Skyrim modding, og nummer fire i rekka til en av verdens største spill-serier, er Skyrim et episk eventyr fra Bethesda Studios fylt med magi og hinder som venter på å bli utforsket. Dette storslåtte rollespillet, tar deg med på en reise gjennom en verden stappet med intriger, urgamle hemmeligheter og skapninger du aldri har sett før.
Du, som en «Dragonborn», står overfor skjebnen din i dette brutale og vakre landet. Skyrim, preget av isdekte fjell, frodige skoger og gamle ruiner, gir deg friheten til å forme din egen historie. Velg din vei som krigslysten kriger, listig snikmorder, mektig trollmann eller en kombinasjon av dem alle. Kun fantasien setter grenser her.
Forbered deg på å falle dypt inn i en fantasyverden, der ditt mot og dine ferdigheter vil bli satt på prøve. Velkommen til Skyrim, der tålmodigheten din blir satt på prøve, og hvor ditt navn kan bli legendarisk.
Skyrim mods må unngå bruk av AI
Skyrim fikk nylig en ny oppdatering hvor det er mulig å slå sammen Creation Club og Mods i et samlet system som kalles Creations. Skryim modders, som er offisielt verifisert og godkjent av Bethesda gjennom deres nettsider, har nå sjansen til å tjene penger ved å dele modifikasjonene sine på plattformen, under forutsetning av at innholdet deres ikke involverer bruk av 2023 sitt mest omstridte tema, AI. Skyrim moddere kan under noen omstendighet bruke dette.
LES OGSÅ: Topp 10 Beste Spill vi forventer blir store i 2024.
Lanseringen av Creations-plattformen til Skyrim moddere utløste omfattende diskusjoner og spekulasjoner innen både Skyrim- og Starfield-samfunnene, og utløste en rekke spørsmål om hva det ville si for fremtidige spill-modifikasjoner.
Mens Skyrim tidligere hadde innført betalte modifikasjoner gjennom Creation Club, har denne nye plattformen endret dynamikken for gratis modifikasjoner på konsoller, noe som har ført til forstyrrelser i «Load Order» av mods for mange spillere, hvor de er nødt til å rekonfigurere mye av deres oppsett.
Bethesda stiller også noen ekstra krav til Skyrim moddere som ønsker å bli med i Creations-programmet.
- Kreasjoner må være frittstående, slik at de ikke kan være avhengige av utgivelser i andre modding samfunn, verken gratis eller betalte.
- For at en kreasjon skal kvalifisere for utgivelse, må den være helt ny. Du kan ikke gjenbruke eldre utgivelser eller arbeid utført av andre Skyrim moddere, med mindre det er kontraktfestet.
- Kreasjoner kan ikke inneholde noe som er produsert gjennom generativ kunstig intelligens. (AI)
Dette betyr i bunn og grunn at alle Skyrim moddere som ønsker å ta seg betalt for deres verk, må være splitter nytt. Spørsmålet angående dette var et av de høyeste på listen for spillere som allerede hadde lastet ned og gjort seg “avhengige” og vant med mods som allerede var laget. Skal du lage mods selv så kan du sjekke ut programmet til Bethesda her.
LES OGSÅ: Starfield var ikke i nærheten av å toppe Steamcharts.
Skyrim ble i 2011 lansert til spillkonsoll – Playstation, Xbox og PC. Senere har det også kommet til Nintendo Switch.
Bethesda sin store plan for modding i spill
Det er uten tvil at Bethesda gjør disse store endringene med tanke på at Starfield skal få offisiell mod-support i 2024. Noen har dog gjort seg opp noen tanker på at dette skal være “enda” en cash-grab fra Todd Howard og selskapet, men hvorfor ikke, når de først gjør jobben og tar seg av programmet slik at skapere kan tjene penger på verket sitt så burde vel de også kunne få litt for det. Dette er en greie som går begge veier, og vil være godt for begge parter.
LES OGSÅ: Streaming og oppskrifter for suksess i 2024.
Fortsatt er det usikkert og vi spekulerer om det her på kontoret om dette vil bli en ny standard for alle Bethesda-spill fremover. Vi tror at mod-skapere også burde ha muligheten til å tjene penger på sine verk over hele linja, Bethesda ville hvertfall tjent godt på det i det lange løp. Vi får bare se hva det blir til i fremtiden.