Pirat knakk Resident Evil 4 remaken

Resident Evil 4 Remake

Angivelig skal det ha vært ei kjent dame som knakk sperrene.

Piratene vinner alltid til slutt, nesten, de gjorde hvertfall det med Resident Evil 4 Remaken. Det finnes mange kreative måter å kjøre en DRM (Digital Rights Management) sperre på produktene sine. Men noen av de mest kjente og vanskeligste å knekke må jo ha vært systemet Nintendo implementerte i sine Game Cartridges, eller det Sony gjorde med Spyro the Dragon. Om du er litt over gjennomsnittet interessert anbefaler vi deg kikke på videoene som ligger under.

Nintendo ledet kappløpet

Historien om hvordan Nintendo kom frem til et system som satte piratene ordentlig på plass er meget underholdene og interessant for oss gamere. Helt enkelt forklart så brukte de et chipsystem kalt CIC-Security Chip System med en PIF leser i konsollen som kunne snakke med en chip plassert i spillkassetten. Dette systemet var så sikkert at selv i 2014 når Everdrive kassettene kom så måtte de ha en donor chip lånt fra en original N64 spillkassett.

Nintendo64, Anti Piracy. YouTube.

Sony hadde sin egen lås

Sett bort fra Regionslåsen Sony Playstation hadde innbakt i CD’ene sine, så kan vi også se på en veldig fin vri på hvordan de løste DRM i en av de mest populære spillene sine i sin tid, løsningen lå nemlig via kode – meget kreativt synes i allefall vi. Det skal også nevnes at hvis du prøver å lage en kopi av et Playstation 1 spill, så vil du feile. Det er fysisk umulig pga regionslås-systemet, og er fremdeles umulig til den dag i dag. Skal du komme deg forbi det å spille et kopiert spill må du nemlig ha en mod-chip.

Sony – Spyro the Dragon, Anti Piracy. YouTube.

Piratmiljøet snakker fra seg

Brukere fra Reddit melder angivelig om at det er ei kjent dame i pirat miljøet med lang kjøretid under det å cracke DRM koder til spill, som har klart å knekke Resident Evil. Her har hun fått hundrevis av requests av brukere at neste prosjekt skulle bli Remaken av det populære Resident Evil 4. Men hva som er den faktiske sannhet kan jo undres på, men her er det nok informasjon en skal ta med en håndfull salt, hvis ikke to stk fulle hender.

Hvem som faktisk har stått bak utførelsen av DRM cracken er ikke jo ikke helt sporbart, da spillutviklerene ikke er så gira på at dette gjøres. Denne gangen var det ikke bare én kode som måtte knekkes, heller 4 stk svære oppgaver som måtte løses før det kunne utgis et gratis spill. Capcom hadde lagt inn egen Anti Tamper teknologi, samt VMProtect, Denuvo v18 og Denuvo SecureDLCv2.

Resident Evil 4 Remake

Skjermdump, Reddit.

Sperrene fra Resident Evil 4 Remaken blir nok fjernet når disse allerede er knekt, Capcom vil vel unødig bruke mer kostnader på tjenestene til de som leverer teknologien nå som det er ubrukelig. Historien viser til at sperrene blir fjernet etterhvert som de blir knekt, Capcom fjernet nemlig DRM sperrene da nye spill som Resident Evil Village og DMC V (Devil May Cry) ble knekt av piratene.

Du kan gjerne lese om IGN sitt review av Resident Evil 4 Remake her.

DRM – sikkerhet mot pirater

Hvorfor har selskapene DRM i det hele tatt? Vi skal forklare det kort. DRM finnes i alskens form da det er mennesker der ute som vil ha ting gratis, for det å cracke et spill for noen som vet hva de holder på med er ikke vanskelig. Og som spillselskaper godt vet så kommer en stor del av inntektene iløpet av de første månedene etter release, etter dette dabber det av i sterk grad.

Så det i det store og hele ved å bruke litt penger på å ha en sterk DRM, som tar litt tid å knekke er alltid en god idé. I dette tilfellet solgte Capcom tre millioner kopier iløpet av tre dager, og fire millioner kopier iløpet av tidlig april, og derfor lønner det seg.

Piratene vil aldri stoppe

De som har det som hobby å knekke koder vil nok aldri stoppe, så lenge DRM eksisterer. Det er nødvendigvis ikke snakk om penger eller personlig vinning, men heller tas som en utfordring og “vi gjør det for samfunnet”. Underholdning er sjeldent gratis, og burde heller ikke være det, til en viss grense selvfølgelig, alt med moderasjon. Folk er forskjellige, og det må de få lov til å være. Men det går an å finne på andre ting som ikke gjør at et selskap mister sine potensielle inntekter for fremtidig spillutvikling, mener nå vi.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!