Spillåret 2023 Har vært det «Beste» året for gaming på ganske lenge

Mye godt skjedde i spillåret 2023

Det er mange forskjellige meninger om spillåret 2023, noen negative, noen positive, og våres. Spillåret 2023 har vært stappet med noen av de beste titlene i gamingens historie, men det har ikke bare vært fryd og gammen i industrien, tvert i mot. Selskaper har hatt helomvendinger, restruktureringer, større suksess og noen har endt opp med permitteringer.

Men hvor ille har det egentlig vært? Vi tar en titt på hva konsekvensene av hva denne berg & dahlbanen vil ha å si for fremtiden innenfor gaming. Det har skjedd noen store forandringer, og større forandringer står fortsatt for dør, uansett om du vil eller ei.


Spillåret 2023 – Suksess for mange

Dead Space Remake (2023)
Dead Space 2023
Dead Space | Motive Studio

Vi kan jo kjøre en kickoff med årets første suksess, og det er intet annet enn Dead Space remaken sluppet den 27. Februar i år. Ansvaret sto på Motive Studio, og publiseringen ble gjort av EA. Dead Space kom originalt ut i 2008 og ble raskt en hit for Motive og Visceral Games på den tiden.

Dead Space fikk en del dekning av media, og vi husker godt at den var høyt på ønskelisten til nettverket rundt oss. Selv var vi interesserte, men tiden strakk ikke helt til for å teste det, ikke har vi testet 2008 versjonen heller. Men vi fikk i allefall fulgt med på gameplay og release via Twitch.tv – Så noe ble det til slutt.

Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy Banner
Hogwarts Legacy | Avalanche Software

Et spill som ble et stort kontrovers er Hogwarts Legacy, her var det mange knapper som ble trykket på samtidig. Sluppet den 10. Februar, utviklet av Avalanche Studios og lansert sammen med Warner Bros ble Hogwarts Legacy en av de større titlene i år.

Uansett om Hogwarts skapte en del nyheter blant LGBTQ+ miljøet, og kontroversen rundt J.K. Rowling sine personlige synspunkter, så var Hogwarts Legacy uansett et fenomenalt spill. Vi har sjeldent sett lignende verk som dette, og med slik innovasjon og magi som Avalanche Studios klarte å levere må vi si at vi ikke er annet enn meget imponerte.

Resident Evil 4 Remake (2023)
Resident Evil 4 Remake
Resident Evil 4 Remake | Capcom

Det er få remakes som klarer å skape så mye hype som Resident Evil 4 klarte å gjøre, og denne ble kåret som en av de mest suksessrike i spillhistorien. Det gikk til og med så langt at pirat-miljøet bestemte seg for å “knekke” DRMn som Capcom hadde lagt inn for å stoppe piratene.

LES OGSÅ: Pirat knakk Resident Evil 4 – Så det som en utfordring.

Resident Evil 4 Remake ble utviklet, og publisert av Capcom den 23. Mars i år, dette er en remake av den populære utgaven av Resident Evil fra 2005 med Leon S. Kennedy som er ute på oppdrag for å redde presidentens datter, Ashley Graham. Resident Evil 4 Remake endte opp med å selge 4 millioner kopier ila 2 snaue måneder, derav også et godt forarbeid med en kraftig DRM beskyttelse.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom | Nintendo
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom | Nintendo

Det nyeste tilskuddet i Zelda familien, utviklet av Nintendo og lansert av Nintendo den 12. Mai ble en av årets største fenomener. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom skapte lange køer ut fra butikkene, og vi var en av de som sto i kø for en fysisk kopi og for å ha en mulighet til å skaffe litt ekstra «Merch» om vi var så heldige.

LES OGSÅ: Nintendo forlater Tears of the Kingdom – Spillet er perfekt som det er.

Tears of the kingdom klarte å pushe 18.5 millioner kopier ila snaue 3 mnd, noe som gjør at tittelen er nå på topp 5 av de bestselgende spillene på Nintendo Switch. Nintendo og utviklerne selv har kommet med en litt dyster beskjed for Tears of the Kingdom, men beroer publikum med å si at kortene fremdeles er på bordet for merarbeid i spillet. Dette kan du lese mer om i artikkelen over.

