I spillverdenen er det sjeldent at et nyoppstartet studio får så rask og massiv suksess som Nuggets Entertainment har fått med sitt spill RV There Yet. Dette er kanskje gammel nyhet for noen, men suksessen til dette uavhengige studioet er en historie verdt å fortelle, og det er ikke uten grunn at det har fått så mye oppmerksomhet. Et spill som dette, med konseptstart under en 3-dagers game jam, har virkelig fått fotfeste blant spillere og kritikerne.

Fra Game Jam til stor suksess
Nuggets Entertainment, som er et forholdsvis nytt spillstudio, har gjort et utrolig inntrykk på spillindustrien med RV There Yet. Spillet ble utviklet på bare tre måneder, et imponerende tidsrom for et studio av denne størrelsen. På litt over en uke har RV There Yet solgt mer enn 1,3 millioner kopier, som utgjør en inntekt på over 100 millioner kroner. Dette viser at det ikke alltid er behov for store budsjetter, hundrevis av ansatte eller flere år med utvikling for å skape et spill som treffer midt i blinken.
Spillet, som er utviklet med Unreal Engine – en gratis spillmotor som hvem som helst kan lære seg – er et eventyr fullt av humor, artige spillmekanikker og en dose frustrasjon som gir spillerne en skikkelig mestringsfølelse i deler av spillet. De kreative spillmekanikkene har fått fansen, samt meg selv og over 100.000 andre spillere ved lansering til å kjøre bobil i rundt 8-10 timer med mye latter og minnerike øyeblikk.
Jace Varlet – En viktig drivkraft
En av de mest interessante aspektene ved suksessen til RV There Yet er rollen til Jace Varlet, en tidligere ansatt hos Coffee Stain Studios, som har vært med på å utvikle det innholdsrike og avanserte Satisfactory. Med denne bakgrunnen har Jace bidratt til å skape et spill som ikke bare appellerte til et snevert publikum, men et spill som fanger selv de mest dedikerte. Han har vært en viktig drivkraft bak prosjektet og har bidratt med sin erfaring og forståelse av hva som fungerer i moderne spilldesign.
Med erfaring fra en av de mest kjente spillstudioene i bransjen, har Jace også hatt et stort nettverk og forståelse av hva som skal til for å få et spill til å skille seg ut. Nå ser det ut til at han og hans kolleger i Nuggets Entertainment har klart nettopp det.

Hva gjør RV There Yet så bra?
Hva er det som gjør RV There Yet så appellerende for så mange spillere? Spillet er fylt med humoristiske øyeblikk og kreativt design som får spilleren til å smile og samtidig føle en genuin frustrasjon som kun et spill kan gi. Tross noen mindre bugs her og der, gir det deg fortsatt en underholdende opplevelse og en god dose med timer bak skjermen.
Spillet er tilgjengelig på Steam, og med en pris på rundt 80 kroner, om du er like treg som meg, gir det deg rundt 8-10 timer i stolen. Dette har vært en vinnende kombinasjon for mange spillere som er ute etter en morsom, «kortvarig» opplevelse som ikke krever flere hundre timer å fullføre. I en tid der mange spill kan være både lange og dyre, har RV There Yet vist at kvalitet ikke nødvendigvis krever et stort budsjett eller et episk eventyr.
Alltid muligheter for kreative spillutviklere
Med den massive suksessen til RV There Yet ser vi tydelig at det er muligheter for små spillstudioer å skape noe stort. RV There Yet er et strålende eksempel på at det ikke alltid er de store studioene med gigantiske budsjetter som skaper de største spillene. Det viser også at plattformer som Unity, Unreal Engine, og Godot gir muligheten for hvem som helst å utvikle spill, uavhengig av bakgrunn eller erfaring.
For dem som drømmer om å lage sitt eget spill, er det nå lettere enn noen gang å komme i gang med spillmotorene. Med gratis utviklingsverktøy og online ressurser for å lære programmering, er det kun din egen kreativitet og dedikasjon som setter grensene. Hvis du er interessert i spillutvikling, finnes det flere nettsteder og plattformer som kan hjelpe deg med å komme i gang.











