nok på en av de mange salgene Steam har gjennom året.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!