Diablo IV fikk pangstart ved lansering den 5. Juni, og toget rullet raskt avgårde. Det er ikke lenger en snaue to hele måneder før sesong 1 starter, la galskapen og nivåskaleringen begynne. Følelsen av en tanke som går på repeat begynner å bli middels irriterende, når skal denne idiotiske måten å lage spill på forsvinne? Lag spill, ikke melkekuer.
Allerede er melkekua i gang for Activision Blizzard
The Malignant Battlepass begynner den 20. Juli og har hele 90 “nivåer” hvorav 27 av de er gratis og 63 av de må man ha “premium” for å få tilgang til. Spillerne som var lure å velge ultimate eller deluxe edition når de handlet får tak i et såkalt gratis battlepass denne gangen, mulig neste er kjøp og betal? Det får tiden uansett vise. Nivåskaleringen fungerer slik at de nå kan skippes mot betaling, dette koster 200 platinum per tier. Dog lønner det seg aldeles ikke å skippe da visse krav må møtes om man skal få tak i “Smoldering Ashes”.
Dette er ikke det eneste som kommer med “Season of the Malignant”, her blir det også nye questlines, bosser, dungeons og mer. Mer info om dette kommer heldigvis den 17. Juli og kan finnes på Blizzard sine hjemmesider, vi vil også følge med. Det er også snakk om 6 nye unike items og 7 “Legendary Aspects”. Det blir spennende å se hva spillerne får kose seg med.
Du må starte på nytt i Diablo IV Season of the Malignant
Du må nok belage deg på å lage en splitter ny karakter hvis du ønsker å spille denne “DLC-en”, kall det en fersk start? Det informeres om at du ikke trenger å kjøpe noe battle pass eller add-ons denne gang, du må kun ha en karakter som har gjort ferdig selve hoved historien, enten på Eternal eller Seasonal Realm. Gjør du dette så sier Blizzard at du får følgende:
-Blizzard, Diablo IV
- The option to skip the Campaign.
- Your Mount available immediately.
- All previously discovered Altars of Lilith unlocked, and the corresponding Renown for them.
- All previously discovered areas of the map revealed, and the corresponding renown for them.
Dette er jo noenlunde kjekt å ha i baklomma, og når du er ferdig med en sesong tar du alt av det karakteren din gjorde, sammen med karakteren din selv også over til vanlig Eternal samt Items du fikk tak i. Tradisjon tro vil du også få en del godsaker av Blizzard som belønning under den unormalt vanskelige veien. Selskapet sier selv at dette er en “nightmarish” utfordring.

Er hensikten fra Blizzard egentlig god?
Blizzard forteller så videre om hvorfor de har “seasons” i Diablo IV, men lesingen er vond. Diablo, siden start har vært et spill som man spiller igjen og igjen, fordi det er gøy og fordi spillet er bra. Det var aldri skapt et så “aktivt” og rullende intensiv som det er nå, og vi synes det er et skittent og billig triks. Vi vet vi sier mye “før i tiden”, men det var faktisk bedre før i tiden. Husker noen expansion packs? Svære add-ons til spill hvor man fikk tonnevis med content for en “billig” penge? Neida, ikke nå lenger, nå rulles det ut sammen med intensiver om å kjøpe mer in-game content, skins, mounts og tonnevis med mikrotransaksjoner.
Greit, dette er frivillig, men gulroten har aldri hengt så nerme kjeften som det den gjør i dag. Og det føles ikke godt for å si det mildt.
Blizzard bruker seasons som prøvefelt
Uansett. Blizzard sier at dagens sesonger hjelper designerne å lansere nye og innovative mekanikker inn i Diablo IV for bare en kort stund, det er forholdsvis sant, trial and error og er det suksess kan det brukes videre. Men det de også nevner er at de bare kan slippe noe forholdsvis uten så mye playtesting og balansering, så ja? Bare et eksperiment uten så mye tanke om det totalt vræker spillgleden? Joda, det er greit det sålenge det ikke ødelegger hovedspillet i Diablo IV, og det gjør det jo heller ikke.
LES OGSÅ: Diablo: Terror Stalks your World.
Seasons i Diablo IV er et sted hvor spillerne kan utforske og spikke litt for seg selv, prøv nye klasser eller builds som du kanskje ikke har prøvd før, her kan du bli kreativ. Det i seg selv er jo meget gøy, her kan man leke til krampa tar deg. Stjerne i boka! Mon tro om det blir Hardcore mode også?
Blizzard må levere til spillerne
Alt i alt så er Diablo IV seasons et pluss i vår bok, med forbehold. Det er bare måten leveransen blir gjort på som totalt ødelegger noe av spillgleden. Gi oss heller en svær pause før neste batch med content rulles ut slik at vi får mange mange nye timer med utforskning uten at spillet blir for repetativt, da har du satt kroken i leppa vår kjappere enn du aner. Som de sier, seasons er designet for nye karakterer som skal knekke de harde kampene i Diablo IV du har foran deg, skal vi tro Blizzard så blir dette meget mye hardere, men vi får vente å se. Dette skal garantert prøves, det kan faktisk hende at vi blir positivt overrasket denne gangen.
Det var også en stream sammen med noen av utviklerne til Diablo IV, om du ikke fikk med deg denne så er det bare å se på den i videoen under. Anbefales å få det med seg da de forteller mye interessant rundt spillet og hvordan alt henger sammen. Du trenger nødvendigvis ikke å interessere deg for det som foregår under panseret her, uansett gøy å se folkene bak det man koser seg med i timesvis ila dagen.
Diablo IV er et meget sterkt spill, og Blizzard har virkelig levert denne gangen, med stor L. Vi skulle bare ønske det ble gjort litt annerledes, et fokuspunkt som ikke bare alltid handlet om penger.
Selskapets fremtid og spillutvikling kan forandre seg når som helst om dagen nå med Microsoft pustende hardt i nakken, så vi har jo det og se frem til også. Mulig det blir bra, mulig det ikke blir fullt så bra, her kan det gå i alle veier. Spennende er det uansett.
LES OGSÅ: Diablo IV: Årets Comeback?