Silent Hill 2 Remake

Bjørn Christian Stokke

Silent Hill 2 release date er muligens blitt lekket.

Vi skal helt tilbake til 1999 før vi så lyset av den første Silent Hill tittelen fra skaperen Keiichiro Toyama i samarbeid med Konami. Silent Hill serien begynner å ta ordentlig form med hele 19 spill utgitt og utviklet i samarbeid med flere studioer og personer. Hideo Kojima og Guillermo Del Toro er blandt disse som har hjulpet til med serien.

Det var lite som var like skummelt som seriene Silent Hill, Resident Evil og Dino Crisis tilbake på 90-tallet. Den intense frykten av å bli overfalt og drept rundt hvert eneste hjørne og sceneskifte var en ganske reell følelse som mindre. Kanskje det var en grunn til at spill fikk aldersgrense mon tro? Uansett er dette noen av de beste spillminnene fra den gode gamle spilleraen og vi ville ikke byttet det mot noe annet.

På den australske nettsiden gorillagaming er det visstnok lagt ut en pre-order versjon av den planlagte Silent Hill 2 remaken. Her har de også satt opp en “Expected Release Date” som viser 29. September. Om dette er insider info og bekreftet fra Konami på en eller annen måte er vanskelig å vite og må tas med en klype salt. Når spillet blir lansert vil det bli tilgjengelig på Playstation 5 og PC.

SilentHill2PreOrder

GorillaGaming.com – Silent Hill 2 Remake.

Silent Hill 2 Remake skal være utviklet i Unreal Engine 5 og stammer fra originalen som ble sluppet i 2001. Grunnen til at release date burde vurderes er pga spillmotorens enda tidlige liv, Unreal Engine ble tilgjengelig for utviklere i April 2022. Og det å lage en hel remake/remaster av et spill tar nok litt lenger tid enn dette. Selvom utviklerne har hele blueprinten foran seg så er det fremdeles mye jobb å ta tak i, og en kan tvile litt på at Konami har satt bort så mye ressurser “kun” for en remake, tiden får vise her.

Silent Hill 2 Remake – Konami.

Dette sa Sony tilbake i annonseringen av Silent Hill 2 Remaken i Oktober.

Twenty-one years have passed since the release of Silent Hill 2 for PlayStation 2 and the big leap in technology allows us to be even closer – at least in some aspects – to how Team Silent would have desired their game to be back in 2001. Thanks to state-of-the-art motion capture sessions, we can deliver the best facial expressions in the series’ history and show a wide range of emotions even before a character speaks a single word.

Er det virkelig nødvendig med remakes?

Eraen for remakes har allerede vært en stund nå, og det virker som spillselskapene melker det de har for den store gullmedaljen. Er det virkelig dette oss gamere ønsker? Vil vi ha en bøtte med remakes som minner oss om de gode gamle tidene, eller er dette et billig triks for å tyne mer penger ut av oss. Personlig for oss i Teknoteket så er vi alle enige her om at remakes er unødvendig.

Silent Hill 2
Silent Hill 2 Remake – Konami.

Warcraft III ble remakenes katastrofe

Det er vel kanskje noe godt som kommer ut av det fra tid til annen, men vi har jo også totalkatastrofer som bare ender opp med å sende det gode gamle spillet rett ned i søpla igjen. Det er gjerne en topp 10 liste på dette, og vi har sjekket ut noen av de og kan si oss enige i de fleste som er nevnt.

Bare for å nevne noen få her har vi for eksempel det som muligens kan være på tronen av dårlige remakes. Vi snakker selvfølgelig om Warcraft III Reforged. Blizzard gjorde en så søppel jobb her at det kan nesten ikke beskrives uten å falle i tårer. Dette kunne vært så bra, men det ble det ikke. Reforged versjonen ble noe som føltes ut som om det hadde blitt gitt til en gruppe med spillutviklere ansatt rett fra gata. Et spill som var fuskete, ubalansert og manglet selve ryggsøyla i hele konstruksjonen, nemlig ladder og et godt multiplayer opplegg. Totalkatastrofe.

WarCraftIIReforged
Warcraft III Reforged – Blizzard.

Golden Eye 007 – Dette gikk ikke så bra

For de som husker GoldenEye007 vet hvor banebrytende, morsomt, stilfult og sjarmerende dette spillet var. En av de beste titlene fra N64 uten tvil. Men i 2010 kom det en remake av dette, ja det var litt morsomt å få spillet det igjen, men det var ikke i nærheten av den kvaliteten man kunne forvente av en remake. Stealth systemet fungerte nesten ikke, AI var helt hjernedødt og det ble generelt holdt veldig tilbake av Wii sitt svakt satt hardware. Dette spillet burde aldri sett dagens lys på denne konsollen og heller mulig blitt brukt litt ekstra tid på og blitt sluppet på Xbox eller Playstation.

GoldenEye2010
Golden Eye 2010 Remake – ActiVision.

Luigi’s Mansion var helt ok

2018 sin Luigi’s Mansion var grei nok, men som mye annet på lista over remakes så ble det ikke greit nok. Luigi’s Mansion på GameCube var et av de spillene man kanskje husker best fra konsollen, dette var gøyalt og tok en stor del av timene i barndommen. 3DS versjonen av denne gøyale tittelen introduserte nye mekanikker, hvorav noen av de ikke fungerte som de skal. Vi ser en klar trend gjennom denne listen på kun tre spill, hvorav vi kunne skrevet en liste på sikkert tyve.

Luigis Mansion 2018 Remake
Luigi’s Mansion 3DS 2018 Remake – Grezzo, Nintendo.

Konklusjonens tid

Kort og godt, vær heller innoverende og lag noe nytt. Kjære spillutviklere, ikke bli late. Ikke len dere på den typiske melkekua hvor dere leker med nostalgifølelsene til spillere uten å gjøre dere 100% ferdige. Om det skal lages en remake, gjør det med samme effort som originalen ble gjort. Men bare ikke gjør som folka bak Redfall gjorde, vær litt forsiktig her.

Legg igjen en kommentar