Unity har vært en favoritt blant spillutviklere, mangfoldige indie og triple-A studio verden over. Selskapet står for en av verdens mest populære spillmotorer siden dens spede start i 5. Juni, 2005. Unity har blitt brukt til å utvikle titler som Cult of the Lamb, Hearthstone, Rust, Kerbal Space Program, Cities: Skylines og mange mange fler.
Motoren er kanskje ikke den mest optimale for å lage de aller største spillene, men har du en god pipeline og er strukturert, kan Unity brukes til det meste. Spillmotoren brukes også ofte i klasserommene på Universiteter, privatskoler og helt ned til ungdomsskolen. Det er et fantastisk læreverktøy for programmering, og er en interessert i spill så er dette en god bonus.
Unity lover endringer i ny betalingsplan
Med trusler fra tusenvis av vanlige brukere som deg og meg, om at de skal ditche spillmotoren, spillstudioer som sverger på at deres neste spill blir utviklet med Unreal Engine, og værre. Til og med drapstrusler har blitt sendt ut av denne kontroversen, som førte til at Unity stengte to av deres kontorer, og måtte utsette viktige møter.
Den nye betalingsplanen sørger for å stoppe en hel del prosjekter, og de som blir berørt er ikke bare de som utvikler spill og selger dette på markedet. I tillegg til å sette en installasjonavgift, vil nå Unity også øke måneds/årskostnaden på lisenser betraktelig. Dette setter også et ekstremt press på de som bruker Unity i klasserom, og på privatmarkedet. Den økte kostnaden går også selvfølgelig ut over indie og større studio, som nå må belage seg på enda hardere press i en allerede meget stram økonomi.
Etter en brann de selv startet, lover nå Unity endringer i deres betalingsplan. I en rapport fra Bloomberg vil nå Unity ikke bruke software for å følge med på installasjoner, noe som i seg selv er ille nok med å få enda mer spyware på pcn sin, men heller at utviklerne må selv melde inn antall installerte i deres spill. Det vil uansett ikke telle så mye, stikkprøver vil nok bli tatt i fremtiden, hverken du vil eller ei. Disse forandringene er enda ikke satt i stein, og vil muligens forandre seg som tiden går, så her får vi se.
Uansett er dette en brann Unity er nødt til å slukke, og det må skje brennkvikt for at investorer og andre ikke skal tape penger, for uten investorer finnes ikke selskapet uansett.
Aksjer ble solgt før endringene i Unity
Kikker vi litt dypere i denne tornadoen som har foregått i Unity over de siste dagene, og begynner en å åpne aksjeposter hos de forskjellige toppene så ser vi at dette er planlagt over lang tid. Og det kommer kanskje ikke som et sjokk at de fleste dumpet majoriteten av aksjepostene sine før denne nyheten kom til lys.
Dette er dog litt “gamle” nyheter, men det er verdt å få med seg om man ikke har sett det enda. Større spillaviser som Kotaku, Eurogamer og GameRant har allerede dekt dette på sine sider.
Når man i tillegg skal drive med “insider” trading med aksjer fordi en har stygge nyheter å vise publikum så faller også respekten ytterligere til Unity og hva de står for, dette er bare kvalmt. Gjerne sett en i lederstolen som brenner for det de holder på med, pengene kan komme til sist når det er snakk om noe så viktig for så mange mennesker.
LES OGSÅ: Unity avinstalleres for godt – Spillutvikling ble plutselig risikabelt og dyrt.