Blizzard forsøker for tredje gang å lage et førstepersonsskytespill i det ikoniske StarCraft-universet. Etter flere kanselleringer og et mettet marked, er det uklart om prosjektet vil lykkes. Med Dan Hay, tidligere Far Cry-leder, ved roret (ryktes det), er håpet der, men utfordringene er mange.
Blizzard er kjent for å være en av de største
Blizzard er kjent for å være en gigant innen spillindustrien, med en imponerende merittliste av ikoniske spill som Warcraft, Diablo, og StarCraft. Likevel har de gang på gang strevd med å realisere et spill innen skytesjangeren satt i StarCraft-universet. Nå, for tredje gang, forsøker de å skape en førstepersonsskyter (FPS) basert på deres populære sci-fi-serie. Men vil dette prosjektet se dagens lys, eller er det dømt til å ende opp som sine forgjengere, StarCraft: Ghost og Ares?
Blizzards lange historie med kanselleringer
Blizzard har alltid vært en utvikler som setter kvalitet høyt. Når de gir ut et spill, forventer både fans og kritikere et produkt som lever opp til høye standarder, både når det gjelder polering, spillmekanikker og et drøyt fokus på historie. På grunn av dette, er Blizzard også kjent for å kansellere prosjekter som ikke når opp til deres interne forventninger. Det er nettopp dette som har skjedd med flere av deres forsøk på å bringe StarCraft til skytespillenes verden.
StarCraft: Ghost var en av de mest kjente kanselleringene. Dette prosjektet, som først ble annonsert på begynnelsen av 2000-tallet, skulle bringe spillerne nærmere handlingen gjennom øynene til en terransk spion, men etter flere år med utviklingsutfordringer, ble det lagt på hylla. Noen år senere kom prosjektet Ares, også et StarCraft-skytespill, men heller ikke dette klarte å overleve utviklingsprosessen. Det har derfor blitt en trend at når Blizzard starter på et nytt FPS-prosjekt i StarCraft-universet, er det et stort spørsmål om spillet noen gang vil se dagens lys.
Et nytt forsøk under ledelse av Dan Hay
Denne gangen ryktes det at Dan Hay, tidligere kjent for sitt arbeid med Far Cry-serien hos Ubisoft, leder dette prosjektet. Med sin erfaring fra å skape store, åpne verdener fylt med dynamiske kampsituasjoner, er det håp om at dette kan være det nødvendige elementet for å få et StarCraft-skytespill over målstreken. Hays ansettelse gir prosjektet troverdighet, spesielt med tanke på hans suksess med Far Cry-spillene, men det er fortsatt usikkerhet rundt om dette prosjektet vil bli realisert, spesielt med Blizzards nylige historie med kanselleringer.
Selv om det er lite offisiell informasjon tilgjengelig om dette prosjektet, virker det som om Blizzard, etter flere forsøk, endelig har en klarere visjon. Dette er lovende for både fans av StarCraft og de som elsker førstepersonsskytere. Men spørsmålet som gjenstår er: Vil dette bli enda en Overwatch-klone, eller vil Blizzard klare å skape noe som skiller seg fra mengden?
Skytespillmarkedet: Er det plass for enda en tittel?
En av de største utfordringene dette prosjektet står overfor, er et overfylt skytespillmarked. Med titler som Call of Duty, Apex Legends og Blizzards eget Overwatch, er sjangeren mettet. Overwatch, som ble lansert i 2016, redefinerte på mange måter “hero shooter”-sjangeren, men selv denne suksessen har nådd et punkt der det er vanskelig å holde på en stadig mer kresen spillerbase. Fans er bekymret for at Blizzard nok en gang vil forsøke å kapitalisere på Overwatch sin suksess ved å lage en lignende tittel, noe som kan ende opp som en repetisjon av allerede eksisterende spill.
Men om vi ser på Blizzards tidligere arbeid, er det klart at de har evnen til å tenke utenfor boksen. Overwatch var i seg selv en risiko, men det klarte å etablere seg som en gigant innen skytespill. Hvis de klarer å bringe noe nytt til bordet med dette nye StarCraft-prosjektet, kan det hende at de klarer å skape et spill som skiller seg fra mengden. Dette kan bety å fokusere på taktiske elementer fra StarCraft sine røtter, heller enn å bare følge den samme oppskriften som Overwatch.
Blizzard: Kvalitet eller cashgrab?
Et annet viktig aspekt når det kommer til Blizzards nyere historie er deres økende rykte for å lage spill som føles mer som “cash grabs” enn genuine, lidenskapelige prosjekter. Deres omdømme har blitt utfordret etter utgivelsen av Diablo Immortal, et spill som fikk mye kritikk for sin aggressive mikrotransaksjonsmodell. Fans er derfor bekymret for at et nytt StarCraft-skytespill kan gå samme vei.
Det gjenstår å se om Blizzard vil prioritere kvalitet og spillopplevelse, eller om de igjen vil falle i fellen med kortsiktig profitt gjennom mikrotransaksjoner og andre inntjeningsmodeller. Det som er sikkert, er at forventningene fra fansen er høye, og de håper på et spill som lever opp til Blizzards gamle standard.
Fremtiden for StarCraft FPS
Det er ingen tvil om at det er stor interesse rundt et StarCraft-skytespill, spesielt med tanke på at dette er et univers som har fascinert spillere i over to tiår. Likevel, med to mislykkede forsøk bak seg og et overfylt marked, er veien videre usikker. Hvis Blizzard klarer å balansere mellom innovasjon og deres velkjente høye standarder, kan dette prosjektet bli en suksess. Hvis ikke, kan det ende opp som enda en kansellering på listen over tapte muligheter.
Til syvende og sist, er det bare tiden som vil vise om dette prosjektet vil lykkes. Det vi håper på, er at Blizzard gjenfinner sin magi og bringer et spill til live som gjør ære på StarCraft-navnet.
LES OGSÅ: Tunge nyheter fra Microsoft og Blizzard.