«Quadruple-A» dukket opp hos Ubisoft i dag, og selskapet er et av de som har vært en støttesten for mange gjennom oppveksten. De har sørget for en kontinuerlig strøm av gode opplevelser til folket, og er kjente for en rekke større blockbuster titler som har vært med på å forme gaming til hva det er i dag.
Selskapet ble grunnlagt i Frankrike i 1986 av Guillemot familien, og startet opprinnelig som et mail-order firma hvor de så muligheten til å gi kunder billig tilgang til datamaskiner, annet hardware og software. Dagens sjef av selskapet er en av de som var med på å skape Ubisoft, selveste Yves Guillemot.
Ordet «Quadruple-A» har dukket opp ut av intet
Først vil jeg starte med å si at Ubisoft for meg har vært en veldig viktig støttespiller gjennom oppveksten. Med spill som Bomberman, Heroes of Might and Magic 3, Far Cry, The Elder Scrolls: Morrowind, og mange mange fler, har Ubisoft levert til både meg og folket. Selvom selskapet ikke har utviklet alt på egenhånd, har de alltid hatt en finger med i de fleste prosjekter.
Jeg har alltid hatt stor respekt for selskaper som viser stødighet, gjør godt arbeid, og leverer produkter av topp kvalitet år etter år. Noen av mine beste øyeblikk er med spill som enten er utviklet eller publisert av Ubisoft. Det ligger tusenvis av timer med min egen spilletid bak disse spillene, og selskapet hadde respekten min frem til i dag.
Sitatet er hentet fra VGC.
“You will see that Skull and Bones is a fully-fledged game,” he said. “It’s a very big game, and we feel that people will really see how vast and complete that game is. It’s a really full, triple… quadruple-A game, that will deliver in the long run.”
Respekten til tusenvis forsvant for Ubisoft
Jasså? Er det et “quadruple-A” spill? Er dette et nytt begrep vi skal bruke fordi noen har brukt utallige år på å utsette / kansellere / totalskrape / sparke og ansette nye produsenter i et prosjekt dere egentlig ikke har peiling på hvordan dere skal håndtere?
LES OGSÅ: Topp 10 Beste Spill: Disse er spillene vi forventer blir store i 2024.
I dag mistet dere min respekt, i dag mistet dere også respekten til tusenvis av mennesker som handler spill av dere år etter år. Det bryr kanskje ikke dere, men det bryr oss. Kundene dere er så sårt avhengige av hører faktisk på hva dere har å si, og når det som kommer ut av munnen på dere er søppel, da får det også konsekvenser. Jeg ønsker ikke å høres ut som en grinebiter, men dette setter i gang en del spørsmål og tanker på hvordan en sjef for sitt eget selskap må lage unnskyldninger fordi du tviler på eget utført arbeid.
“Quadruple-A” Skull and Bones er som kjent for å ha hatt en veldig lang og trøblete utviklingslinje, hvorav produsentene har måttet totalskrape prosjektet flere ganger fordi det har vist seg at retningen ikke har vært riktig. Dette er i og for seg et valg jeg støtter fullt og holdent, og jeg tror mange andre kan være enige med meg om et slikt valg.
Det å måtte utsette “quadruple-A” prosjektet gang på gang fordi dere trenger mer tid er også et valg jeg støtter hundre prosent. Uferdige spill ser vi nok av om dagen, og det begynner å bli så ille at det faktisk allerede er et kjent fenomen og problem vi gamere ofte lider. Er dere kloke nok til å si at “vi trenger mer tid, spillet er ikke ferdig. Vi vil heller gi dere den beste opplevelsen”, har dere også min fulle støtte. Kjør på, jeg venter med glede!
Ønsker dere å bake inn deres “quadruple-A” produkt med en tre dagers early access og mye annet ekstra snacks for 300,- ekstra? Null stress, de som vil ha det, de kjøper det. Jeg hadde gjort det samme om jeg var i deres sko. Den ekstra tjenesten som leveres er ønsket av tusenvis av mennesker, og det er bortkastede penger om det ikke gjøres.
Det er klart og tydelig et meget problematisk prosjekt, hvor litt mer enn mye penger står i fare for å gå opp i røyk. Og hvis du da presterer å si at ditt produkt er bedre enn alle andres ved å kalle det “quadruple-A”, da har du virkelig tråkka i salaten til mange av dine trofaste kunder.
LES OGSÅ: Ubisoft Subscription på nye eventyr – Er det greit å ikke kunne eie et produkt du kjøper?
Jeg tar en siste titt på sitatet over, og det får meg til å koke. For meg oversettes det til ord som oser av en ufattelig dårlig salgspitch, og en frustrert sjef som føler seg “nødt” å beskytte produktet for sitt prispunkt. Ikke begynn å blande inn dine egne følelser om eventuelle pengetap, da går det fort galt og man ender med å spy ut setninger som heller skulle blitt lagt igjen ved forrige bussholdeplass.
Du skal ikke være nødt til å beskytte det faktumet at spill burde koste litt mer enn det det normalt koster i dag, tross alt går det en del mer arbeid inn i større spill enn noen sinne. “Quadruple-A” spill burde absolutt koste de 69.99$ Yves Guillemot ønsker for Skull and Bones. La heller PR-avdelingen håndtere den stormen som følger av prisøkningen, for du er tydeligvis ikke skikket til jobben.
Jeg kan være enig at noen av deres spill kan kategoriseres som “quadruple-A”, men hva betyr det egentlig? Tiden vil vise. Det jeg vet er at Ubisoft lager trippel-A spill med solid kvalitet, fortsett sånn så går det nok bra til slutt.