Warcraft Rumble er Activision Blizzard sitt nyeste mobilspill som sender deg rett inn i Azeroth sitt fantastiske rike. Her får du utforsk et snevert stykke av Blizzard sin Warcraft-magi, som er stappet med kjente ansikt, karakterer, farlige fiender og spennende taktiske utfordringer.
Som en helt blant Azeroths befolkning er det din oppgave å danne allianser med andre spillere og styrke ditt arsenal av mektige våpen og magi. Sammen med dine «Minis» må du kjempe mot de ondskapsfulle styrkene som truer med å ødelegge denne fantastiske verdenen.
I Warcraft Rumble vil du delta i intense kamper med andre spillere, erobre territorier og frigjøre Azeroth fra ondskap. Er du klar for å vise din tapperhet og lede Azeroth til seier?
Det er hvertfall dette Activision Blizzard prøver å selge til deg når du laster ned spillet. Men slik ble det nå ikke, la oss ta en titt på et review som vi håpet skulle bli noe positivt.
Warcraft Rumble starter veldig bra
Det er dette som er så synd, alt starter så veldig bra, og det er selvfølgelig designet sånn for å få deg kjapt hekta. De første timene etter nedlasting var gøyale, det var så gøy at vi til og med kjøpte et par pakker med gull, xp og andre belønninger som hjalp når vi trengte det aller mest.
LES OGSÅ: De beste streamingplattformene for gamere i 2024.
I god tro at dette skulle få oss over den kneika som var vanskeligst, var det ikke slik i det hele tatt. Den kneika som vi trodde var hard, viste seg å være ganske lett i forhold til den som nå skulle komme. Det neste steget er rett og slett brutalt, og skal du komme deg over den må du belage deg på å bruke penger, eller et usunt antall timer med mobilen i hånda.
Minis og helter
Warcraft Rumble går i hovedsak ut på å skaffe seg alle minis og helter og få dem opp til høyest level, erobre alle baner, gjøre dungeons, og leke deg med PvP om du føler for dette. Etter hver bane du erobrer får du gull du kan bruke på å oppgradere dine minis, og poeng som gjør at dine minis og helter går opp i level. Du har også mulighet til å gjøre «Quests», som er i bunn og grunn de samme banene, bare at fokuset er på experience points, og ikke andre belønninger.
Alt dette går i en god hastighet, frem til det ikke gjør det lenger. Etter level 12 og 13 begynner helvette, da hjelper det ikke lenger å gjøre vanlige baner. Da er det enten å starte med hard grind, eller frem med lommeboka, og vi skjønner det fordi penga må jo inn et sted. Men det å bake det inn i en «Hard Cap» som gjør at du ikke lenger kommer deg fremover i spillet, er som å bli slått på steder der det gjør mest vondt.
Tomes, poeng, leveling og abilities
Leveling etter «Hardcappen» avhenger da kun av gull som du får fra å fullføre baner, baner i hardmode, såkalte ekstrabaner ved navn «Arclight Surges», eller ved bytte av ekte penger. For med gull kan du kjøpe stjerner til dine minis, og hver stjerne koster ca 90 gull som vist på en av bildene under. Med hver stjerne du kjøper kommer du deg nermere en ekstra level, og ved første ekstra level kreves det 3stk, etter det må du ha 10stk. Regner med du kan matte, her blir det fort dyrt.
LES OGSÅ: Topp 10 Beste Spill vi forventer blir store i 2024.
Skal du ta i et ekstra tak kan du også kjøpe store eller små «Tomes», dette er bøker med experience points som kommer i ulike størrelser som du kjøper med gull. De store er selvfølgelig dyrest, og innholder også mest, dette sier seg selv egentlig.
Men her kommer også en liten hake med tomes, for jo mer du går opp i level med dine minis og helter, får du også mer «Collection» levels. Dette gjør at du får mer experience points av slike tomes, så hvis du bruker gull på de tidlig i spillet, slik vi gjorde, er det rett og slett bortkastet.
Alt henger hovedsaklig sammen med den andre biten, du må ha A for og få B, og hvis du bruker B før du har fått A blir du straffet. Dette er kanskje ren logikk for mange, men vi måtte lære dette på den harde måten, etter penga var brukt selvfølgelig – dette føltes fort ekstra surt etter vi tok en tur på YouTube for å få litt klarhet i mekanikkene til Warcraft Rumble.
En siste ting som er verdt å nevne er at alle dine minis kan få diverse abilities. Disse koster også selvfølgelig gull, men et lite tips her vil være å undersøke hva som er det beste valget, for gjør du ikke det, tough luck. Dette var såklart vi ikke klar over i starten, og igjen måtte finne ut av på den harde måten. Det store minuset her er at hvis du skal ha en ny ability til dine minis etter den første er valgt, jo da må du belage deg på å bruke et usunt antall gull og eller et usunt antall timer.
