Roblox fungerer som en digital lekeplass der brukerne kan både skape og nyte spill laget av andre deltakere. Den unike muligheten til å skape egne spill har gjort plattformen til et kreativt knutepunkt der spillere kan utforske et mangfold av spill og erfaringer.
Gjennom chat, grupper og vennelister legges det vekt på sosial interaksjon, mens et virtuelt marked lar brukerne tilpasse sine avatarer og støtte spillutviklere gjennom kjøp av digitale varer med Robux. Med fokus på sikkerhet og moderering har Roblox etablert et trygt miljø der unge spillere kan samarbeide, lære og utforske i en virtuell verden.
Kritikken hagler mot Roblox
Det var i et intervju med Eurogamer at Roblox-sjefen Stefano Corozza fikk en del spørsmål rundt kritikken som var rettet mot spillplattformen deres. Blant annet er plattformen ofte kritisert for å drive barnearbeid slik at Roblox-selskapet kunne utnytte dette for å ha bedre inntekt. Corozza er ikke enig i dette, og svarer for seg.
LES OGSÅ: Best i test Gaming Grafikkort i 2024.
I don’t know, you can say this for a lot of things, right? Like, you can say, ‘Okay, we are exploiting, you know, child labour,’ right? Or, you can say: we are offering people anywhere in the world the capability to get a job, and even like an income. So, I can be like 15 years old, in Indonesia, living in a slum, and then now, with just a laptop, I can create something, make money and then sustain my life.
There’s always the flip side of that, when you go broad and democratised – and in this case, also with a younger audience. I mean, our average game developer is in their 20s. But of course, there’s people that are teenagers – and we have hired some teenagers that had millions of players on the platform.
For them, you know, hearing from their experience, they didn’t feel like they were exploited! They felt like, ‘Oh my god, this was the biggest gift, all of a sudden I could create something, I had millions of users, I made so much money I could retire.’ So I focus more on the amount of money that we distribute every year to creators, which is now getting close to like a billion dollars, which is phenomenal.
-Stefano Corozza
Corozza fremhever også at gjennomsnittsalderen blant Roblox-utviklere som tjener penger på sine verk, er rundt 18 år.
Det er åpenbart at Roblox forretningsmodellen har både positive og negative aspekter. Å tilby alle en mulighet til å tjene sine egne penger, uavhengig av alder, er tydeligvis en todelt situasjon. Robloxs del av inntektene fra skaperens suksess kan også bli ansett som barnearbeid dersom skaperen er mindreårig.
Uavhengig av synspunktet vårt er det tydelig at alle parter drar nytte av situasjonen. Skapere som følger sin lidenskap og tjener penger på det, skaper en symbiose der deres kreativitet blir belønnet, samtidig som Roblox gir dem muligheten til å dele verkene sine, og spillere får tilgang til variert underholdning og opplevelser. Denne gjensidige fordelen understreker den dynamiske og inkluderende naturen til Roblox-samfunnet, der individuell suksess bidrar til en sterkere og mer levende helhet.
I Norge har vi også kjente Roblox-skapere. Tidligere har det vært mange intervjuer med Nora Helen ‘Shyfoox’ Engelsvold, som har blitt en slags kjendis blant Roblox-spillerne her i landet. Etter suksessen startet Nora sitt eget spillstudio, og som mange andre i Roblox begynte hun denne reisen som mindreårig.
Ved å følge sin lidenskap har hun oppnådd stor suksess. Skulle en mindreårig vært stoppet og hindret fra å utfolde seg kreativt fordi det ble tjent penger på det? Neppe, vil vi si. Lenge leve kreativiteten, om den brukes til noe godt såklart.
LES OGSÅ: Best i test CPU for Gaming i 2024.
Roblox ble introdusert av Roblox Corporation i 2006 og har siden blitt tilgjengelig på alskens ulike plattformer. Spillet kan kjøres på PC og MacOS, samt PlayStation, Xbox og mobile enheter. Roblox er til og med tilgjengelig på Oculus Rift. Spillmotorene som brukes for å drive Roblox er Ogre3D og ImPlicitNgine.