Portal 64-prosjektet, og mannen bak det, James Lambert, har vært kjent på internett i lang tid nå. Men aller først skal vi snakke litt om hva Portal er. Spillet kom først ut som en del av «The Orange Box»-pakken i 2007, men ble senere tilgjengelig som sitt eget, separate spill.
Gameplayet i Portal er enkelt, men samtidig brutalt vanskelig til tider. Målet er å bruke en «Aperture Science Handheld Portal Device,» også kjent som en «Portal Gun.» Denne enheten gir spilleren muligheten til å opprette to tilkoblede portalåpninger på flate overflater, slik at du kan navigere fra punkt A til B og løse de ulike oppgavene som venter på deg.
Portal har blitt anerkjent for sitt nyskapende gameplay, karakteristiske puslespillmekanikk, og har en meget morsom fortelling. Humorbruken er kanskje litt syk, men slik kan du nesten forvente av en AI som har gått bananas. Gjennom sin livssyklus har Portal blitt lansert på spillkonsollene Nintendo Switch, Mac OS, Windows, Playstation og Xbox. Spillet har blitt en slags kultklassiker og bør oppleves av alle som vurderer å utforske gaming-verdenen.
Lambert så konsekvensene av Portal 64 komme
Portal 64-prosjektet fikk mye oppmerksomhet i dets livsløp, hvor Lambert selv sa at han hadde tvil på om han i det hele tatt klarte å gjenskape Valve sitt verdenskjente spill på en Nintendo 64. Med den begrensede teknologien og Nintendos forhåndslagde rammeverk «libultra,» der koderne må programmere, måtte Lambert bli kreativ.
LES OGSÅ: Portal 2 VR: Kan nå oppleves i virtuell virkelighet.
I Lambert sin video forklarer han at han hadde forventet at Valve skulle legge ned prosjektet. Han ønsker også at de som var tilhengere av Portal-64 ikke blir sinte over Valve sin beslutning.
Sitat fra Lambert:
“I don’t blame them at all,” he said, “and I don’t think you should either. Don’t be mad at Valve here. The project was probably doomed to be taken down from the beginning.” “While I might not be a big enough target for Nintendo to come after, Valve is. So if they put their stamp of approval on the project, that could be grounds for Nintendo to come after them,” Lambert continues.
Hovedproblemet med Lamberts prosjekt var plattformen det ble utviklet på. Hvis Nintendo skulle ha støttet et prosjekt som eies av Valve og utvikles på deres spillkonsoll, ville det ha blitt en utfordring. Lambert hadde også ofte vurdert å bruke open-source software SDK for Nintendo kalt «libdragon», men arbeidet som måtte utføres for å konvertere alt fra Nintendos «libultra» til «libdragon» hadde blitt for krevende.
Arbeidet er imidlertid ikke forgjeves. Lambert har nå fått anerkjennelse på internett, og han har tatt med seg mye inspirasjon og verdifull erfaring fra Portal 64-prosjektet. Lamberts plan nå er å utvikle et helt nytt spill som han håper å lansere både på Nintendo 64 og PC. Det er fortsatt uklart om Nintendo vil støtte dette prosjektet.
LES OGSÅ: Nintendo viser DMCA-muskler – fjerner kontroversiell emulator fra Steam.
Nyhetene rundt nedstengelsen av Portal 64 burde egentlig ikke komme som et sjokk for de fleste. Tidligere har vi rapportert om da «Dolphin»-emulatoren for Wii– og GameCube-spill ble slaktet av Nintendo og fjernet fra Steam. Da utviklerne av Dolphin først planla å lansere emulatoren via Steam, var det Valve som til slutt kontaktet Nintendo. Selskapet ga klare instruksjoner til Valve om å stoppe Dolphin fra å bli lansert på Steam, noe de fulgte.