Valve dropper AI

Valve har for nå sett seg ferdig med AI generert content gjennom Steam.

Hele verden følger iherdig med når AI skyter fart med en hastighet ingen kunne tenke seg. Vi så det komme en mil i forveien, men det er en sånn ting hvor det er bare nødt til å utfolde seg før “massen” kan forstå det selv. AI har tatt verden med storm, og det er nå reguleringen starter.

Grenser må settes og AI må reguleres

De fleste ting må ha en grense, får AI lov til å utfolde seg på måter vi ikke kan kontrollere kan det virkelig gå galt. AI blir allerede brukt på måter vi ikke kunne forestille oss, på både godt og vondt. Det kan bli brukt til å fremstille ondsinnet programvare, hjelpe elever ved å jukse på prøver, sette fart på en arbeidsprosess eller hjelpe deg med å komme over en kreativ kneik. Dette er et helt fantastisk verktøy som kan brukes til så mye flott, og motsatt. En av hovedspørsmålene nå er rett og slett rettigheter, hvem eier hva, hvem får pengene og hvem skal stå til ansvar for det som blir generert med platformen.

Regulering må skje, men dette er sure saker for de som ønsker å bruke det til mye gøyalt. Valve har nå sagt seg motvillig til å tillate AI generert content på sin platform frem til det blir regulert, og vi skjønner det veldig godt med de problemene som kan oppstå av en fritt frem holdning.

Valve Steam Logo
Steam Logo.

AI kan misbrukes til alt

For å dykke litt dypere i AI kan vi prøve å forklare det med litt enkle ord og scenarioer. Det begynner nå å bli veldig populært med f.eks AI genererte dialoger i spill. Klart dette kan være kjempegøy og virkelig sette fart på den kreative prosessen en utvikler har, men det kan også være en uregulert platform hvor det kan spres meninger og vinkler på subjekter en har personlig. Internett har allerede nok av skadelig feilinformasjon, konspirasjonsteorier og mørke hjørner. Vi trenger absolutt ikke flere steder hvor sånt kan florere.

Dette blir ekstremt vanskelig for spillselskaper å forholde seg til. Og når du har en så stor spillplatform som Steam hvor alt skal være så “nøytralt” som mulig, så er dette den eneste riktige ting å gjøre. Spill skal holdes så fiktivt som mulig, og det skal ikke være et objekt for politikk, makt og feilinformasjon.

Reddit bruker potterharry97 klager litt på at han ikke fikk lansere et spill med AI generert content.

Valve bannlyser AI på sine platformer enn så lenge

Valve helgarderer seg frem til reguleringen er litt mer klar, og er det slik at noen ordentlige retningslinjer blir laget vil selvfølgelig historien bli litt annerledes. AI kan tross alt brukes til å gjøre spill så mye bedre, men ikke før det finnes gode linjer å holde seg innafor. Får en fritt spillerom kan det fort bli surt for selskapet som har den største spillplatformen i verden.

For å oppsummere alt på en enkel måte og forklare hvorfor Valve gjør som de gjør er i hovedsak at hvis du skal utgi et produkt, i dette tilfellet et spill, er du nødt til å “eie” alle rettighetene til produktet ditt. Eier du ikke alle rettighetene, og bruker noen andres verk uten lov og tjener gode penger på dette vil du fort bli saksøkt.

AI har vært på alles lepper siden den populære ChatGPT til OpenAI ble lansert. Får AI lov til å spre seg som ild i tørt gress kan det fort komme ut av kontroll. Det er store diskusjoner om det skal bli regulert eller ei, men her på kontoret er vi ganske klare på at det faktisk må det. Konsekvensene av at det ikke er regulert er rett og slett for store. Vi følger spent med på hva som er rundt neste sving for dette revolusjonerende produktet, og håper selvfølgelig det ikke blir helt som Skynet.

Vurder å støtte oss via Patreon!
Become a patron at Patreon!