Diablo IV – På godt og vondt
Diablo IV Banner
Diablo IV | Activision Blizzard

Activision Blizzard er gode på spill, eller var gode på spill, eller er gode på microtransactions? Dette blir bare en salig røre nå og vi sitter egentlig med en stor klump i halsen når det kommer til hva Blizzard en gang sto for og hva de hadde fått til for oss gamere. Nå ser det ut til at heller penger er hovedfokus, og ikke den ultimate spillopplevelsen. Misforstå oss rett, Diablo IV er bra, men også det dårligste vi har satt fingra i på lang tid, og vi er ikke alene om dette.

LES OGSÅ: Diablo IV – 10/10, men også 1/10 – Den nye melkekua til Activision Blizzard.

Diablo IV er uten tvil det største og med populære i serien, og med god grunn. Det er lite som slår å slakte fiender, levle opp, gjøre quests, drepe bosser og samle gear. Dette er basis for de aller fleste spill, og det handler bare om hvem som klarer å gjøre det best. Diablo IV ble utviklet og lansert av Activision Blizzard den 5. Juni i år. R.I.P Diablo II, takk for gode minner.

LES OGSÅ: Diablo – Terror Stalks your World.

Battlebit Remastered (2023)
Battlebit Remastered
Battlebit Remastered | SgtOkiDoki

Det nye Battlebit Remastered tok verden på senga, det solgte rett og slett som hakka møkk når det ble lansert på Steam. Jungeltelegrafen gikk på høygir, og med god grunn. Battlebit Remastered gjorde, og gjør alt Battlefield ikke gjør godt nok. Dette er bare et levende bevis på at et «Triple A» studio ofte ikke kan måle seg med tid, dedikasjon og kjærlighet for faget.

Vi sier ikke at de som jobber for større studioer ikke har noe kjærlighet for spillutvikling, det er heller ofte et pengeproblem og deadlines som ødelegger for en god spillopplevelse. Battlebit ble utviklet av et lite team på 3 stykker, SgtOkiDoki, Vilaskis og TheLiquidHorse. Utgivelsen skjedde den 15. Juni og hviler godt på Steam sine skuldre.

Baldur’s Gate 3
Baldur's Gate 3 Wide
Baldur’s Gate 3 | Larian Studios

Er det noe Larian Studios gjorde rett, er det Baldur’s Gate 3. I følge Metacritic er nå dette et av verdens beste spill med en score på 96, kun slått av få andre. På topp ligger The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Vi tror noe av hovedårsaken til hvorfor Baldur’s Gate 3 ble så bra som det ble var at Larian Studios hadde veldig god tid på seg. Også hjalp det veldig på at de hadde mye erfaring fra tidligere D&D prosjekter, samt solgte spillet til fullpris ved early access.

LES OGSÅ: Baldur’s Gate 3 – En reality check for alle spillselskaper.

Larian Studios forventet rundt 100.000 spillere på deres servere ved lanseringsdagen den 3. August i år, men måtte belage seg på rundt 800.000 istedenfor, en kjip beskjed å gi til IT. De kom seg heldigvis helskinnet fra hendelsen, men en kan tenke seg at det var et litt høyere tempo der enn det de regnet med. Baldur’s Gate 3 endte opp med å selge 5.2 millioner kopier innen 20. August, inkludert salgene fra early access.

Starfield
Starfield Banner
Starfield | Bethesda

Som “forventet” ble Starfield også en hit, og det spekuleres fortsatt i om denne kommer til å forbigå Baldur’s Gate 3 på Metacritic ila kort tid. Etter Fallout 76 sin massive flopp så var det lite Bethesda kunne gjøre annet enn å håpe på gull. Bethesda satset virkelig alle kortene og ryktet de hadde på denne tittelen, og det viste seg at de scoret full pott hos spillerne.

Det er enda tidlig å si hvor mange kopier Starfield har solgt, men Bethesda kan rapportere at det allerede er mer enn 6 millioner spillere som har vært innom Starfield. Utviklet av Bethesda og lansert av Bethesda kom Starfield den 6. September og har fortryllet alle som har vært innom. For de som har vært innom Starfield er det ingen tvil om hvem som står bak, det er kun Todd Howard som kan gjøre magi som dette.


