Det høyt forventede Starfield er “rett” rundt hjørnet. Gamerne over hele verden har gledet seg til et nytt tilskudd i RPG familien da Elder Scrolls VI og Starfield ble annonsert. Starfield er nå en av årets største snakkiser. Tidligere var det Nintendo som tronet verket med sitt Breath of the Wild, og nå skal Todd Howard og Bethesda virkelig vise hvor skoen skal stå.
Legenden Todd Howard
Men er virkelig 30fps nok? Nå om dagen finnes det plent av teknologi til å stå bak et slikt valg mener vi, og dette forklarer også Todd Howard i et intervju gjort med IGN. Det er noe skralt med så “lite” som 30fps, dette er vi enige i, men legger du til motion blur så er mye gjort.
Når man legger standarden så lavt så betyr det at utviklerne er nødt til å gjøre noen ofringer, enten fordi teknologien bare ikke er der enda, eller så er det gjerne dårlig optimalisering og spaghetti-kode som er problemet.
Starfield blir gigastort
Starfield kommer til å være et av de største spillene der ute i dette tiåret som kommer, både i content og popularitet. Som nevnt i intervjuet kommer det 100% til å bli laget en mod som går forbi denne 30fps låsen, så ingen grunn til bekymring hos konsoll-folket. Forståelig nok blir Starfield låst til 30fps da Bethesda og teamet bak ønsker forutsigbarhet uten å ofre for mye spillglede. Personlig tror vi ikke at det vil ha så veldig mye å si, det finnes plent med spill som har denne låsen og gjør spillopplevelsen strålende.
Om du ikke fikk med deg Starfield Direct eller Xbox Games Showcase så er dette en god mulighet til å komme litt up to speed.
FPS er viktig, men gjerne der du kanskje ikke tror. Om du ikke er så kjent med begrepet er fps utrolig viktig i first person shooters man kan konkurrere i, slik som CS:GO, Overwatch og lignende. Alt annet enn dette er fps mer en bonus for spillopplevelsen, og trenger heller ikke jages. Den “akseptable” grensa ligger som regel på 60fps uten noen form for hjelp av ekstra teknologi, og alt over regnes generelt som hardware skryt. Altså, i bunn og grunn totalt unødvendig.
Konsollgenerasjonen koker
Det er klart at Xbox folket og Bethesda fans er opprørt over valget om å låse til 30fps. Noe av grunnen til dette er vel at de kanskje ikke får det de har “betalt” for da Xbox skal klare å kjøre 60fps på de fleste spill. Vi kan skjønne frustrasjonen rundt dette, men slapp av og slutt med sytinga, det finnes workarounds for de som ønsker dette med mods.
Vi får håpe Todd og gjengen bruker alle triksene i boka for å få Starfield til å kjøre så optimalt som mulig i 30fps på Xbox konsollen, testene så langt sier og viser at dette ikke vil være noe stort problem. I et videre intervju med Kinda Funny Games svarer Todd Howard på en rekke spørsmål vi har om Starfield og vi anbefaler at dere også ser på dette intervjuet.
Starfield ble pushet tilbake
Starfield ble originalt planlagt at det skulle lanseres i 2022, men ble likevel pushet frem nesten et helt år. Dette setter vi pris på da de nå har hatt mer tid til finpuss, bugfixing og mye mer for å gjøre Starfield til noe vi tror blir en av verdens beste spill. I en tidligere artikkel snakket vi om hva systemkravene til Starfield blir, og det er egentlig ikke så ille for oss som bruker unødvendig mye penger på stasjonære. Husk å oppgradere til en beefy SSD før Starfield slippes, du vil virkelig trenge det for din gamle HDD vil ikke være kompatibel med denne giganten av et spill.