LES OGSÅ: Beste Gamingstol: Hvordan velge riktig stol for den beste opplevelsen i 2024.
Vi ser en tydelig oppskrift som er fulgt her, og det gjør oss mildt sagt, forbanna.



Warcraft Rumble holder hardt på deg
Den konstante bomingen av blinkende lys, spraglende effekter, level-ups og tilgang til nytt innhold gjør det vanskelig for meg å legge ned mobilen. Warcraft Rumble holder hardt på fokuset mitt, og det føles ut som om det skyter dopamin rett inn i årene igjen og igjen, godt jobba Blizzard.
PvP er gjort riktig
Warcraft Rumble har også PvP, og føles ut som en evig rundgang. Du skal jobbe meget hardt for å komme deg opp rangstigen, og det er absolutt ingen ting som er galt med dette. For oss skapte det egentlig bare frustrasjon, men også jubel når vi vant, et godt pluss for Warcraft Rumble. Endelig noe som er gjort riktig, og kanskje det eneste føles det også ut som.
LES OGSÅ: Factorio: Vi er hekta, igjen.
PvP-delen i Warcraft Rumble avhenger av stor bruk av taktikk, timing, og valg av riktige kombinasjoner av minis, magi og helter. Noen kombinasjoner er brutalt sterkere enn andre, men har også sine svakheter, og gjør du det riktig så vinner du mer enn du taper. Men skal du opp i toppen, må du regne med å bruke noen timer på det.
Overdreven og dårlig bruk av humor
Mengden med dårlig humor som er klistret på i nærheten av alle minis er bare teit. Joda, det er morsomt når en kan avse det i riktig øyeblikk, men det å trøkke det i trynet på deg med hver eneste anledning de får blir det fort gammelt og umodent. Vi lo litt et par ganger, men når det kom gang på gang så tenkte vi – er virkelig dette på alle minis? – det her ble fort for mye. Sjekk bildene så vil eksempelet skinne godt gjennom.
Dungeons i Warcraft Rumble
Tradisjon tro til Warcraft-universet, finnes det også dungeons i Warcraft Rumble. Og som med alt i Warcraft Rumble (bortsett fra PvP), er også det å gjøre dungeons helt nødvendig. For når du gjør dungeons, og kommer ut med skinnet i behold, får du også belønning for å ha fullført.
Disse belønningene gjør at dine minis blir kraftigere og går passivt opp i levels om de plasseres på en rute hvor en kompatibel oppgradering er satt, men fjernes de fra plasseringen går de tilbake til original level. Konklusjonen er da at dungeons er meget viktig for videre progresjon, og må gjøres etter beste evne.
Vi føler oss rett og slett lurt
Vårt håp med Warcraft Rumble var egentlig en tanke om at – endelig kommer det et nytt spill fra gode gamle Blizzard med et Warcraft-tema. Dette er jo egentlig alt det vi ønsker oss til jul, da større deler av oppveksten fra fler av oss på kontoret har gått til nettopp dette universet. Vi tør ikke tenke på hvor mange timer som er brukt av oss sammenlagt, men det er vel en mannsalder, eller mer om vi plusser alt sammen.
LES OGSÅ: Streaming og oppskrifter for suksess i 2024.
Så til vår store skuffelse føltes det å sette fot i Warcraft Rumble som et nøye planlagt løp fra de som designet dette, og en replikk fra en kjent person kommer kjapt tilbake fra hukommelsen etter noen timer med spilletid – «Devs not baking monetisation into the creative process are “fucking idiots”» – John Riccitiello.



Activision Blizzard er vel som alle andre som har blitt for store for sitt eget beste, de har rett og slett mistet essensen av det å lage gode spillopplevelser for sine lojale fans, uten å dynke de i mikrotransaksjoner og åpenbare cashgrabs. For de opplevelsene en hadde med tidligere Blizzard-spill, kan aldri måles med den nye oppskriften hvor hovedfokus er penger.
LES OGSÅ: Topp 5 Beste Spillene fra 2022.
Vi burde egentlig ha visst bedre, og bare holdt oss unna Warcraft Rumble, eller mobilspill generelt. Mobilspill er ikke laget for å ha størst fokus på moro, det er laget for å sluke pengene dine, og det brennkvikt. Kanskje på tide å fyre opp Warcraft III eller World of Warcraft igjen, der slipper vi hvertfall å bruke mer penger enn nødvendig på å få nyte en full spillopplevelse. Warcraft Rumble kan også emuleres på PC med forskjellig software.
Vi gir Warcraft Rumble et realt stryk i karakter. Men PvP var hvertfall moro da!