Spillåret 2023 – De som ikke hadde hellet med seg

Redfall
Redfall Banner
Redfall | Arkane Austin

Hellet var ikke helt med utviklerne hos utviklerstudioet Arkane Austin. For de som ikke har lest hele historien kan ikke det her beskrives annet med at Arkane Austin hadde uflaks oppå uflaks. Redfall var ikke et spill studioet var ordentlig kvalifisert for. Ikke hjalp det heller at mange i studioet sluttet under utviklingen pga dårlig ledelse og planlegging som ikke helt hang på greip.

LES OGSÅ: Redfall – Floppen hos Arkane Austin.

Redfall endte opp med å bli en av de største floppene vi har sett på veldig veldig lenge. Spillet hadde et veldig godt utgangspunkt, men klarte ikke helt å nå frem med et utviklerteam som egentlig ikke ville ha jobben. Og med dette så kan vi allerede trygt si at de som jobber med spillutvikling må være kvalifiserte og like arbeidet sitt samtidig, er det noe som kræsjer så forsvinner mye av magien med å gjøre et spill bra. Redfall ble utviklet av Arkane Austin og publisert av Bethesda Softworks den 2. Mai i år.

Lord of The Rings: Gollum
Daedalic Gollum Game
Lord of the Rings: Gollum | Daedalic Entertainment

Dette var en av spillene som kunne gå begge veier, og Lord of The Rings: Gollum hadde allerede fått en del negative kommentarer før release, som gjorde at Daedalic hadde muligheten til å rette opp. Dette skjedde dessverre ikke. Daedalic har nå gitt opp utviklerdstudioet sitt og skal nå kun fokusere på publiseringsavtaler, slik de også har hatt gående i en god stund.

LES OGSÅ: Daedalic legger fra seg hatten – Stopper nå utviklerstudioet bak LoTR: Gollum.

Lord of The Rings: Gollum ble utviklet av Daedalic Entertainment og ble også publisert av skaperne selv den 25. Mai i år. Spillet kan fortsatt kjøpes og spilles, men det sies at det ikke er det beste i verden. Ikke alle historier kan være en suksess historie, men Daedalic fikk mye tilbakemeldinger her og valgte å gå en annen vei selvom, big mistake.


Neste stopp: Microsoft VS Verden

Få har ikke fått med seg at Microsoft har ytret et sterkt ønske om å kjøpe opp Activision Blizzard, noe som kommer til å sette pinner i mange sine hjul fremover. Det er en stund siden det blomstret nyheter fra saken rundt oppkjøpet, men det er fortsatt gående. Med rettsaken i USA mot FTC (Federal Trade Commission), landet saken i Microsoft sin favør. FTC søkte så igjen om å fortsatt blokkere oppkjøpet, men måtte bare si seg slått av giganten til slutt.

Og med resten av verden på sin side, sto det kun igjen en “liten” utfordring, nemlig forhandlinger med Storbritannias konkurransetilsyn, CMA. Siden reforhandlingene med CMA startet igjen har Microsoft kommet med en rekke lovnader og forskjellige avtaler.

Sony har skrevet en avtale med Microsoft om at hvis oppkjøpet trer i kraft må Call of Duty fortsatt være tilgjengelig på Playstation i 10 år fremover, en liten sak for Microsoft. Nintendo har også fått en avtale om at det også skal komme en Switch versjon. Det er vel bedre å gjøre en avtale med djevelen enn å satse på at oppkjøpet ikke skjer. Call of Duty er jo så essensielt for Sony at det å ikke gjøre det ville vært kroken på døra for en stor del av selskapet, katastrofe ville fulgt kort tid etter.

Microsoft Activision Blizzard
Microsoft Activision Blizzard

LES OGSÅ: Microsoft – Ett steg nermere oppkjøpet av Activision Blizzard.

Originalt var avtalen at oppkjøpet måtte skje innen 18. Juli, men med alt annet her i verden så kan en «Deadline» flyttes, men da forsvinner litt av poenget med en deadline. Den nye fristen er nå satt til 18. Oktober for Microsoft til å bli ferdig med forhandlingene sine.

Går avtalen i boks vil vi se et skifte i det vi kjenner som gaming i dag, det vil bli store forandringer når det kommer til skyspilling og generell konkurranse i markedet. Større konsekvenser vil også følge de ansatte i Microsoft og Activision Blizzard, de som faktisk står for det harde arbeidet på gulvet. Vi kan forvente å se større permitteringer i forskjellige avdelinger ved oppkjøp. Gaming generelt vil kanskje ha godt av dette, men vi tror det heller vil være andre veien, vi får vente og se.


