Redfall: Floppen hos Arkane Austin

Redfall Cover

Arkane Austin skulle aldri ha fått tildelt Redfall.

Har du noensinne fått en oppgave du er 100% klar over at du ikke vil få til? Og får så ytterligere bekreftelse fra ledelsen med at “dette fikser du vettu”. Vi har en liten følelse at det var dette utviklerne satt igjen med etter tydelige tegn på at dette var noe de egentlig ikke hadde kapasitet til.

Kræsjlanding for Redfall og Arkane Austin

Redfall er et produkt av et studio som ikke har rett dynamikk mellom utviklere og lederskap. I en rapport fra Bloomberg legges det vekt på at studioet sleit med høyt gjennomtrekk av utviklere, dårlig beslutningsevne og for lite ressurser til noe som egentlig krevde et helt annet budsjett.

Arkane Austins Redfall er et multiplayer looter shooter spill, om du kjenner til Borderlands 3 er det i den retningen. Dette var noe helt nytt for studioet som tidligere står for titler som Dishonored og Prey, også kjent som immersive sims. Lootershooters, samt multiplayer er et helt nytt konsept for Arkane Austin, og selvom jobben er veldig bra gjort, så vises dette faktumet i resultatet. Dette spillet skulle enten blitt håndtert av et kvalifisert studio, eller blitt brukt mer tid og riktig veiledning på. Redfall ble ikke godt for noen, og ga alle en sur smak i munnen.

Alle stakk fra Arkane Austin

Det meldes også om at det var en del av de mer erfarne utviklerne som dro fra studioet, sammen med en tre kvart av de andre ansatte og ga beskjed om at de søkte nye utfordringer. De som dro hadde vært med på utviklingen av Prey ila 2017, og dro før Redfall ble ferdig.

Redfall Gameplay

Redfall – Arkane Austin, Bethesda Softworks LLC.

Alle utviklere, game designere og artister bringer mye forskjellig til bordet. Det at det er høyt gjennomtrekk under utviklingen av et slikt spill, og særlig en AAA-Tittel, vil være katastrofalt for sluttproduktet. De med litt innsikt vet godt at det er ikke bare bare å skaffe et nytt hode til å fylle skoene til forrige. Person A kan ha en helt annen arbeidsstil, eller fremgangsmåte til å løse et problem. Noen ganger kan dette være bra i et studio som ikke fungerer, men ikke på en så stor skala som det Arkane Austin opplevde under utviklingen av Redfall. Og om det skulle være nødvendig med en så stor gjennomlufting av ansatte, er lederskapet nødt til å være tilstede under prosessen, noe den ikke var her.

Utviklerne av Redfall kommer med dette utsagnet til selve ideén og tilnermingen til spillet:

We really hoped that Microsoft would cancel Redfall, or reboot it into a single player game.

Dårlig score for Redfall

Redfall fikk meget dårlig score og reviews fra samtlige spillanmeldere, en liste av de følger under. Det er stort sett enighet rundt hele opplegget. Vi i Teknoteket kommer ikke til å prøve dette spillet, da vi føler at det vil være unødvendig å bruke tid og ressurser på noe som angivelig er sammenlignbart med en rykende søppelbøtte. Det eneste positive som kom ut av dette var review hos VideoGamesChronicle med 4 av 5 stjerner.

  • VGC: 4/5 “Redfall is a refreshing loot shooter, even if it doesn’t play to Arkane’s strengths”
  • TheVerge: “Redfall is a blood-sucking shooter with soul-crushing problems”
  • IGN: 4/10 “Redfall is a bafflingly bad time across the board, whether playing solo or with a friend or three suffering alongside you.”
  • PCGamer: 4.4/10 “It’s the first Arkane game I don’t like at all: a maddeningly incoherent and unfun shooter”
  • TheGuardian: 2/5 “Despite occasional flourishes, Arkane’s latest game feels fundamentally at odds with itself”

Redfall Launch Trailer – YouTube.

Det er ikke alltid en kan treffe blinkskudd, men dette var en skivebom uten like. Dette er ikke slik kvalitet en kan forvente seg ut av et studio som skal levere AAA titler. Vi kan vel sitere et av de dummeste utsagnene vi har og si at vi er bare mennesker, og mennesker gjør feil, men det her virker bare flaut. Klart det er mye som investeres i et spill, og det å kaste penger i vannet er ikke optimalt, but still. Det er lett å peke på hverandre her, men alt i alt håper vi bare at neste prosjekt blir litt bedre håndtert.

Ideén var god, utførelsen var ikke. Takk for at dere prøvde!

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!