Warcraft er en populær spillserie fra Blizzard Entertainment, som startet med Warcraft: Orcs & Humans i 1994. Serien er kjent for sanntidsstrategispill (RTS) og massive flerspiller-rollespill (MMORPG) World of Warcraft.
Spillene fokuserer på konflikten mellom mennesker og orker i et fantasy-univers. I Warcraft 3 utforsker man kartet, bygger baser, rekrutterer tropper og deltar i sanntidskamper mot andre spillere eller mot datamaskinen, en AI.
Blizzard vurderer å la andre ta over Warcraft
I et nylig intervju med nettstedet IGN, fortalte Warcraft-ansvarlig John Hight at de ønsker å åpne opp for andre spillutviklere som kan være interessert i å videreføre arbeidet med det verdenskjente fenomenet. Listen over potensielle partnere er for øyeblikket ganske kort, men tilbudet står åpent for den rette samarbeidspartneren for spillet.
LES OGSÅ: Beste Gamingstol: Hvordan velge riktig stol for den beste opplevelsen i 2024.
En lignende tilnærming er ikke ukjent, da Riot Games også har åpnet opp for andre spillstudioer å bidra til arbeidet med sitt kjente League of Legends.
Hight nevner at han er åpen for å involvere andre studioer slik at Warcraft kan nå flere spillere. Samtidig er han tydelig på at dette må gjøres nøye, slik at Blizzard kan håndtere det nye publikumet på en tilfredsstillende måte.
Det er heller ingen hemmelighet at Warcraft 3 har opplevd utfordringer de siste årene. Spillet, som er anerkjent som et av de mest betydningsfulle strategispillene, skuffet imidlertid mange fans da Blizzard Entertainment valgte å remastere det. I stedet for å levere en forbedret versjon som reflekterte det originale spillets storhet, tok Blizzard flere feilbeslutninger, delvis på grunn av påvirkning fra deres eiere, Activision.
I am certainly open to people who really get it and have a cool idea about how to express Warcraft and if we feel like aesthetically they’re going to be able to hit the bar. I think if we found the right partner, found the right situation, I think especially if they have a proficiency in a game genre that we really don’t, I think that’d be the ideal partner for us to work with and we’re open to that, but that’s relatively new.
-John Hight
Hittil har Blizzard brukt flere år på å håndtere konsekvensene etter lanseringen av Warcraft III: Reforged. De fleste av de lovet funksjonene er nå implementert, men det er fremdeles noen feil og bugs som gjenstår. Spillet har fortsatt en lang vei å gå, men det virker ikke som det er en høy prioritet for Blizzard akkurat nå. På grunn av lav lønnsomhet får det heller ikke de ressursene som trengs for ytterligere utvikling.
LES OGSÅ: Spillkonsollens reise fra Crash Bandicoot til Virtual Reality.
Det virker som verden aldri vil nå den samme hypen fra de tidligere RTS-årene. Spill som Command & Conquer, Dune, Age of Empires og Homeworld satte standarden og skapte en bølge i spillverdenen uten sidestykke. Nylig har større selskaper forsøkt å gjenskape litt av denne magien, slik som Funcom med Dune: Spice Wars og 11 bit studios med RTS-lignende Frostpunk. Selv om de har lyktes til en viss grad, har de ikke oppnådd samme suksess som tidligere.