Massive permitteringer – Mange må gå

Spillåret 2024 har ikke bare vært godt for en del selskaper, så langt i år har vi sett større permitteringer i mange forskjellige selskaper. Microsoft selv, de som står for den største «Shitposten» i år har atpåtil lagt hatten i hånda på over 1.000 av deres ansatte. 343 Game Studios og Bethesda er de som har fått kjenne skoen hardest.

Sega har også skapt nyheter med oppkjøp av Rovio Entertainment til svimlende 776 millioner dollar, og hva har skjedd etter oppkjøpet? Permitteringer. For å være nøyaktig meldes det at 121 stykker har måttet gå, hva grunnen er vet vi ikke helt, men Sega sier det er pga «External Factors». Selvom vi ikke er noe særlig fan av store oppkjøp og at større selskaper sluker de små, så er det allikevel ganske nødvendig for Rovio Entertainment i denne omgang. De har lenge slitt med Angry Birds franchisen, og så seg nødt til å trekke spillet fra mobilbutikkene i en stund. Kanskje dette oppkjøpet er nok til å la en av verdens første og mest originale mobilspill til å fortsette.

Rovio Games Banner
Angry Birds | Rovio Entertainment

CNBC melder at Unity kutter 600 ansatte, ca 8% av hele arbeidskraften sin for å sikre videre drift. Oppå den nye prismodellen til Unity kan vi vel også forvente at flere har rømt selskapet innen kort tid.

TheVerge melder også at EA har kuttet ca 6% av dems ansatte, dette er rundt 780 arbeidstakere ut av de 16.000 de meldte arbeidsplassene de hadde i 2022. Disse omstruktureringene skjer stadig vekk, og det er aldri en god nyhet å få servert når en må tenke at det er faktiske mennesker som må finne seg nye jobber.

Listen videre er lang, men vi kan nevne selskap som Take-Two, CD Projekt Red, Riot, FaZe Clan, Ubisoft, Niantic, GameLoft, WildLife Studios, Hangar 13 Game Studio, og mange mange fler.


Embracer Group satser hardt – Må restrukturere

Saints Row studioet, Volition Games, de som også har Red Faction Guerilla og Agens of Mayhem legges ned med umiddelbar virkning. Kanskje like greit for en spillserie som har falt sakte men sikkert gjennom årene. Lave salgstall og en dårlig reboot var ikke gode nyheter for Volition, da så Embracer Group seg nødt til å ta grep om investeringen.

Volition Shutdown Spillåret 2023
Beskjed om nedleggelse | Volition Games

Embracer Group har hatt stridsøksen i hånd i det siste og har gått hardt inn for å kjøpe opp så mye som mulig. Det er ikke alltid denne strategien er det beste, men det er tross alt det Embracer Group gjør, de investerer i andre firmaer for å overleve.

Sånn som det ser ut nå hvor de store fortsetter å spise de små så er det vel noe som må sprekke snart. Når kvantitet foretrekkes fremfor kvalitet så tar det ikke lang tid før gamere finner ut av at det er noe riv ruskende galt. Dette må vel de store finne ut av selv på den harde måten når denne strategien ikke fungerer så godt i lengden.


Over og ut for E3 i L.A

Slik det ser ut nå er det kroken på døra for E3 i fremtiden. E3 2023 ble kansellert da spillprodusentene heller fant ut av at de ønsket å kjøre sitt eget show, i Apple stil med store scener og presentasjoner hvor de var i hovedfokus.

E3 L.A Spillåret 2023
E3 | Los Angeles Convention Center

Inget er annerledes for E3 2024 heller, her har allerede de som pleier å være påmeldte allerede meldt fravær. E3 var høydepunktet for mange spillere for å komme seg ut blant folk og for å oppleve noe helt spesielt, og nå ser det ut som om E3 kan være ferdig for godt.

LES OGSÅ: Spillene vi gleder oss til i resten av 2023.

Vi får se hva 2024 kan bringe, dette året her har vært spennende, og vi har jo fortsatt litt igjen å gå på. Det kommer en del store spill, og utviklingen til GTA 6 og Skull and Bones er fremdeles gående, dette i seg selv er jo gode nyheter. Vi har mange gode spill å glede oss til ila neste år, så får vi se hva slags nyheter som året bringer.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!