Unity er et utrolig kraftig verktøy for spillutvikling, og det har blitt brukt til å lage en rekke store og små spill over hele verden for Unity spillutviklere. Enten du er en erfaren utvikler eller en nybegynner, gir Unity deg gode verktøy og muligheter du trenger for å nå målet du har satt deg innenfor spillutivkling.
Spillmotoren har en stor og aktiv brukerbase som er veldig flinke på å lage sine egne tutorials og forklaringer på hvordan å få bukt med et problem. Dette inkluderer opplæringsvideoer, forum og dokumentasjon, som kan hjelpe utviklere med å løse problemer og lære nye triks. Unity ble lansert i juni. 2005, og er brukt av millioner av brukere hver eneste dag. De hadde en visjon om å gjøre spillutvikling tilgjengelig for alle, men nå ser det ut til at de har glemt hvor røttene deres ligger.
Forskjellige Unity spillutviklere har nå gått sammen
Unity har skapt store nyheter om dagen for deres unity spillutviklere, og de er aldeles ikke gode. Nå har det gått så langt at tusenvis av unity spillutviklere, store og små, har gått sammen for å gjøre noe med problemet. Utfallet av dette er aldeles ikke godt, og kanskje til og med noe brutalt etter vår smak. Dette er aktiv krigføring, og vil mest sannsynlig gå utover en del arbeidsplasser, føre til massivt tap av omsetning, og kanskje til slutt føre til nedleggelse av Unity selv.
LES OGSÅ: Unity forsøker desperat å slukke brannen de selv har startet.
På en nettside ved navn Unitedgamedevs.com har de fått med seg 1021 supportere med 25+ milliarder spill-installeringer rundt hele bordet. En kan kanskje se hvor mye penger Unity vil få om denne forandringen går gjennom, og det er her unity spillutviklerne og andre må stå sammen.
I dette brevet ber de Unity om å sterkt revurdere deres kommende modell. Og for å legge til oppå det hele, så er det ikke bare unity spillutviklere selv dette går ut over. En skal også tenke på alle som er innblandet i å lage et spill. Her kan vi trekke ut artister, designere, lydproduksjon, spilldesignere, businesshåndtering og mer. Det er ikke bare én person dette går ut over, det er hundrevis om gangen, og med denne nye modellen kommer mildt sagt en del til å miste jobben.
Det vi skal se enda mer nøye på her er hva det direkte utfallet blir av det vi har trekt ut under. Dette er meget dårlige nyheter for Unity, siden selskapet er gjort seg avhengig av reklame. Blir dette skrudd av mister Unity en veldig stor del av deres omsetning.
As a course of immediate action, our collective of game development companies is forced to turn off all ironSource and Unity Ads monetization across our projects until these changes are reconsidered.
We urge others who share this stance to do the same. The rules have changed, and the stakes are simply too high. The Runtime Fee is an unacceptable shift in our partnership with Unity that needs to be immediately canceled.
-Sinte Unity utviklere
Større spillutviklere med krasse beskjeder til Unity
Utvikleren Re-Logic, de som står bak det kjente spillet “Terraria“, har også bestemt seg for å uttrykke deres misnøye til Unity. Selvom spillet er utviklet med programmerings-språket C# og er laget med XNA Game Studio er ikke Re-Logic enige i det Unity har presentert for alle som bruker deres spillmotor og deres teknologier.
Så langt har ikke Unity bakket vekk fra forandringene som er presentert, men det vi vet er at hvis noe slikt som dette går gjennom så vil vi se et ganske stort skifte i det “offentlige” spillutivkler markedet. Unity vil nok fortsatt bli brukt, men de er nok nødt til å gjøre noe drastisk for at selskapet skal fortsette å eksistere.
Det var ikke bare runtime fees i planene til Unity
I tidligere samarbeid har Unity brukt et selskap kalt “AppLovin“, dette er et selskap som håndterer monetisering og andre pengeløsninger til mobilspill for Unity spillutviklere. Det er alt annet som skaffer deg penger i kassa om du har tenkt til å tjene noe annet enn det du selger spillet for i Google Play Store eller i iPhone App Store til mobiler og pads.
LES OGSÅ: Unity avinstalleres for godt – Spillutvikling i 2024 ble plutselig risikabelt og dyrt.
Med Unity sin harde nye strategi lover de å fjerne opptil 100% av Runtime Fees om du skifter til deres eget selskap, LevelPlay Mediation Platform. Dette selskapet og løsningen de tilbyr er ikke i nærheten av like godt som det AppLovin har, men det er heller en direkte beskjed om at de kommer til å aktivt ta brukerne deres.
Dette kan lett sende AppLovin ut av markedet, business er horribelt om dagen. Gamere og Unity spillutviklere går nå så langt for å kalle Unity som det nye EA Games. EA har lenge blitt mobbet for markedsstrategien dems, og vi føler dette ikke er en god ting for Unity. Det hjelper heller ikke at Unity sin nåværende CEO er John Riccitiello, eks CEO og president for EA. For et sammentreff.
Det er hardt vær hos Unity om dagen, så vi får se hvordan det går med selskapet. Selv har vi holdt på med Unity i over 10 år, men nå ser det ut til at vi heller får leke litt med den nye Unreal Engine 5. Epic Games er hvertfall et selskap som ser ut til å håndtere spillutvikling godt om dagen med tanke på hva som skjer på kontorene til Unity, enn så lenge.