Tidligere i år avduket sjefen for Epic Games, Tim Sweeney, at det skulle skje radikale endringer i måten Unreal Engine fungerte. Det skulle bli mer strømlinjet, enklere for nybegynnere, og mer skalerbart. Hele motoren skulle også omfavne økonomien rundt metaverset.
Epic Games gjør Unreal Engine enklere
I et svar til en bruker på X/Twitter forteller Epic Games og Unreal Engine-sjef Tim Sweeney at Unreal Engine 6 vil bli både enklere og bruke, samt mye mer skalerbart når det kommer til Blueprint-systemet. Systemet er et kjent problem for de fleste, og er skapt for å gjøre det enkelt å komme i gang. Derimot om du har tenkt til å lage et større spill, er nok motorens språk, C++, veien å gå for skreddersydde og optimaliserte løsninger. Problemet er bare at C++ og programmering tar åresvis å lære seg.
I tweeten/x’en? Sier Tim Sweeney at det vil blant annet komme et nytt språk, kalt Verse, til Unreal Engine 5/6, og at det ikke vil være i løpet av 2024 i det hele tatt. Han nevner også at det skal bli enklere å integrere og lage produkter til Fortnite. Jeg skal ikke gå inn på hva jeg synes om spillet i seg selv, Epic Games må jo også ha stabil inntekt, og for dem er det for øyeblikket Fortnite og dets V-Bucks som får barn og unge til å bruke sparepenger, samt tømme lommeboken til foreldre.
Med en rekke verktøy og ressurser som er designet for å hjelpe utviklere med å realisere sine visjoner, vil denne nye versjonen av spillmotoren gjøre det enklere enn noensinne å skape fantastiske spill. Fra sanntidskollisjonsdeteksjon til enkel integrasjon av tredjepartsverktøy, vil Unreal Engine 6 gjøre utviklingsprosessen smidigere og mer effektiv enn noensinne.
Unreal Engine 6 vil også støtte et bredt spekter av plattformer, inkludert de nyeste konsollene, PC og mobil. Dette betyr at spill laget med Unreal Engine 6 vil være tilgjengelige for et bredt publikum, uansett hvilken enhet de foretrekker å spille på. Dette åpner dørene for utviklere til å nå nye målgrupper og skape enda større suksesser. Skal vi ha noen forhåpninger kan vi jo også se etter en plattform for utvikling av 2D og 2.5D, samt enklere integrering av VR, slik Unity briljerer på.
Og det er nettopp dette, med avsløringen av Unreal Engine 6, har Epic Games satt en ny standard for kommende spillgrafikk og spillutvikling. Denne revolusjonerende spillmotoren lover å transformere industrien og åpne dørene for utviklere til å skape utrolige og grensesprengende spillopplevelser. Med Unreal Engine 6 i bakhånd, er fremtiden for spillutvikling lysere og mer spennende enn noensinne.
LES OGSÅ: Epic Games melder hard nedbemanning.