Skull and Bones var originalt planlagt til å bli en spinoff eller en utvidelsespakke til Assassin’s Creed IV: Black Flag, men endte isteden opp som et individuelt prosjekt etter en kombinasjon av utdatert teknologi og utemmet potensial. Etter gjentatte utsettelser har nå det ambisiøse forsøket på en rå Piratsimulator endelig fått en lanseringsdato.
Spillet har gjennomgått en utvikling som har vært preget av mangel på riktig ledelse, som igjen har ført til at det har måttet blitt redesignet samtlige ganger. Dette har blitt en stor kostnad for Ubisoft, men vi har ingen tvil på at de klarer å knuse det som originalt er brukt. Prislappen på Skull and Bones er noe ukjent, men det antas å være langt over 1.2 milliarder Norske kroner.
Skull and Bones er en glorifisert piratsimulator
Endelig har det vært mer tilgjengelighet for betatesting av Skull and Bones for de mer “dødelige” blant oss, og endelig er det også en fastsatt lanseringsdato. Men alt vi på kontoret sitter igjen med er en følelse av overkomplisering og et hardt forsøk på å revolusjonere MMORPG-universet. Misforstå meg rett, Skull and Bones var gøyalt, særlig krigføringen og lyddesignet. Men vi føler det ikke har riktig nok oppskrift for suksess.
LES OGSÅ: Er ekstrautstyret til konsollens dager over?
Et MMORPG skal for vår del være en følelse av samhold, sosialisering og samarbeid med andre spillere, og et felles mål. I Skull and Bones følte vi ikke noe særlig på av disse “kravene” vi setter ved et MMORPG spill for PC. Ubisoft har kanskje laget et mesterverk uten like, det er rett og slett nydelig. Men alt i alt føler vi at vi sitter igjen med en avansert Sea of Thieves simulator.
Noe skal dog nevnes her, Skull and Bones er kategorisert av Ubisoft som et «Online Action-Adventure RPG» spill, og ikke et MMORPG. Følger vi diverse andre aktører, er det kategorisert som et MMORPG. Det er kanskje lett å blande, men ut i fra vår opplevelse er det langt fra et MMORPG. Vi tror det har litt forvirring rundt dets planlagte identitet. Uansett, videre.
Litt uheldig er det nok at Sea of Thieves kom ut året etter Skull and Bones traileren ble sluppet, og har allerede fått massiv suksess med piratoppskriften. Men er det plass til et slikt spill, og kommer det til å få massiv suksess nå i 2024? Vi sier blankt nei. Skull and Bones er nok et av de spillene som kommer med et brak, og dør like fort.
LES OGSÅ: Spillene vi gleder oss til resten av 2023.
Ubisofts tittel ble annonsert under E3 i 2017 med en god filmsnutt, men har vært under utvikling i lengre tid enn dette, tross alt er det et MMORPG(?). Nå er det også endelig kommet en “offisiell” lanseringsdato, denne er fastsatt til 16. Februar 2024. Forhåpentligvis nå uten fler utsettelser. Skull and Bones kan allerede forhåndsbestilles med tilgang til en lett versjon av «early access». Videre kan det abonneres på om du ønsker en litt mer premium versjon av spillet.
Skull and Bones er et dyrt prosjekt for Ubisoft
Dette er hva internett har å fortelle om Skull and Bones, og det er tydelig at det har vært mye hinder langs veien for utviklerne og selskapets visjon. Under utviklingen har Skull and Bones også undergått et utskifte av «Creative Director» hele tre ganger, og er nå på sitt fjerde hode. Utskiftingen var nok nødvendig, og vi sitter på ingen informasjon om personene var sparket, eller sa opp stillingen sin på frivillig basis.
Tekst er hentet fra Wikipedia.
According to a Kotaku report, the game has undergone multiple changes in direction and scope during development, exceeding its budget multiple times. Initially set in the Caribbean, it was moved to the fantastical Hyperborea, then finally the Indian Ocean. Gameplay was redesigned multiple times, focusing variously on naval exploration and ship-to-ship combat, before both were scrapped in favour of land-based survival elements inspired by games like Rust. Developers contacted by journalist Ethan Gach attributed these difficulties to conflicting ideas, management issues, and lack of consistent direction.[13] The project reportedly cost Ubisoft more than $120 million.[13]
Uansett vår tidlige dom om Skull and Bones, blir det nok full fest blant spillere og på kontorene til Ubisoft. Spillet ser nydelig ut, og føles ut som et ordentlig spill fra Ubisoft. Oppsettet, grafikken, bevegelsene og spillmekanikkene har samme flyt som hos alle spill fra Ubisoft. Dette er bra saker, og fortjener all oppmerksomhet det kan få. Skull and Bones har vært under utvikling i over ti år, og det hadde vært en stor skam å se det falle rett før målstreken.
LES OGSÅ: Topp 5 Beste Spillene fra 2020.
Skull and Bones blir lansert til Xbox og Microsoft Windows (PC) den 13. februar i 2024. De spillerne som ønsker å spille spillet noen dager før må belage seg på å kjøpe en dyrere pre-order for å få tilgang.