Valve kjørte nettopp ut en oppdatering til deres VR platform, SteamVR, og den var meget ønsket. Etter årevis med å takle diverse rare bugs og irritasjoner, ser det nå ut som om Valve endelig har fått r*va i gir. I denne oppdateringen ser vi en hel del nytt og bug fixes som trengtes.
Grunnen til at SteamVR ikke har sett lyset på en god stund er nok at Valve har vært meget opptatt med å få Steam Deck ordentlig opp å gå før de kunne gjøre noe som helst annet. Steam Deck har ikke vært enkelt for Valve, men nå ser det ut som om det har stabilisert seg litt.
SteamVR Beta 2.0.1
SteamVR Beta 2.0.1 oppdateringen bringer med seg et nytt og fresh keyboard, støtte for flere språk, temaer, og nye “trengte” emojis? Jaja, alle bruker vel emojis nå om dagen, så hvorfor ikke. Steam Chat er endelig tilbake, eller var det bare på vår platform at den var borte? Og Voice Chat er også inkludert denne gangen, selvom 99% av oss bruker Discord, det er hvertfall der for de som ønsker å bruke denne nye funksjonen.
LES OGSÅ: Portal 2 VR – Kan nå oppleves i virtuell virkelighet.
VR Store er også oppdatert, og nå blir det mye enklere for deg å scrolle rundt for å sjekke om det er noen nye spill du kan teste. Oculus Store har vært ganske flinke på dette tidligere, så det er godt å se at Valve også kan bli med på det gamet.
Oppdateringsliste – SteamVR:
- Floating overlay windows can now be interacted with while the dashboard is hidden.
- Fixed crash on exit for some Unity titles.
- Increased the system layer resolution limit. This was previously 1.5x the recommended render target scale, but is now applied to width and height independently.
- Fix a case where controller configuration would not be localized in the user’s preferred language (as configured in Steam).
- Added a prompt to install the Bigscreen Beyond Driver when the headset is detected.
Meta Quest:
- Hide the SteamVR IPD slider since Meta already shows one.
Og for Linux brukere:
- Transition to the Steam Linux Runtime 3.0 (sniper) for improved compatibility.Drivers
- For drivers which provide a manifest but don’t specify “resourceOnly”, default to true if there is no bin directory.
- Add a manifest entry “showEnableInSettings” which can be set to force a driver to appear in the “addons” settings even if default rules would hide it.
- When a specific driver is forced with the “forcedDriver” setting or the VR_FORCE_TEST_DRIVER, load it even if it is disabled.
- When a specific driver is forced with the “forcedDriver” setting or the VR_FORCE_TEST_DRIVER, only allow an HMD to activate from that driver (even if other drivers are loaded due to “activateMultipleDrivers” and they activate an HMD first). The forced driver always had the first opportunity to activate an HMD before, but now we will wait for it to hotplug an HMD rather than letting another available HMD win.
- The “LastKnown” section in settings (which updates with the manufacturer and model of the last used HMD) now also keeps track of the “ActualHMDDriver” (e.g. “lighthouse”) that provided the HMD.
For å aktivere SteamVR Beta 2.0.1 må du først og fremst ha et “kompatibelt” VR headset, men bruker du SteamVR fra før av så har du nok dette allerede. Du må også aktivere funksjonen som lar deg bli med på beta programmet til Steam.
Se alle forandringene til SteamVR Beta 2.0.1
Som de fleste vet, så gir dette deg funksjoner på forhånd, før de blir gitt ut til massen. Her kan du gi tilbakemelding til Valve og si ifra om du finner bugs, og eller si i fra om det er noe du synes burde forandres på.