Unity avinstalleres for godt – Spillutvikling i 2024 ble plutselig risikabelt og dyrt

Unity Logo

Betalingsmodellen forandres drastisk hos unity

Unity er den mest populære spillmotoren for vanlige folk som deg og meg, men den brukes også aktivt av større spillstudioer. Blant annet er store spill som Subnautica, Fall Guys, Among Us, Pokémon Go og Beat Saber laget med denne spillmotoren. Unity er flinke på å gjøre spillutvikling, VR og mobilspill tilgjengelig for alle, men nå ser det ut som om moroa er slutt for en større del av oss som setter pris på spillutvikling.

Personlig bruk av Unity

Spillutviklere Banner Unity Under The Sea
Under the Sea Prototype | Unity | Teknoteket

Selv har vi lekt oss med Unity siden 2010, og hatt en drøm om å lansere noe bare for moro, men nå er den drømmen svunnet for de som ikke ønsker å bli økonomisk ruinert.

Trer denne endringen i kraft kommer Unity til å miste så mange brukere av basen sin at de vil få kjenne ganske kraftig på det. Skiftet skjer i 2024 og vi tenker at det vil plutselig komme en del mer «Tutorial Videos» og brukerskapte guider til den mindre populære spillmotoren Unreal Engine.

LES OGSÅ: Spillmotorer: Vi tar for oss de mest populære spillmotorene på markedet.

Unreal Engine har gjort store fremskritt de siste årene, og med lansering av Unreal Engine 5 sammen med Nanite og Lumen teknologien er de milevis foran de andre kommersielle spillmotorene i markedet.

Unity endrer betalingsmetode fra 2024

Hos Unity sine nettsider melder de at en ny betalingsplan vil komme ila umiddelbar start av 2024, altså 1. Januar neste år. Den nye planen gjør at når et spill slippes på markedet vil hver eneste installering telle mot en fastsatt pris.

Unity Fee
Unity Fee
Unity Prisplan | Unity

Denne nye prismodellen skaper usikkerhet og en massiv klagestorm hos alle som bruker Unity, inkludert større selskaper. Skaperen av Cult of the Lamb har uttrykt stor misnøye via X/Twitter.

Cult of the Lamb | X

Det er ingen god side ved denne prisplanen for utviklerne, det gagner kun Unity og deres investorer. Det blir risikabelt å lansere demoer, du blir straffet for giveaways (gratis nøkler til spillere), og “vanlige folk”, som deg og meg blir det en økonomisk rullett for å se om du vinner.

Prisen på spill blir høyere, og indieselskaper vil slite mer om beinet fordi enhver plan blir nå mer risikofull. Den Amerikanske spillprodusenten George Broussard melder internkonflikt innad i Unity, ansatte som vil si opp, og ledelsen som aktivt ignorerer meninger om endringene.

George Broussard | X

For vår egen del vil det nok bli Unreal Engine 5 fremover om man skal leke seg med spillutvikling, tiden kunne kanskje ikke vært bedre til å skifte beite da vi lenge har hatt dette til vurdering. Det er dog dårlig støtte for VR i Unreal Engine, men det får så være. Vi ønsker ikke å støtte et firma som aktivt går inn for å skape trøbbel for spillprodusenter, vi er tross alt lojale gamere selv, og det er dette vi brenner for.

LES OGSÅ: ChatGPT sammen med Unity – En helt utrolig teknologi.

Unity kommer nok til å gå inn for å justere prisplanene så godt som mulig for å finne en «Middleground», men det er fremdeles en prisplan som ikke er gunstig for spillprodusenter. Vi trodde ikke det skulle være mulig å skyte seg så hardt i foten som dette, men her står vi og kan kun måpe av det vi ser, farvel Unity, det var moro så lenge det varte.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!