Under presse-showet 12. juni annonserte Konami at en remake av det originale Silent Hill (1999) er under utvikling, og igjen står Bloober Team for utviklingen. Teaseren var kort, men effektiv – “Silent Hill”-logoen svevende i tåke, akkompagnert av Akira Yamaokas karakteristiske tema fra det opprinnelige spillet.

Bloober Team får ansvaret igjen
Bloober Team imponerte i fjor med sin kritikerroste remake av Silent Hill 2, og denne nye lanseringen bygger videre på deres ekspertise innen psykologisk horror. Suksessen fra Silent Hill 2 – som solgte over to millioner eksemplarer og ble rost for visuelle, atmosfæriske og narrative kvaliteter er med på å skape høye forventninger til deres nye prosjekt.

Hva det betyr for deg og meg
Bloober Teams suksess med Silent Hill 2-remaken har gjenskapt tillit til franchisens potensial igjen etter flere år med stillhet. Denne forsøket på å bringe tilbake originalets atmosfære og skrekk legger grunnlaget for fortsatt satsing:
- Ny prosjektvei: Samtidig som Silent Hill F (original, nytt spill) ble presentert under samme presse-show med slippdato i september 2025, viser Konami tydelig at de øker innsatsen på både remakes og originale titler.
- Franchise-opprustning: Flere remakes kan være på vei – Silent Hill 3 og 4 nevnes allerede som mulig oppfølgere .
Med den nye remaken på vei, er det noen få ting vi er sikre på. Vi vet allerede at Silent Hill 2-prosjektet ble utviklet med UE5, kan vi naturligvis gå ut i fra at 1999-versjonen får samme behandling.
- Grafiske oppdateringer: Bloober Team bruker moderne grafikkmotorer som Unreal Engine 5 (benyttet i Silent Hill 2-remaken).
- Atmosfærisk fordybelse: Mer avansert tåke, lyssetting, lyd-design og psykologisk skrekk.
- Moderne gameplay-løsninger: Justeringer uten å miste kjerneopplevelsen, som i Silent Hill 2.
- Lanseringsvinduer: Sannsynligvis PS5 og PC, med mulighet for eksklusivitetsvinduer som før.
- Fremtidige planer: Avhengig av suksess, kan flere klassikere få samme behandling.
Konamis nye Silent Hill-remake, produsert av Bloober Team, markerer en strategisk og emosjonell nostalgi-trip for en av de mest elskede skrekkfranchisene i spillhistorien. Basert på deres vellykkede håndtering av Silent Hill 2, kan vi forvente en oppdatert, trofast og skummel gjenskapelse av den originale opplevelsen. I tillegg peker det på en større plan hvor Konami gjenoppliver franchise, parallelt med originale prosjekter som Silent Hill F.