Street fighter 6 briljerer med «TMNT» pakke til svimlende sum.
Eraen for mikrotransaksjoner, lootbokser, skins og alt du kan kjøpe med å bytte fysiske penger mot digitale er langt fra over. Med store titler som Elden Ring og Baldur’s Gate 3 som beviser at det å bruke mikrotransaksjoner strengt talt ikke er nødvendig, kommer vi fremdeles sikkert til å se dette i mange år fremover.
Capcom annonserte tidligere at det ville komme skins til Streetfighter 6 som har blitt dratt ut av «Teenage Mutant Ninja Turtles» universet, men nevnte ingenting om prisen unner annonseringen. Med god grunn gjorde de dette, hold deg fast og sett fra deg kaffekoppen før neste setning. Pakken koster nemlig en svimlende sum av 1000 kroner, og det beste med hele opplegget er at det ikke kan brukes annet enn i «World Tour Modus».
Mikrotransaksjoner sikrer bedriften
Selvom mikrotransaksjoner mest sannsynlig har kommet for å bli, kan man allikevel aktivt unngå det som svartedauden selv. Det er ytterst få episoder hvor vi selv har lagt igjen penger, men når vi føler credit er due så er det faktisk lov. Men når content packs fungerer som plaster på åpne sår skal man faktisk holde seg unna.
Den digitale valutaen i Street Fighter 6 kalles «Fighter Coins» og er kanskje det dummeste og smarteste de har gjort, for folk kjøper gladelig content på samme linje som folk kjøper fotballspillere og annet idioti til Fifa hvert eneste år. Det er dette de lever av, så hvorfor forandre en oppskrift som allerede funker så bra.
Mikrotransaksjoner er en flott måte for selskaper som sliter med økonomien og annen drift, slik at de fortsatt kan fortsette med utvikling. Det er ingen tvil om at mikrotransaksjoner alene har skapt spill som ikke hadde vært mulig ellers, ta for eksempel Fortnite og andre gratis spill som lever av dette. Men om du atpåtil skal ta ytterligere 1000 kroner av oss for en skins pack oppå spillet som allerede koster 699 og eventuelt har et battlepass til 199 så kan selskapet like så godt legge ned, dette blir grådig business og for dumt.
Vi har enda ikke testet Street Fighter 6
Vi har enda ikke testet Street Fighter 6, men nå vet vi heller ikke om vi skal. Hele opplegget føles litt surt ut i viten om at Capcom fortsetter å flå forbrukere på denne måten. Det er ikke snakk om boikott av selskapet, men heller la vær å kjøpe spillet selv. Faller det magisk ned i hendene våre så sier vi selvfølgelig ikke nei til å ta en runde da dette er noe vi vokste opp med foran Super Nintendoen.
Det er to veldig store navn og det ligger mye nostalgi i både Street Fighter og Teenage Mutant Ninja Turtles for oss, så dette burde vel være en no brainer for ganske mange rundtom. Om dette er noe som virkelig setter fart på nostalgimonsteret er det bare å slå seg løs, men ikke fortell oss om at dere er 1000 kroner fattigere etterpå.
Det er mye flott som kan komme ut fra mikrotransaksjoner og ekstra content som kan lages med intensiv om å tjene penger, en skal jo tross alt leve av jobben sin, men det burde ikke være et så stort fokus på det. Fokuset burde flyttes til kreativ gameplay og et solid fundament istedenfor å gjøre jobben lettere for seg selv. Igjen, triple a titler som Elden Ring og Baldur’s Gate 3 er prima her. Disse to spillene kunne lett ha tatt for seg en in-game shop som solgte kule skins, våpen og diverse annet og vi hadde gladelig kastet mer penger på de. Men hvorfor? Fordi spillet i seg selv hadde overlevd tidens tann uten alt det ekstra.